
ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

1

China Brief is a bi-weekly jour-
nal of information and analysis 
covering Greater China in Eur-
asia. 

China Brief is a publication of 
The Jamestown Foundation, a 
private non-profit organization 
based in Washington D.C. and 
is edited by Peter Mattis.

The opinions expressed in 
China Brief are solely those 
of the authors, and do not 
necessarily reflect the views of 
The Jamestown Foundation.

TO SUBSCRIBE TO CHINA BRIEF, VISIT http://www.jamestown.org/programs/chinabrief/

 Volume XIII s Issue 3 s February 1, 2013

In a Fortnight
By Peter Mattis

New Police Chief Shows Reliability But Not Power

Following the Minister of  Public Security Meng Jianzhu’s ascent to chair the 
Central Political-Legal Affairs Committee and the Politburo of  the 18th Central 

Committee, a little-known provincial party secretary, Guo Shengkun, stepped up 
to take over Meng’s place at the ministry in late December (Xinhua, December 
29, 2012). Guo, previously the Guangxi party secretary, may be one of  the least-
qualified picks to run the Ministry of  Public Security (MPS)—and not because 
he lacks legal affairs experience. He simply has not been a part of  the political 
milieu of  China’s $100 billion-plus internal security apparatus and accompanying 
social management issues. It appears Guo is a politically-reliable and experienced 
manager with a visible cap on his advancement that is more likely to keep the MPS 
focused on supporting the party’s priorities than those of  any political clique. 

Guo, the twelfth minister of  public security, spent most of  his career in metals 
before becoming the Guangxi deputy party secretary in 2004 and the provincial 
party secretary at 17th Party Congress in 2007. This promotion to MPS chief, 
however, was what earned him full Central Committee membership; Guo was only 
an alternate member of  the 17th Central Committee. He progressed through the 
Ministry of  Metallurgical Industry, the state-owned China National Nonferrous 
Metals Industry Corporation, and the Aluminum Corporation of  China before 

In This Issue:
In a fortnight
   By Peter Mattis			   				                      1

Manila ups the ante in the south china sea 
   By Ian Storey	 	 						          3

how the southern weekly protests moved the bar on press control	
  By David Bandurski			  	 	 	 	 	    6

China and Venezuela: equity oil and political risk 
   By Matt Ferchen							                     9

The bumpy path to sino-Mongolian cooperation in the mining sector 
   By Alicia Campi	  						                      13

For comments or questions 
about China Brief, please 
contact us at 
mattis@jamestown.org

1111 16th St. NW, Suite #320
Washington, DC 20036
Tel:	 (202) 483-8888
Fax: 	 (202) 483-8337

Copyright © 2011

Chinese Oil Companies Have Nation-
alized Political Risk with Investments 

in Venezuela



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

2

making the jump to provincial government. Guo also 
attended the Central Party School during the 1995–1996 
academic year for the young cadres’ development course 
and later earned a doctorate in management (Ta Kung Pao 
[Hong Kong], December 28, 2012; Xinhua, December 
26, 2012). 

In contrast to his most recent predecessors, Guo’s career 
is relatively monotone. For example, Meng worked in 
agriculture before holding various posts in the Shanghai 
Municipal Government and Party Committee throughout 
the 1990s. He then served as the Jiangxi party secretary 
before going to Beijing to replace Zhou Yongkang in 
2007. Zhou’s career began in the oil industry and started 
a transition in the late 1980s when he held positions on 
the party committee of  the China National Petroleum 
Corporation and a municipal government (China News 
Service, November 15, 2012; Xinhua, March 4, 2003). 
He later served as minister of  land and resources as well 
as party secretary of  Sichuan Province. Zhou and Meng 
each had at least a decade more experience in governing. 
Perhaps Guo’s experience in running two large state-
owned enterprises will give him the organizational 
expertise to manage one of  China’s largest ministries 
(South China Morning Post, December 29, 2012).

If  anything, Guo is representative of  the recent political 
turn in the ministry’s leadership selection, even if  he does 
not appear to be a heavyweight like Zhou and Meng. 
From the very first MPS chief, Luo Ruihuan, through 
the ninth minister, Jia Chunwang, every minister with 
one exception had substantial experience in policing, 
political-legal affairs, intelligence or clandestine party 
work pre-1949 (Shanxi Yellow River News Network, 
April 22, 2007). Guo’s odd background for taking up the 
mantle of  public security chief  perhaps is reminiscent of  
Jia Chunwang’s rise to Minister of  State Security in 1985. 
At the time, Jia was a politico serving as a Beijing deputy 
party secretary without intelligence or police experience. 
With the benefit of  hindsight, it seems Jia, like the three 
other state security ministers, was chosen because of  his 
political reliability with respect to the party while still 
without strong factional alignments or the likelihood 
of  developing a strong, independent political position 
(“Assessing the Foreign Policy Influence of  the Ministry 
of  State Security,” China Brief, January 14, 2011). If  he 
is politically meek or heavily-reliant on a cross-factional 
coalition, then the 58-year-old Guo will be a relatively 

safe choice for all the political leaders for the next five, if  
not seven, years. 

There is no reason, however, to think Guo will lead the 
MPS away from the priorities that seem to be dominating 
the post-18th Party Congress political discourse. At his 
first conference attended by all the provincial public 
security department chiefs, Guo noted the MPS needed 
to be supportive of  the Xi Jinping’s anti-corruption push, 
stating the anti-corruption drive was vital to the “overall 
goal of  building a peaceful China.” The minister also 
drew attention to the challenge of  internal migration 
and urbanization as an important problem for preserving 
stability work—a challenge that required the MPS to 
participate in Premier-in-waiting Li Keqiang’s emerging 
urbanization program (Duowei News, January 20). At 
the same conference, Guo also highlighted the need to 
deepen informatization processes and make greater use 
of  the MPS’s information networks to guide police work. 
The minister’s speech reiterated the policy of  “public 
security informatization” (gong’an xinxihua), designed to 
integrate MPS information across the national, provincial 
and local levels to support investigations and adopt the 
Chinese version of  intelligence-led policing (China News 
Service, January 20; “China’s Adaptive Approach to the 
Information Counter-Revolution,” China Brief, June 3, 
2011).

The choice of  Guo suggests further diminution of  the 
domestic security apparatus in the corridors of  power—
even if  not for the person on the street. He shows political 
reliability without obviously traceable loyalties. Looking 
at the prospects for Guo’s career, the MPS assignment 
punches another ticket for further advancement. With 
ministerial and provincial party secretary postings as well 
as graduate education, he seems to be well-suited for a 
Politburo post in five years at the 19th Party Congress at 
age 63. He conceivably could take over Meng’s post at the 
Central Political-Legal Affairs Committee or move out 
of  the security system altogether. Guo, however, is only 
one of  several likely changes at the MPS and watching 
the turnover at the vice–ministerial-level in the coming 
months ought to give a sense of  the ministry’s working-
level influence in Chinese policymaking. 

Peter Mattis is Editor of  China Brief at The Jamestown 
Foundation.

***



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

3

Manila Ups the Ante in the South 
China Sea
By Ian Storey

In a surprise move on January 22, the Philippine 
government informed the Chinese embassy in Manila 

that it unilaterally would submit the two countries’ 
overlapping jurisdictional claims in the South China Sea 
to international legal arbitration at the United Nations 
(UN). 

Manila’s audacious move is a major development in the 
long running dispute as it marks the first time one of  the 
Southeast Asian parties has resorted to legal means to 
challenge China’s expansive claims. If  the UN tribunal 
decides to hear the case, any ruling it issues will have 
wide-ranging legal, political and strategic implications. 

While a final decision by the tribunal is likely to be several 
years away, in the short term, the Philippine gambit 
almost certainly will provoke an indignant response from 
Beijing, exacerbate strains in Sino-Philippine relations 
and set back efforts by the Association of  Southeast 
Asian Nations (ASEAN) to negotiate a binding code of  
conduct on the South China Sea with China.

The Philippine Submission

The Philippines’ submission to the UN, called the 
Notification and Statement of  Claim, hereafter the 
Notification, is crafted skillfully [1]. It does not call on the 
arbitral tribunal—most likely the International Tribunal 
on the Law of  the Sea (ITLOS), which is the dispute 
resolution mechanism established under the 1982 United 
Nations Convention on the Law of  the Sea (UNCLOS)—
to determine which of  the claimants enjoys sovereignty 
over the disputed atolls in the South China Sea, because 
that determination only can be made by the International 
Court of  Justice and with the consent of  all parties. 
Crucially, the Notification also does not raise issues from 
which, in 2006, China excluded itself  from compulsory 
arbitration by ITLOS. Those issues include sea boundary 
delimitations, historic bays and titles as well as disputes 
concerning military activities. 

Instead, the Philippines seeks to challenge China’s claim to 
sovereign rights, including to all resources and navigational 

rights, within the maritime space encompassed by the 
nine-dash line that appears on its official maps. The 
submission asserts that China has interfered unlawfully 
with the exercise of  Philippine sovereign rights within its 
200 nautical mile exclusive economic zone (EEZ)—illegal 
activities that have escalated since 2012. The Notification 
also accuses China of  illegally occupying certain low-
tide elevations (including Mischief, McKennan, Gaven 
and Subi Reefs), several of  which are located on the 
Philippines’ continental shelf  and which, therefore, 
cannot be acquired by another state.

The Philippines requests ITLOS to issue an award that, 
inter alia, declares China’s maritime claims based on its 
nine-dash line to be contrary to UNCLOS and therefore 
invalid; requires China to bring its domestic legislation into 
conformity with UNCLOS; declares China’s occupation 
of  certain reefs to be illegal and a violation of  Philippine 
sovereign rights; declares that China has unlawfully 
claimed maritime entitlements beyond 12 nautical miles 
from certain features (including Scarborough Shoal); and 
requires China to desist from unlawful activities in the 
Philippines’ EEZ, including exploiting living and non-
living resources.

Why Now?

The failure of  the Philippines and China to resolve their 
overlapping claims, Philippine perceptions of  increasing 
Chinese assertiveness in the South China over the past 
few years and Manila’s disappointment with ASEAN’s 
response to Beijing’s actions explain the timing of  the 
submission.

Under international law, disputing parties are encouraged 
to discuss their overlapping claims bilaterally with a view 
to reaching a mutually-acceptable resolution. According 
to Manila, despite numerous exchanges and consultations 
since China’s occupation of  Mischief  Reef  in 1995, 
the two sides have failed to resolve their disputes over 
ownership of  insular features, delimitation of  maritime 
zones as well as rights to fishery, energy and mineral 
resources in the South China Sea. 

Other Philippine attempts to resolve the dispute in 
partnership with the other claimants also have come to 
nought. In 2011, the administration of  President Benigno 
Aquino put forward a proposal to transform the sea into 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

4

a Zone of  Peace, Friendship, Freedom and Cooperation 
(ZoPFFC). The ZoPFFC called on the parties to clarify 
their maritime claims, designate the Spratly Islands as 
a disputed zone, demilitarize the atolls and establish a 
joint development agency to manage undersea resources 
(”ASEAN and the South China Sea: Movement in 
Lieu of  Progress,” China Brief, April 27, 2012). Beijing, 
however, rejected the proposal out of  hand, and none of  
the Philippines’ ASEAN partners, except Vietnam, chose 
to support it, effectively killing the imaginative concept. 

Developments in the South China Sea last year also 
catalyzed Manila’s decision to challenge the legal basis of  
China’s claims.
 
The most serious took place at Scarborough Shoal last April 
and May. The eight-week crisis was sparked when China’s 
civilian maritime agencies prevented the Philippine Navy 
from arresting a group of  Chinese fishermen who were 
alleged to be fishing illegally at the shoal. Chinese vessels 
subsequently stopped Philippine trawlers from entering 
Scarborough Shoal, thereby asserting de facto control of  
the reef. Late last year, Chinese officials told Philippine 
Foreign Secretary Albert Del Rosario that its presence at 
the reef  was now permanent (South China Morning Post, 
November 30, 2012). The Notification recognizes this 
important change in the status quo by referring to China’s 
“seizure” of  Scarborough Shoal. 

To add insult to injury, when the Philippines raised the 
issue at the ASEAN Ministerial Meeting in July, then-
ASEAN chair Cambodia refused to allow the discussions 
to be reflected in the final communiqué on the spurious 
grounds that the dispute was bilateral in nature. The 
failure to achieve consensus on this matter scuppered 
the release of  a final communiqué for the first time in 
the organization’s 45-year history, damaging ASEAN’s 
credibility in the process (“China Pushes on the South 
China Sea, ASEAN Unity Collapses,” China Brief, August 
4, 2012).

The second development in 2012 that prompted the 
Philippine submission occurred in November when the 
government of  Hainan province promulgated regulations 
allowing for the boarding, detention and expulsion of  
foreign vessels within its jurisdiction. The rules aroused 
anxiety across the region, as they could, in extremis, be 
perceived as undermining freedom of  navigation rights. 

The Hainan government provided a more detailed 
explanation of  the new rules when they came into effect 
on January 1. Although some observers have opined 
that the rules only apply to vessels operating within 
Hainan Island’s 12 nautical mile territorial sea (which 
would be compatible with international law), Manila 
has interpreted the regulations as a Chinese attempt to 
exercise jurisdiction over navigational rights within the 
entire maritime space encompassed by the nine-dash 
line and therefore contrary to UNCLOS (The Diplomat, 
January 3).

Accordingly, the Philippines believes, not through want 
of  trying, it has exhausted all political and diplomatic 
avenues with China, leaving compulsory UN arbitration 
as the only remaining option to resolve their disputes.

China’s Response 

China’s immediate response to Manila’s challenge 
was low-key. According to the state-run media, when 
Ambassador Ma Keqing was handed the note verbale by a 
Philippine official he simply reiterated China’s long-held 
position that it has “indisputable sovereignty” over all the 
atolls in the South China Sea and that the dispute must 
be resolved bilaterally (Xinhua, January 23). The next 
day, China’s Ministry of  Foreign Affairs echoed this line, 
but added that the root cause of  the problem was the 
Philippines’ “illegal occupation” of  some of  the Spratlys 
features (Chinese Ministry of  Foreign Affairs, January 
23).

Clearly, the Philippine maneuver had taken China by 
surprise, and Chinese leaders and legal experts probably 
were weighing carefully their options before issuing 
a more considered response. Even the Chinese press, 
including hard-line outlets such as the Global Times, have 
remained silent as they await the government’s official 
line.

The submission clearly poses a dilemma for Beijing. If  it 
chooses to ignore it, China leaves itself  open to criticism 
that it is not committed to existing international legal 
norms and a rules-based system of  global governance. 
Moreover, as suggested by its actions at Scarborough 
Shoal last year, ignoring the submission also could show 
Beijing prefers might over right when it comes to settling 
maritime disputes. Even if  China chooses to ignore it, 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

5

Beijing cannot stop the case from proceeding. Within 30 
days of  the Philippine submission, China must appoint 
an arbitrator or ITLOS will appoint one on its behalf.

Yet, if  Beijing does decide to argue its case before ITLOS, 
it would mean reversing a decades-long policy of  rejecting 
international legal arbitration as a means to resolve 
territorial and maritime boundary disputes involving 
China, and set a precedent for future cases. Additionally, 
China’s legal experts are no doubts acutely aware of  the 
uphill task they would face trying to convince the tribunal 
that the nine-dash line is compatible with UNCLOS. 

If  ITLOS decides to hear the case and rules in favor of  
the Philippines, its decisions are binding but cannot be 
enforced. Manila, however, would have seized the moral 
high ground and put China on the defensive.

The Philippines’ decision to force China to international 
arbitration without its consent will have incensed Beijing. 
Late last year, Chinese officials specifically warned the 
Aquino government not to “internationalize” the dispute 
by discussing the problem with other countries, raising 
it at international forums or submitting its claims to 
the UN (South China Morning Post, November 30, 2012). 
The Philippines brushed aside China’s admonishment 
and is pursuing all three. In the coming weeks and 
months, Beijing not only will launch a verbal assault on 
Manila for its temerity, but also could impose punitive 
economic measures, such as further restricting Philippine 
imports into China and the flow of  Chinese tourists 
into the Philippines. The Aquino government seemingly 
anticipates a robust response from China, noting that 
while it hopes to strengthen economic ties with China, 
this should not occur at the “expense of  national 
sovereignty” (Philippine Department of  Foreign Affairs, 
January 22). Chinese harassment of  Philippine fishing 
trawlers and survey vessels also could be stepped up in 
the coming months.

Southeast Asian Responses

The reaction from the Philippines’ ASEAN partners has 
been cool. Singapore’s response was non-committal. The 
Ministry of  Foreign Affairs stated that while there are 
various options for the claimants to resolve their disputes, 
including “negotiations, adjudication and arbitration,” 
it would not comment on whether the latter is the 

“appropriate route” (Singaporean Ministry of  Foreign 
Affairs, January 23). Singapore did note, however, that 
it only came to know of  the Philippines’ submission 
through media reports, suggesting perhaps that Manila 
had not adequately consulted the other member states.

In Vietnam, deputy chairman of  the Foreign Ministry’s 
National Border Committee, Nguyen Duy Chien, 
responded to media queries by saying that Hanoi believes 
countries have the right to resolve their disputes in line 
with the UN Charter and international law, including 
UNCLOS. While Vietnam is unlikely to publicly endorse 
the Notification, the Vietnamese government must 
be applauding the Philippine submission quietly, as it 
too would benefit from an ITLOS ruling that declared 
China’s nine-dash line claims invalid.

Although ASEAN members recognize it is the 
Philippines’ sovereign right to pursue legal arbitration, 
there will be concerns that the submission might have 
negative repercussions for ASEAN-China relations. The 
Permanent Secretary of  Thailand’s foreign ministry—
whose country is the current coordinator for ASEAN’s 
relations with China—gently articulated these concerns 
when he said that he hoped the submission would “not 
affect the wider relationship” (Straits Times, January 25). 
Nevertheless, it almost certainly will and could provide 
China with another excuse not to begin talks with ASEAN 
on a code of  conduct for the South China Sea.

As noted earlier, China has 30 days to appoint an 
arbitrator to the five-judge panel (the Philippines already 
has proposed a judge). The tribunal then has to decide 
whether it has jurisdiction over the case—a decision 
that could take it more than a year to reach. As the legal 
process unfolds, expect the South China Sea dispute to 
get a whole lot more fractious.

Dr. Ian Storey is Senior Fellow at the Institute of  Southeast Asian 
Studies (ISEAS), Singapore. He is the author of  Southeast Asia 
and the Rise of  China: The Search for Security (Routledge, 
2011).

Notes:

1.	 Notification and Statement of  Claim, Department 
of  Foreign Affairs, Manila, January 22, 2013, 
available online <http://www.dfa.gov.ph/>.



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

6

How the Southern Weekly Protests 
Moved the Bar on Press Control
By David Bandurski

The row over editorial control last month at one of  
China’s most prominent newspapers briefly shoved 

the issue of  press freedom out to center stage in China. 
Gathering outside the offices of  Southern Weekly in 
Guangzhou after details emerged of  the gutting of  the 
paper’s New Year’s edition, protesters hoisted placards 
calling for freedom of  the press and the abolishment of  
media controls.

The protests, which took place both online and offline, 
were completely unprecedented in a country where 
the very phrase “freedom of  the press” remains rare 
and sensitive in the mainstream media, reserved for 
deprecatory remarks in state-run outlets about “so-called 
freedom of  speech” in the West [1]. One year ago, a 
prominent official journal ran a series of  articles roundly 
attacking the idea of  independent media, calling freedom 
of  the press “a signboard the West uses to praise itself, 
and a club it uses to attack other countries” (Qiushi, 
January 6, 2012).

This time, outside the offices of Southern Weekly, the 
signboards were in the hands of  ordinary Chinese—
journalists, students, academics, lawyers, rights defenders 
and even migrant workers—as the message of  defiance 
thundered across social media. In the city of  Ningbo, 
700 miles to the north of  Guangzhou, citizens posted 
photos of  themselves standing in front of  the local party 
mouthpiece, the Ningbo Daily, holding signs that read 
“Rescind News Controls; [We Want] Freedom of  the 
Press.”

The national drama had become a showdown between 
free speech and its enemies. An editorial from the 
official Global Times newspaper, which other newspapers 
were forced to publish under a Central Propaganda 
Department directive, scoffed at the idea of  free media. 
Chinese media could not, the editorial said, become 
“political special zones” working by their own rules 
(Global Times, January 7).

Away from the volleys fired from either side and as 
newspaper brass haggled behind closed doors with 

provincial propaganda officials, this crisis was not really 
about the hope for a dazzling future of  unfettered media 
against the injustice of  news controls. It was, instead, 
about a negotiated return to the uneasy peace of  the 
past, to an understanding about the way media should be 
controlled. The question was not censorship, yes or no; it 
was censorship how and on what terms.

If  we understand the underlying causes of  the Southern 
Weekly blowup, the incident tells an important story 
about how China’s news control regime has changed and 
intensified as the ruling Chinese Communist Party has 
struggled to maintain control over a society in transition. 
The brouhaha that followed the blow-up, of  course, 
provides an important (and perhaps encouraging) picture 
of  the growing limitations facing media control.

Dancing in Shackles

The 1980s began as an era of  media reforms in China. 
Changes in the media were largely a reaction against the 
“falsehood, sensationalism and emptiness” of  Cultural 
Revolution-era news and propaganda, which served the 
narrow and ultimately disastrous political schemes of  Mao 
Zedong and the Gang of  Four. The official newspaper 
of  China’s Communist Youth League, China Youth Daily, 
took the lead in the early 1980s, focusing on social issues 
of  immediate concern to its readers and running more 
critical stories.

In 1987 media reform was given a higher profile in the 
larger political agenda as the party’s political report to the 
13th National Congress spoke of  “letting the people know 
and discuss the larger issues.” The report also brought the 
first formal affirmation of  the media’s watchdog role—a 
mandate for media to conduct “supervision by public 
opinion” or “media monitoring of  power” [2].

The unrest of  1989, culminating in the brutal crackdown 
on demonstrators in Beijing, brought media reform in 
China to a standstill. The liberal attitude toward the press 
encouraged by China’s pro-reform general secretary, 
Zhao Ziyang, was singled out as one of  the chief  factors 
leading to the unrest. On May 6, 1989, Zhao Ziyang had 
said to his propaganda chiefs “Open things up a bit. 
Make the news more open. There’s no big danger in that. 
By facing the wishes of  the people…we can only make 
things better.”



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

7

In the wake of  the crackdown, Zhao was ousted as general 
secretary and sharply rebuked for his more tolerant 
press policies, which hard-liners felt had encouraged 
newspapers to voice solidarity with the demonstrators 
and had “guided matters in the wrong direction” (China 
Comment, June 1989). Six months later, this phrase became 
the heart of  China’s new regime of  press controls, as the 
new general secretary, Jiang Zemin, spoke of  the need for 
strong “guidance of  public opinion” (Guangming Daily, 
November 26, 2006).

Jiang Zemin’s policy of  “guidance” marked a reassertion 
of  press controls, which were seen as core to maintaining 
social and political stability. “Guidance” was enforced 
through daily orders and bans issued by the Central 
Propaganda Department and local propaganda offices. 
These missives essentially told editors what could and 
could not be covered. The principal mechanism of  
control, however, was fear. In order to avoid trouble, 
editors had to abide by the directives of  the propaganda 
department and discipline themselves, maintaining 
“correct guidance.” Reports that crossed the line could 
result in the firing of  an editor or in a publication’s 
suspension.

Despite the intensified atmosphere of  control at the 
outset of  the 1990s, broader changes in Chinese society 
and in the media were about to complicate the picture 
significantly.

The pace of  economic reforms in China accelerated 
in 1992 following Deng Xiaoping’s “Southern Tour.” 
By the mid-1990s changes also gripped the media. As 
China moved toward further integration with the global 
economy, there was a sense that Chinese media needed 
to become more self-sufficient so they could eventually 
stand up to foreign competitors (China Media Project, 
July 13, 2005).

By the end of  the 1990s, China’s “media market”—the 
widespread use of  this term was itself  a sign of  the 
times—was buzzing with a new generation of  commercial 
newspapers and magazines. Most of  these were 
commercial spin-offs of  party-run newspapers. Unlike 
their party “mother papers” (mubao), which enjoyed state 
support, these “child papers” (zibao) relied entirely on 
revenue from advertising and circulation. They were still 
subject to propaganda “guidance,” of  course, but they 

also had an obligation to their readers, and that proved a 
powerful incentive to push controls to their limit.

A lot of  factors contributed to a new sense of  restiveness 
and purpose in China’s media in the 1990s, including a 
growing sense of  professionalism among journalists. But 
by the end of  the 1990s, there were scores of  Chinese 
media doing daring and sometimes groundbreaking work 
even within the prevailing atmosphere of  control. This 
is what journalists in China have referred to as “dancing 
with shackles on” (China.com.cn, June 25, 2007).

The dance was possible because China’s media landscape 
had become far more diverse, and because China was 
socially, economically and politically more complex than 
ever before. Chinese editors and journalists became very 
adept at exploiting the gaps in China’s “guidance” regime. 
For example, it was extremely risky for a commercial 
newspaper in any given city—a spin-off  of  the local party 
paper run by city leaders—to break a local corruption 
story. Such a story probably would infuriate those party 
officials directly overhead, who had the paper’s political 
fate in their hands. The paper, however, could send its 
reporters into a neighboring province to uncover a 
succulent corruption story there, a practice known as 
“cross-regional reporting.”

The biggest advantage in the newspaper’s corner was the 
ex post facto nature of  censorship itself. There were no 
propaganda flunkies going over drafts of  news stories 
before they went to press. Prior bans and orders did delimit 
coverage, and the deterring threat of  punishment for a 
story that flagrantly crossed the line was real; however, 
the territory in between seemed virtually boundless.

In the 1990s, Southern Weekly, the paper at the center of  
the recent row in China, was the undisputed master of  
exploiting the gaps. It constantly ran afoul of  censors, 
and it was constantly disciplined. Nevertheless, it always 
dusted itself  off  and stepped back in the fray.

The rapid development of  the internet in China after 
1999 further tipped the scales in the favor of  Chinese 
media. Major internet portal sites were prohibited 
from having their own reporting teams, but their role 
in distributing newspaper content across China made 
them a powerful force. Suddenly, local stories exposed 
by commercial media could reach national audiences. 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

8

Propaganda officials constantly were playing catch-up, 
while commercial media and the internet were increasingly 
driving the agenda. It did not help that the party’s own 
faithful newspapers, such as the People’s Daily, were losing 
readership as they seemed increasingly distant from the 
lives of  ordinary Chinese.

Changing the Rules of  the Game

The changes that had been reshaping Chinese media for 
a decade culminated in the spring of  2003. In April and 
May 2003, just as China’s new top leader, Hu Jintao, was 
struggling to deal with the first major challenge of  his 
term, the outbreak of  Severe Acute Respiratory Syndrome 
(SARS), Chinese media pushed harder than they ever had 
before. One of  the biggest stories that spring was an 
investigative report from Guangzhou’s Southern Metropolis 
Daily about the beating death of  a young migrant worker, 
Sun Zhigang. The report was posted to China’s major 
internet news portals on the same day of  its publication, 
turning national attention on the evils of  China’s system 
of  detention of  repatriation of  rural migrants. Legal 
scholars and other prominent academics weighed in on 
the Sun Zhigang case through, once again, commercial 
newspapers. One of  the most influential editorials was by 
legal scholar Deng Zibin and was published in Southern 
Weekly [3].

Some Western observers thought at the time that Hu 
Jintao’s more open handling of  the SARS epidemic 
might herald a more open approach to domestic media. 
It became clear by the end of  summer 2003, however, 
that party leaders were not interested in revisiting the 
media’s role. In a series of  meetings between June 13 
and July 6, the Central Propaganda Department decided 
it would tighten media controls [4]. Disciplinary action 
was taken against media that had been more outspoken 
in their coverage of  SARS and other stories that year, 
including Caijing magazine, Southern Metropolis Daily and 
Southern Weekly.

The “media spring” of  2003 was a wake-up call for 
party leaders, exposing the growing challenges facing 
media control in China. Commercial media now were 
challenging the party’s dominance of  the agenda in subtle 
but important ways. 

From 2004 onward, China’s leaders pushed actively to 
reassert control and reverse the gains made by commercial 
media. In 2005, a central-level party document effectively 
banned the practice of  cross-regional reporting (Boston 
Globe, January 13). While the ban has not been enforced 
to the letter—under the right set of  circumstances, media 
still can and do report cross-regionally—the document 
was a strong deterrent to all but the boldest media. 

Also in 2005, the Central Propaganda Department 
began placing propaganda officials directly in positions 
of  power at major newspapers (New Statesman, October 
17, 2012). This marked a worrying turn. “Guidance” no 
longer relied on a combination of  prior directives and ex 
post facto discipline; propaganda officials on the inside 
could now enforce guidance ahead of  publication.

Enough is Enough  

The recent row at Southern Weekly marked the cresting 
of  tensions within Chinese media over tightening 
media controls in recent years, including rigorous pre-
publication censorship. The direct cause of  the incident 
was overbearing intervention by Guangdong provincial 
propaganda leaders in the special New Year’s edition of  
the paper. Essentially, propaganda leaders went over the 
heads of  the editors responsible for the edition—even 
after they had fought to finalize the issue through several 
rounds of  changes—and not only made further changes 
but also added their own “introduction” to the front 
page. Adding insult to injury, that introduction contained 
seriously factual errors.

This crisis at Southern Weekly had in fact been brewing for 
months. In May 2012, the deputy director of  Guangdong’s 
provincial propaganda department, Yang Jian, was 
appointed party secretary of  the Nanfang Daily Group, 
the media group that publishes Southern Weekly and other 
leading publications, including Southern Metropolis Daily 
(China Media Project, May 3, 2012). This move marked 
the first time in the group’s history that an insider who 
appreciated and defended the group’s tradition of  strong 
reporting had not held this post. In another worrying 
move, Tuo Zhen, a hard-line press official from Beijing, 
was appointed director of  Guangdong’s provincial 
propaganda department. His job was to bring the 
province’s restive newspapers to heel ahead of  the Party’s 
18th National Congress last November. 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

9

These changes established a strict system of  prior 
censorship at Southern Weekly and other publication’s in 
the group. In the midst of  the row at Southern Weekly, 
which erupted on January 1, journalists at the paper 
revealed through Chinese social media that censors 
had killed more than 1,000 stories since the changeover 
in leadership in 2012. Qian Gang, the director of  the 
University of  Hong Kong’s China Media Project and a 
former top editor at Southern Weekly, called the degree 
of  intervention at the paper “astounding” (China Media 
Project, January 11).

The imperious intrusion of  propaganda leaders over the 
paper’s New Year’s edition was more than staff  were 
willing to endure. What followed was an unprecedented 
campaign of  open resistance that drew nationwide 
support and prompted provincial leaders to sit down in 
negotiations with newspaper staff. 

We know now that part of  the agreement struck between 
staff  and leaders was the re-affirmation of  a principle that 
has long held in China: that it is ultimately the Chinese 
Communist Party that calls the shots in the media. 
To some, that compromise may sound like a craven 
acceptance of  defeat against public calls for freedom of  
speech in China. It is foolish to insist—as some have in the 
aftermath of  the showdown—that Chinese journalists be 
held up against a revolutionary standard as though they 
must be open enemies of  the system before they deserve 
our respect as professionals. 

Chinese journalists should be judged on the merits of  
their work, and it is a fact that they have made important 
strides over the past two decades despite insistent and 
ever-changing controls. As to how Chinese media perform 
in the wake of  the Southern Weekly incident, we will have 
to wait and see. The incident, however, did mark the 
latest change in the ongoing saga of  media change versus 
media control. It sent a message to propaganda leaders 
that there are limits to how robust controls can be. It also 
demonstrated how unpopular controls on information 
are with an increasingly savvy and connected public. 

Looking at the role social media had in shaping the 
Southern Weekly incident, analysts have a glimpse of  the 
next major battleground in this ongoing saga. Since 2005, 
tightening media controls have relied upon secrecy about 

the control process. Today, as social media connect the 
manufacturers of  the news to their audiences in real time, 
control itself  is increasingly exposed. Just as SARS, Sun 
Zhigang and the “media spring” confronted Hu Jintao at 
the outset of  his administration in 2003, Xi Jinping now 
faces his own test: what are the possibilities and limitations 
of  information control in a growing and changing China? 

David Bandurski is the editor of  the China Media Project 
website and a frequent commentator on Chinese media. He is an 
award-winning journalist whose writings have appeared in the Far 
Eastern Economic Review, Wall Street Journal, Index 
on Censorship, South China Morning Post and other 
publications. 

Notes:

1.	 For example, “Jiexia xifang ‘xinwen ziyou’ de 
zhexiubu [Tearing Off  the Loincloth of  Western 
‘Freedom of  the Press’],” Jiangxi Daily, July 30, 
2011.

2.	 Political Report to the 13th National Congress of  
the Chinese Communist Party, October 25, 1987, 
available online <http://cpc.people.com.cn/GB
/64162/64168/64566/65447/4526369.html>.

3.	 Qian Gang and David Bandurski, “China’s 
Emerging Public Sphere,” in Susan Shirk ed., 
Changing Media, Changing China, Oxford: Oxford 
University Press, 2011, p. 63.

4.	 David Bandurski and Martin Hala, Investigative 
Journalism in China, Hong Kong: Hong Kong 
University Press, 2010, p. 158.

***

China and Venezuela: Equity Oil 
and Political Risk
By Matt Ferchen

Referring to the evolving political crisis in Venezuela, 
a Shanghai Academy of  Social Science scholar, 

Zhang Jiazhe, recently remarked, if  Hugo Chavez dies, 
“the diplomatic effect on China won’t be large because 
China-U.S. competition is in Asia not Latin America. 
Economically, China-Venezuela relations are based on 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

10

oil and weapons sales” (Global Times, January 6). Back 
in 2006 Beijing University Professor Zha Daojiong, 
however, sounded a more skeptical note when he wrote 
“The search for overseas oil supplies has led Beijing to 
pursue close diplomatic ties with Iran, Sudan, Uzbekistan 
and Venezuela—all countries that pursue questionable 
domestic policies and…foreign policies” [1]. These two 
different Chinese foreign policy perspectives highlight an 
ongoing debate—and not only inside of  China—about 
how Chinese state-owned enterprise (SOE) pursuit of  
global energy supplies was or was not leading China into 
unwanted and unhealthy foreign entanglements. 

The logic of  Chinese SOE energy investments in all 
these “questionable” countries is straightforward: China 
needs more energy than it can produce domestically 
and its SOEs are “going out” to help supply domestic 
demand. In Sudan and Iran, however, Chinese national 
oil companies’ (NOCs) investments exposed Beijing 
diplomatically to internationally controversial political 
regimes. Chinese state-to-state energy ties to such “pariah 
states”, including more recent examples in Libya and 
Burma, have mostly been based in the Middle East, Africa 
or closer to China in Central and Southeast Asia [2]. The 
geographic focus, however, has now for the first time 
shifted to China’s presence in the Western Hemisphere as 
Venezuelan president Hugo Chavez’ health crisis evolves 
into a broader political crisis not only for Venezuela but 
for his regional allies and potentially for China. Today, it 
is in Venezuela that another Chinese state firm, this time 
the China Development Bank (CDB) has led China into 
another potential foreign policy quagmire.

China’s ties to Venezuela highlight a crucial, but often 
overlooked issue: the questionable logic that Chinese 
NOC “equity oil” acquisitions in controversial but energy-
rich countries are justified by energy security needs. 
Indeed, Venezuela’s evolving political crisis may further 
expose the flaws in China’s state-capitalist approach to 
energy security. This is because Chinese firms have used 
the justification of  energy security to expand investments 
and financial ties to Venezuela, but a significant portion 
of  the oil is not actually going to China. If  Chinese equity 
oil from Venezuela or other controversial countries is 
acquired by Chinese state firms in the name of  energy 
security but then resold on global markets for profit, 
this begs the question of  whether Chinese SOEs are 
unnecessarily exposing China to excessive political risk.

China-Venezuela Oil Accounting: Where’s The Oil 
Flowing?

The conventional wisdom about the China-Venezuela 
relationship, propagated most forcefully by Chinese 
officials keen to emphasize their country’s non-political 
interests in Venezuela, is that it is based on oil. Simply 
put, China needs oil and Venezuela has it. The CDB’s 
point-man on Venezuela, Li Kegu, summed up the logic 
of  relations when he said “We [China] have lots of  capital 
and lack resources, they have lots of  resources and lack 
capital, so it’s complementary” (Bloomberg, September 
27, 2012). China is the second largest oil importer in the 
world (after the United States) and its oil demand growth 
is the fastest. Venezuela recently was declared to have 
the world’s largest petroleum reserves, surpassing Saudi 
Arabia (BP Statistical Review of  World Energy, June 2012). 
Lauding the rapid development of  China-Venezuela oil 
ties, the Chinese press recently reported that Chinese 
imports of  Venezuelan oil may reach 1 million barrels per 
day (b/d) by 2015 from a starting point of  only 59,000 
b/d as recently as 2005 (China Daily, December 1, 2012). 
By all outward indications, then, Venezuela-China oil 
ties should be a straightforward example of  China’s self-
declared win-win, complementary trade and investment 
relations with Latin America. 

Such an assessment, however, would be premature and 
misleading. Because while oil is certainly the key link in 
China-Venezuela ties and while the amount of  oil that 
“China” receives from Venezuela has certainly expanded 
rapidly from a low starting point in the last decade plus, 
there are a number of  puzzling results that emerge from 
a closer analysis of  official Venezuelan and Chinese 
trade statistics [3]. The most important of  these is that 
official PDVSA (Venezuela’s state oil company) export 
statistics are consistently higher than official Chinese 
import statistics. Table 1 below lays out these official 
statistics and the percentage that Venezuelan exports 
exceed Chinese imports in every year since 2006 (full 
2012 statistics, however, have not yet been published).

These figures indicate, in every year from 2006 through 
2011 during the boom in Venezuela-China oil trade and 
investment ties, PDVSA has consistently claimed an 
average of  around one third more oil exports to China 
than China has claimed in imports. As the figures also



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

11

Table 1: Venezuela to China Oil Exports (barrels per day equivalent)

Year PDVSA Exports to China Chinese Imports from Venezuela Difference

2006 97,000 84,000 13%

2007 95,000 82,000 14%

2008 321,000 129,000 60%

2009 370,000 105,000 72%

2010 178,000 151,000 15%

2011 319,000 230,000 28%

AVG: 34%

Sources: Informe de Gestión Anual de Petróleos de Venezuela S.A. (PDVSA), 2006-2012; “Zhongguo 
shiyou he tianranqi jin chukou zhuangkuang fenxi [Analysis of Chinese Oil and Natural Gas Imports and 
Exports],” in Zhongguo shiyou jingji, March 2012. The standard accounting measure for oil is in thousands 
of barrels per day equivalent, but China measures imports in millions of metric tons. The industry standard 
of 20,000 b/d equivalent to 1 million metric tons was used for the conversion.

show, however, in some years (e.g. 2008 and 2009) China’s 
official import figures were well under half  and even 
closer to only one fourth of  Venezuela’s official export 
figures. Other recent studies also corroborate the higher 
percentage disparities, showing a gap of  55–70 percent in 
both 2010 and 2011 [4].

What is the explanation for this consistent disparity and 
why does it matter? Although neither the Venezuelan 
nor the Chinese authorities have commented on these 
discrepancies in their official oil accounting statistics, a 
number of  explanations come to the fore. Key among 
them are geography and chemistry. On the former, 
Venezuela is far away from China as well as the majority 
of  its international oil transport routes (most of  which are 
in the Middle East and Africa). On the latter, Venezuela’s 
heavy-grade oil is not well-suited for Chinese refining 
capacity. 

Tied to these fundamental challenges is what is already 
known about Chinese national oil companies (NOCs) 
and their use of  global equity oil acquisitions. A wide 
range of  reports from international oil organizations like 
the International Energy Agency (IEA) to policy think

tanks to academic publications have all indicated that 
frequently the majority of  Chinese NOC’s equity oil is 
actually resold on local or international markets [5]. For 
example, one 2007 study showed that in 2006 Chinese 
NOCs resold close to 70 percent of  their overall global 
equity oil production [6]. 

Combining the general pattern of  Chinese NOC reselling 
of  their equity oil with the specific geographic and 
refining challenges China faces in Venezuela, a logical 
conclusion is that the accounting discrepancies in Table 
1 can largely be explained by Chinese NOC’s reselling of  
their Venezuelan oil. Further, it is likely that such resale 
is happening much closer to Venezuela (and the United 
States) than to China [7]. Indeed, in a 2005 interview, 
the Chinese ambassador to Venezuela noted “the 
natural markets for Venezuelan oil are North and South 
America” (El Universal, August 28–29, 2005). Ultimately, 
then, a significant portion, sometimes the majority, of  oil 
that “China” receives through the CDB-led loans-for-oil 
deals with Venezuela is most likely in fact resold by its 
NOCs, never physically arriving in China. Such oil resales 
(at least of  oil products) may be standard behavior for 
other international oil companies, but for China’s state-
owned firms it has political consequences.



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

12

China and Venezuela: The CDB and Risk 
Socialization

Why does it matter if  Chinese NOCs are reselling a 
significant percentage of  their Venezuelan (or other) 
equity oil on the international market? In Venezuela, the 
CDB-led multi-billion dollar financing and investment 
relationship with the Chavez government constitutes the 
CDB’s largest financial presence anywhere outside of  
China itself  and is nominally based on China’s need for 
oil [8]. If  some significant percentage of  the oil acquired 
through the CDB deals does not go to China and in the 
process the CDB, Chinese NOCs and other Chinese firms 
involved with the CDB deals earn a profit, then the CDB 
effectively has exposed China’s diplomacy and image to 
the full extent of  Venezuelan political and economic risk 
for its own corporate gain. Of  course, the CDB and other 
Chinese state and non-state firms involved in Venezuela 
still could face economic losses themselves in the wake 
of  Chavez’s demise, but this is perhaps less serious than 
the potential political consequences.

For all practical purposes, this essentially amounts to CDB’s 
socialization, or nationalization, of  its own corporate 
risk. If  the CDB were not a Chinese state-owned “policy 
bank” at the leading edge of  its own financing and other 
Chinese SOE investment in Venezuela and were instead 
a private firm, it would not represent state-to-state ties 
in the way it currently does. Because the CDB, however, 
is one of  China’s three state-owned policy banks, its 
actions—including purely economic ones like providing 
financing for Venezuelan oil deals and for other Chinese 
firms to invest in Venezuela—have political consequences 
for China itself. 

Through the CDB, “China” has become the largest 
source of  foreign financing for Chavez, who is by far 
the most controversial and polarizing leader in Latin 
America. The CDB’s massive build-up of  loans-for-oil 
deals have thus been seen by many of  those who both 
love and hate Chavez, inside and outside of  Venezuela, 
as symbolizing official Chinese backing for Chavez [9]. 
For a Chinese government that has a policy of  non-
interference in other countries’ domestic politics and is 
particularly concerned not to ruffle U.S. feathers in its 
own “backyard”, even the perception of  such political 
support for Chavez is problematic. Moreover, if  much of  

the oil acquired through the CDB deals is simply being 
resold, China’s new leadership may want to ask itself  
whether this constitutes a sound economic or political 
foreign policy strategy in Venezuela.

China and Post-Chavez Venezuela: Managing the 
Hangover

Neither Chavez nor PDVSA have necessarily been easy 
partners for China and many former PDVSA officials 
and opposition figures have been critical of  the loans-
for-oil deals with China (Perspectiva, November 2, 2012; 
La Nacion, October 7, 2012). China has had to work to 
parry Chavez’s efforts to involve it more closely in his 
own ideological and anti-U.S. agenda. Whether inside 
or outside of  Venezuela, Chavez has been the kind of  
polarizing leader who you are either for or against. So 
in the case of  the CDB-led build-up of  financing and 
investment in Chavez’s Venezuela, China’s actions have 
spoken louder than words. For better or for worse, 
Chavez has been Beijing’s man and in return China has 
continued to supply Chavez with scarce foreign financing 
and investment. With Chavez ill in Cuba, possibly never 
to return, Venezuela has entered into a constitutional and 
political crisis that may drag China in as well.

For well over a year concerns have been raised that if, 
in a post-Chavez scenario, the opposition were to come 
to power that it would seek to alter the loans-for-oil 
deals with China (“China’s Cautious Economic and 
Strategic Gamble in Venezuela”, China Brief, September 
30, 2011). Ultimately, no one knows the answer to those 
concerns. The CDB may have secured long-term access 
to Venezuelan oil for China’s NOCs, or alternately the 
CDB and other Chinese firms may face loss-making 
revisions to current agreements [10]. What is clear is that 
the CDB’s decade plus of  binging on state-to-state deals 
with the Chavez government has now exposed Beijing to 
a painful diplomatic hangover tied to Venezuela’s slow-
motion crisis. 

Whether at home or abroad, Chinese leaders hate 
nothing more than instability, but instability is what they 
face in their relations with Venezuela. As in Sudan and 
Iran before, an unwanted crisis may yet serve to focus 
Chinese leaders’ minds to help build a healthier and more 
stable Venezuela, but doing so will probably require a 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

13

willingness to rethink the governance of  China’s SOEs 
abroad. Since the vast majority of  China’s imported 
oil continues to be supplied by basic long-term trade 
contracts and not through its equity oil acquisitions, the 
crisis in Venezuela may prove the perfect opportunity to 
move away from a pattern of  Chinese equity oil ties to 
controversial governments. If  a major portion of  China’s 
equity oil is not going to China anyway, the new Chinese 
leadership should ask itself  whether the diplomatic and 
image costs to China are worth the risks. 

Matt Ferchen is a resident scholar at the Carnegie-Tsinghua Center 
for Global Policy, where he runs the China and the Developing 
World program. He is also an associate professor in the Department 
of  International Relations at Tsinghua University, where he teaches 
courses on international and Chinese political economy as well as on 
China-Latin America relations.

Notes:

1.	 Zha Daojiong, “China’s Energy Security: 
Domestic and International Issues,” Survival, Vol. 
48, No. 1, Spring 2006, pp. 179–190.

2.	 For more on the geopolitical implications of  
China’s energy ties to such “pariah” regimes, 
see Andrew B. Kennedy, “China’s New Energy-
Security Debate,” Survival, Vol. 52, No. 3, June-
July 2010, pp. 137–158 and Wojtek M. Wolfe 
and Brock F. Tessman, “China’s Global Equity 
Oil Investments: Economic and Geopolitical 
Influences,” Journal of  Strategic Studies, Vol. 35, No. 
2, April 2012, pp. 175–196.

3.	 As a percentage of  total global oil imports, 
Chinese customs figures show that Venezuela 
accounted for less than .5 percent as recently as 
2004, up to 4.5 percent in 2011. See, Zhongguo 
shiyou jingji [China’s Oil Economy], March 2012.

4.	 See, Kevin Tu, “Chinese Oil, An Evolving 
Strategy,” China Dialogue, April 24, 2012, for 2010, 
and Michael Forsythe and Henry Sanderson, 
China’s Superbank, Singapore: Bloomberg Press, 
2013, for early portions of  2011.

5.	 See, for example, Julie Jiang and Jonathan Sinton, 
“Overseas Investments by Chinese National Oil 
Companies,” International Energy Agency, February 
2011; Mikkal Herberg, “China’s Energy Rise and 
the Future of  U.S.-China Energy Relations”, 
New American Foundation, June 21, 2011; and John 

Lee, “China’s Geostrategic Search for Oil”, The 
Washington Quarterly, Vol. 35, No. 3, Summer 
2012, pp. 75–92.

6.	 Erica S. Downs, “The Fact and Fiction of  Sino-
African Energy Relations”, China Security, Vol. 3, 
No. 3, Summer 2007, pp. 42–68.

7.	 Jiang, and Sinton, p. 18.
8.	 See, Forsythe and Sanderson, China’s Superbank, 

pp. 123–146.
9.	  Vladimir Rouvinski, “China Through the Eyes of  

Latin American Media: 2001-2011”, Conference 
Paper presented at Javeriana University, 
“China and Latin America: Strategic Partners 
in a Multipolar World?” Bogotá, Colombia, 
September 3–4, 2012.

10.	The very limited Chinese academic analysis of  
“risk” related to Chinese investments in Venezuela 
focuses almost exclusively on financial or economic 
factors, not political risk. See, for example, Zhang 
Kang, “Weineiruila shiyou zoushi he wo guo de 
fengxian duice [Venezuelan Oil and China’s Risk 
Policies],” Zhongguo Nengyuan Wang, December 
13, 2011, available online <http://www.china5e.
com/show.php?contentid=202696&page=4>.

***

The Bumpy Path to Sino-
Mongolian Cooperation in the 
Mining Sector
By Alicia Campi

The kabuki-style dance of  trade partners Mongolia 
and China began again in earnest when on January 

15 the third meeting of  the Mongolia-China Cooperation 
Commission on Mineral Resources and Energy met in 
Ulaanbaatar. Mongolia’s Minister of  Mining Davaajav 
Gankhuyag led the Mongolian side and Deputy 
Director of  China’s National Development and Reform 
Commission Zhang Xiaoqiang headed the Chinese 
delegation. According to Zhang, “boosting co-operation 
in mineral resources and energy, which account for the 
bulk of  China-Mongolia economic and trade relations, 
is in the interests of  both countries and can help 
Mongolia turn its advantages in resources into economic 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

14

development” (www.business-mongolia.com, January 
16). Although China and Mongolia see great benefits in 
continuing their vibrant trade in minerals, each side has a 
different vision on how to proceed. This has led to a tense 
relationship that often, mistakenly, is described by global 
financial commentators as resource nationalist sentiment 
in the Mongolian parliament and populace.

Mongolia exported a total of  $4.38 billion worth of  
products in 2012, 89 percent of  these being minerals 
that represented 20 percent of  the country’s GDP 
(Mongolian National Statistics Office, www.nso.mn). 
All of  Mongolia’s coal, iron ore, copper, zinc and tin 
concentrate as well as much of  its gold are exported 
to China. Chinese state-owned enterprises (SOEs) and 
private corporations in 2011 were the largest investors 
in Mongolia’s mineral sector with $2.3 billion FDI—five 
times the amount China invested in 2006 (The Mongol 
Messenger, January 18). This close reliance is hardly the 
definition of  resource nationalism.

Two of  the prime goals of  the Mongolian side during 
the consultations were to renegotiate upwards the prices 
the Chinese pay for Mongolian raw minerals and lessen 
transit tariffs for Mongolian shipments destined for third 
nations, such as South Korea and Japan. The Mongols 
also raised the issue of  the failure of  Chinese mining 
operations to obey all Mongolian environmental and safety 
laws, demanded the employment of  more Mongolian 
mine workers and discussed plans for construction of  
mineral processing plants inside Mongolia. China pressed 
for more stability in the legal environment regulating 
bilateral trade and foreign investment. Deputy Director 
Zhang also suggested that the two countries focus 
on developing large mining projects and constructing 
a highly connected railway transportation and coal 
transport border infrastructure. 

One area both sides agreed has potential for expansion is 
in oil products. PetroChina’s investment of  $1.4 billion in 
the oil sector made it the biggest investor in Mongolia last 
year. This oil production is exported to China for refining. 
Minister Gankhuyag told the Chinese side that Mongolia 
considered it necessary to make the border checkpoint 
where the crude oil crosses into China (Bayankhooshuu-
Uvdug) a permanent one, to process the raw Mongolian 
crude in China and return the product, and to make an 

agreement on implementation of  a 2008 memorandum 
between PetroChina and the Oil Authority of  Mongolia 
to supply 10,000 tons of  oil products monthly as well as 
purchase additional volume (The Mongol Messenger, January 
18). Mongolia imports all its refined oil and diesel with 
more than 90 percent coming from Russia. To overcome 
this lopsided dependence the government has set a goal 
of  building a state oil refinery with Japanese technology 
that would be functional in 2015. In the interim, it wants 
to cooperate with China to diversify its oil imports. 

The Mongols expected the consultations would be 
open to the public; however, at the request of  the 
Chinese, it was held behind closed doors. Midway 
through the discussions, Zhang and Gankhuyag issued 
a joint statement, but refused to take questions from 
journalists. In their statement they noted that bilateral 
trade volume in 2012 reached $6.6 billion and announced 
that negotiations would continue over infrastructure and 
railroad projects as well as oil cooperation (www.english.
news.mn, January 16).

Changes to Mongolia’s Foreign Investment Law 
Complicate Picture

These bilaterals were influenced by the fact that 2013 
began with the foreign investment picture in Mongolia 
again in turmoil, because of  President Tsakhia 
Elbegdorj’s proposals for revising Mongolia’s Strategic 
Entities Foreign Investment Law (SEFIL) of  May 2012 
that imposes tight regulations on investments in mining, 
banking, finance and media communications. Passed in 
a rush by Mongolia’s Parliament after the Chinese state-
owned Aluminum Corporation of  Corporation (Chalco) 
attempted to acquire majority stake in a privately-held 
coal mine controlled by South Gobi Resources (owned 
by Canadian company Ivanhoe, now renamed Turquoise 
Hill), the law requires Mongolian governmental review of  
all assets in the affected sectors with foreign state-owned 
FDI or cross the value threshold of  MNT 100 billion 
(about $70 million). While Chinese mineral assets are hit 
the hardest by these new regulations, China and western 
investors are on the same side—although apparently not 
working together—to counter the SEFIL and moderate 
its provisions. 
Investor complaints about the law in recent months 
were not unnoticed by President Elbegdorj. On the day 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

15

after Christmas, he went on Mongolian television to 
give support to respecting the controversial 2009 Oyu 
Tolgoi (OT) agreement wherein Rio Tinto and its partner 
Turquoise Hill hold 66 percent to Mongolia’s 34 percent 
of  a huge deposit in the Gobi projected to contain 31 
million tons of  copper, 1,328 tons of  gold and about 7,000 
tons of  silver. He cautioned that Mongolia must respect 
legal documents and warned that the nation’s “reputation 
for having a favorable investment environment is 
being tarnished as domestic demand is growing for the 
government to hold more shares in the project” (Xinhua, 
December 26, 2012). One day later, the president’s 91-
page draft proposals (published on December 5, 2012) 
to Parliament for amending the 2012 Mineral Law were 
discussed in a news conference by Minister Gankhuyag, 
who while serving as a Parliamentarian was known for his 
demand that Mongolia renegotiate the OT agreement and 
hold a larger stake in all major strategic mineral resources. 
The minister announced the government is seeking 
to revise upward the threshold of  FDI that triggers 
automatic government review to as high as MNT 300-
400 billion (approximately $210-280 million) (Xinhua, 
December 28, 2012). Gankhuyag speculated such 
changes could be introduced for parliamentary debate in 
mid-February around the recess for the traditional lunar 
New Year holiday.

The Business Council of  Mongolia (BCM) with some 
250 members (although apparently no Chinese ones) 
sent a letter on January 7 to the Office of  the President 
commenting on the president’s draft law proposals. 
The BCM’s strongly-worded document, based on an 
analysis by firm member Hogan Lovells , had five macro-
conclusions: 

(1)	 “The significant increase in regulation and 
intruding State control” would deter greater 
growth and prosperity; 

(2)	 “The impact of  the Draft Law on the minerals 
industry will be to halt current minerals 
exploration and development in Mongolia and 
greatly discourage any future investment”—
citing in particular, the development of  Tavan 
Tolgoi coal deposit; 

(3)	 the draft law would be “over politicized” in the 
upcoming June presidential election; 

(4)	 Mongolia’s “brand as an investment destination” 

would be damaged, resulting in repelling not 
attracting FDI; and 

(5)	 the draft needed at least six months of  debate 
before a vote (www.bcmongolia.org, January 7, 
2013; www.hoganlovells.com, December 31, 
2012). 

Slow Down in Mongolian Coal Exports to China 

Mongolia’s overall exports in 2012 fell 8.99 percent—a 
decrease of  $430 million from 2011. The main reason 
was the drop in mineral exports to China. In 2012, 
Mongolia exported 20.9 million tons of  coal, 574,000 
tons of  copper concentrate, 6.4 million tons of  iron ores, 
3,570 barrels of  crude oil, 2.8 tons of  semi-processed and 
unprocessed gold and 140,000 tons of  zinc concentrate. 
Coal represented 43.2 percent of  the country’s exports, 
copper concentrate 19.1 percent, and iron ore 12.1 per 
center. Iron ore exports increased by 10 percent and 
crude oil exports grew by 40 percent (www.business-
mongolia.com, January 17). Despite the downward trend 
and the slowing of  China’s economy, it was predicted by 
Mongolia’s Mineral Resource Authority that Mongolian 
coal exports would grow 32 percent this year (www.news.
mn, January 16).

During the consultations, it is likely that the Mongols 
informed the Chinese that development of  Mongolia’s 
7.5 billion ton coal project of  Tavan Tolgoi—300 km 
from the Chinese border and operated by the state 
company of  Erdenes Tavan Tolgoi (E-TT)—would be 
further delayed until after 2013. CEO Yaichil Batsuuri, 
appointed to E-TT last October, had announced in mid-
January that E-TT was suspending all coal deliveries to 
its client, Chalco, because it had run out of  funds for 
overland trucking service fees (it owes $3.6 million) and 
wanted to renegotiate its supply contract with Chalco 
(www.news.mn, January 14). E-TT’s finances were drained 
in 2012 when it was forced to pay $310 million into the 
Mongolian government’s Human Development Fund, so 
it could disburse promised monies to each citizen just 
prior to the June 2012 parliamentary elections. 
Chalco had paid Mongolia $250 million in July 2011 for 
an unannounced amount of  coal, but at a price Batsuuri 
claimed was close to $53 per metric ton—a price analysts 
agree is considerably lower than international standards. 
When the bankrupt E-TT recently sought government 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013 

16

assistance, it was promised in January $355 million from 
Mongolia’s Development Bank to resume work, repay its 
debts and possibly refund in cash to Chalco the contract’s 
coal obligations. Batsuuri explained that Mongolia wishes 
to maintain a relationship with Chalco, but change the 
nature of  their cooperation and price formula. Claiming 
that E-TT loses over $5 on every ton under the present 
arrangement, he indicated that the government wanted 
to sell its coal at world prices to other nations if  it can 
dissolve the Chalco agreement: “Paying by coal is not 
profitable for the company. We are losing on coal trade. 
That’s why the government made the decision to pay out 
the remainder. We will pay the remaining $180 million 
in cash” (www.english.news.mn, January 24). Chalco in 
a written response to Bloomberg’s Mongolian office 
regarding the news that E-TT was stopping delivery 
of  its coal maintained the “fundamental terms of  the 
agreement should not be changed,” separately and 
reportedly including “secret terms” (english.news.mn, 
January 28; January 24; www.bcmongolia.org, January 24).

The January consultations with the Chinese covered the 
topic of  expanded Sino-Mongolian rail construction for 
Tavan Tolgoi to replace the present truck transport of  
coal. Zhang said “the Chinese side will give support to 
construct a railway to be built in southern Mongolia and 
pay attention to transporting products at cheaper prices 
after the railway is constructed. The Chinese side is willing 
to render support to construct a railway from Tavan 
Tolgoi to Sainshand [the linkage point to Mongolia’s rail 
south] based on an economically profitable basis” (The 
Mongol Messenger, January 18).

A finalist bid list, consisting of  China’s Shenhua Group 
Corp. Ltd, Peabody Energy Corporation of  the United 
States, and a Russian Railway-Mongolian consortium, 
for foreign investment rights to Tavan Tolgoi’s western 
section has been held up for two years by protests over the 
selection process, particularly from Japanese and South 
Korean companies. Shenhua had put up $200 million as a 
good faith gesture to secure its finalist position. Shenhua 
Energy has not made a statement on the situation but the 
Mongolian Ambassador to China, Tsedenjav Sukhbaatar, 
revealed discussions are ongoing (english.news.mn, 
January 28). How to proceed with this western field bid 
list has delayed Mongolia’s plan this year to raise up to 
$3 billion in funds in an initial public offering (IPO) 

for development of  Tavan Tolgoi’s eastern field, to be 
handled by BNP Paribas, Deutsche Bank, Goldman Sachs 
and Macquarie. Batsuuri explained the IPO cancellation 
by saying “We decided to wait until the market recovers, 
the price of  coal increases, and until E-TT starts regular 
construction of  its wash plant. Plus we need to increase 
our exports” (english.news.mn, January 24). 

Strategies Going Forward

The Chinese government has been very circumspect in 
commenting on recent trade disputes with the Mongols. 
This posture is far different from the 1990s when rail 
freight traffic often was severed to punish Mongolian 
actions or influence Mongolian decision-making. 
This change in strategy may reflect the realization that 
a hard-line approach with Mongolia politically was 
counterproductive and that Inner Mongolian factories 
have become more dependent on Mongolian minerals 
with each year. The Chinese have used Mongolian news 
outlets to voice disappointment during this third round 
of  Sino-Mongolian consultations about what they see as 
Mongolia’s uncertain legal regime and changeable mineral 
sector regulations. These same media sources claim that 
the Mongols had “high expectations” for negotiations on 
the big issues, such as the unprocessed coal price that 
were not met and concluded that “many questions are 
still left without answers” (english.news.mn, January 17).

Meanwhile, the Chinese could not fail to note that on 
the same day as the Sino-Mongolian consultations, 
Mongolian Minister of  Foreign Affairs Lu Bold started 
his official visit to India with meetings in Mumbai 
with Indian Chamber of  Commerce businessmen to 
encourage more investment in the already burgeoning 
Indo-Mongolian mineral relationship (www.news.
mn, January 16). On January 24, it was announced in 
Beijing that after attending the 21st Annual Meeting 
of  Asia-Pacific Parliamentary Forum in Vladivostok, 
Wu Bangguo, chairman of  the Standing Committee 
of  the National People’s Congress, will pay an official 
goodwill visit to Mongolia from January 27 to February 
1 at the invitation of  Mongolian Parliamentary Chairman 
Zandaakhuu Enkhbold (china.org.cn, January 24). These 
visits are signs that Sino-Mongolia relations will continue 
to be played out in Asia at the very highest levels as 2013 
progresses. The lack of  clarity on how bilateral mineral 



ChinaBrief  Volume XIII  s  Issue 3 s  February 1, 2013

17

trade will proceed, however, reflects both Mongolian 
domestic political sensitivity over Chinese predominance 
among foreign investors and a growing Mongolian desire 
to develop mineral deposits more slowly under their 
own auspices. China has been mostly reactive, trying to 
parry Mongolian moves. It seems to understand that 
with Mongolia’s new assertiveness, political and strategic 
factors are as important as economic ones, so for now 
Beijing remains calm and relatively tolerant.

Dr. Alicia Campi has a Ph.D. in Mongolian Studies, was involved 
in the preliminary negotiations to establish bilateral relations in 
the 1980s, and served as a diplomat in Ulaanbaatar. She has 
a Mongolian consultancy company (U.S.-Mongolia Advisory 
Group), and writes and speaks extensively on Mongolian issues. 
 

***


