
ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

1

China Brief is a bi-weekly jour-
nal of information and analysis 
covering Greater China in Eur-
asia. 

China Brief is a publication of 
The Jamestown Foundation, a 
private non-profit organization 
based in Washington D.C. and is 
edited by Nathan Beauchamp-
Mustafaga.

The opinions expressed in 
China Brief are solely those 
of the authors, and do not 
necessarily reflect the views of 
The Jamestown Foundation.

For comments and questions 
about China Brief, please con-
tact us at  
< beauchamp@jamestown.
org >

1111 16th St. NW, Suite 320 
Washington, DC 20036

Tel: 	 202.483.8888 
Fax: 	 202.483.8337

TO SUBSCRIBE TO CHINA BRIEF, VISIT http://www.jamestown.org/chinabrief/

 Volume XIV s Issue 19 s October 10, 2014

China Brief  
Volume 14, Issue 19 
October 10, 2014

In a Fortnight
A SPOILED ANNIVERSARY: CHINA REACTS TO CONFUCIUS 
INSTITUTE CONTROVERSY

By: Nathan Beauchamp-Mustafaga

On September 27, Chinese President Xi Jinping celebrated “Confucius Institute 
Day,” commemorating the 10-year anniversary of  the first Institute’s founding 

in November 2004, in South Korea. Yet this self-congratulatory atmosphere was 
clouded by increasing criticism of  the Confucius Institute program in the United 
States, which hosts the largest number of  Institutes worldwide. The Chinese media’s 
reaction has cast this criticism as politically motivated by insecurities stemming 
from the United States’ decline, as well as a hypocritical double standard of  cultural 
exchange—even linking the issue to conspiracies about U.S. involvement in the 
ongoing Hong Kong protests.

Celebrating 10 Years of  Getting to Know Us Better

The Chinese media extensively covered the 10-year anniversary throughout the 
month of  September, culminating in a People’s Daily  front page article featuring 
President Xi’s congratulatory remarks that “Confucius Institutes belong to 

In This Issue:

IN A FORTNIGHT 
   By Nathan Beauchamp-Mustafaga		  	                 	     1

CHINA’S EXPANDING ROLE IN THE SOUTH SUDANESE CIVIL WAR 
   By Zhou Hang								            4

AN OVERIVEIW OF CHINESE FIGHTERS IN SYRIA AND IRAQ 
   By Jacob Zenn								            7

CHINA’S SILK ROAD STRATEGY: A FOOTHOLD IN THE SUEZ, BUT LOOKING TO 
ISRAEL 
   By Emma Scott			    					       10

ELDER NETWORKS IN PRC POLITICS: PART 1 
   By John Dotson		  			                		    	   14

Jiang Zemin (right) played an 
influential role in the  behind-
the-scene politics leading up 
to the 18th Party Congress. 

(Credit: Xinhua)



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

2

China and the world” (People’s Daily, September 28). 
As Xi proudly recounted, there are now 456 Institutes 
in 123 countries worldwide, along with 713 Confucius 
Classrooms (the primary school equivalent), which 
have taught a combined total of  approximately 850,000 
students. This includes 16 more Institutes and eight new 
countries added just this year.

Despite the Institutes’ heritage as part of  former 
president Hu Jintao’s campaign to develop and project 
Chinese soft power abroad, President Xi has taken up the 
mantle as a proud sponsor. During his trip to Europe this 
March, he visited a Confucius Institute in Germany, and 
Xi attended a signing ceremony to establish an Institute 
in Brazil during his tour of  South America this July 
(Guangming Daily,  March 30;  Hanban,  July 25). During 
his visit to the Institute in Germany, Xi reflected upon 
the Institutes’  raison d’etre: “Some people are biased 
against China, and this is mainly out of  unfamiliarity, 
estrangement and misunderstanding” (Guangming Daily, 
March 30). While President Xi has not made a direct 
link between the Institutes’ soft power agenda and his 
“China Dream” initiative, Vice Premier Liu Yandong told 
an anniversary event, “Nowadays, Confucius [Institutes 
have] become the ‘soul high-speed railway’ connecting 
peoples of  different countries and a colorful tie linking the 
Chinese Dream and people’s dreams in other countries” 
(CCTV, September 27).

U.S. Host Institutions Reconsider Cooperation

Several U.S. universities and academic organizations have 
stepped away from their affiliation with or support of  
the Institutes since this summer. In June, the American 
Association of  University Professors (AAUP) released a 
report calling for “universities [to] cease their involvement 
in Confucius Institutes” (AAUP, June). The AAUP stated 
that host universities had “sacrificed the integrity of  the 
university and its academic staff,” since the Institutes 
“advance a state agenda in the recruitment and control 
of  academic staff, in the choice of  curriculum, and in 
the restriction of  debate.” On September 25, just two 
days before its own planned celebration for “Confucius 
Institute Day,” the University of  Chicago said it had 
decided to “suspend negotiations for the renewal of  the 
agreement for a second term of  the Confucius Institute” 
(University of  Chicago, September 25). Lastly, on October 
1, Pennsylvania State University (Penn State) announced 

it would end cooperation with the Institutes at the end of  
the year, saying, “several of  our goals are not consistent 
with those of  the [Institutes]” (Penn State, October 1). 
These announcements follow years of  criticism from 
university faculties and concerned parents in the United 
States and the rest of  the world.

United States Has Lost Its Confidence

The Chinese media’s reaction was alternatively surprised, 
incensed and conspiratorial. The main response to the 
announcements came on October 6, when the  Global 
Times  published a diatribe against American cultural 
imperialism. Wang Dehua—who in September decried 
the Japanese cartoon character Doraemon—explained 
that the “closures,” timed during China’s National Day 
holiday, were a “strong signal of  U.S. resistance to Chinese 
culture, and the background is that the United States is 
declining and China is rising” (Global Times, September 
26; Global Times, October 6). Rejecting perceived U.S. 
concerns over the “Confucius Institutes [serving] as the 
Chinese Communist Party’s (CCP) propaganda branch, 
with the purpose of  spreading the CCP’s ideology and 
thus violating academic freedom,” Wang accused the 
United States of  a double standard by conflating academic 
freedom with more general freedoms: “In fact, American 
culture can freely enter other countries, but other nations’ 
cultures cannot freely enter the United States” (Global 
Times, October 6).

Wang’s response was likely so bombastic because of  the 
tense atmosphere surrounding the Hong Kong protests 
and the necessary increase in xenophobic content for the 
nationalistic Global Times. Wang claimed that the “ban” 
on Confucius Institutes was because a part of  the U.S. 
intelligentsia “lacks confidence in their culture and their 
system,” as, when compared to China’s long history, 
“the United States’ pirate culture is only 200 years old 
[…] and they feel ashamed and scared!” Addressing the 
protests in Hong Kong, Wang said that the Hong Kong-
America Center at the Chinese University of  Hong Kong 
was actually a U.S. consulate-backed training base for the 
Occupy Central protesters.

U.S. Criticism is Political

While the Chinese media’s response to the universities 
was sensationalist but limited, its response to the AAUP’s 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

3

June call for ending all cooperation was much wider 
and more focused at reassuring a domestic audience. 
The People’s Daily published first with an article featuring 
interviews with directors of  Institutes in nine countries, 
all contending that their Institutes never had issues with 
academic freedom and that the AAUP’s accusations 
were “wholly wrong,” “preposterous and laughable” and 
“stemmed from political motives” (People’s Daily, June 20). 
The article further described the purpose of  the Institutes 
as promoting cultural exchange and understanding, 
reflecting their mission statement. Later that day, 
the  Global Times  addressed the AAUP’s statement by 
listing several common rebuttals (Global Times, June 20). 
The article claimed: the Institutes are similar to other 
Western programs; all cultural promotion is political; the 
United States is insecure, adopting a double standard and 
a “Cold War” mentality; and the United States’ concerns 
are out of  ignorance about China. Two days later, Xinhua 
published a commentary by a former teacher at an 
Institute in the United States, who described “the truth 
about U.S. Confucius Institutes” (Xinhua, June 22). The 
author asserted that academic freedom was not an issue 
because the author had discussed “Chinese democracy” 
and “non-Western style democracy” with students at his 
Institute.

The media’s efforts to couch criticism of  the Institutes 
as politically motivated indeed reflect a larger insecurity 
within the Chinese political system. A May 2012 directive 
from the U.S. Department of  State that addressed visas 
issued to Chinese teachers at the Institutes was explained 
as a backlash driven by U.S. “concerns” about the success 
of  the program and political considerations in the run-
up to the 2012 presidential election (Department of  
State, May 17, 2012;  Global Times, May 24, 2012). This 
June’s Global Times article went to the extreme for every 
point—the U.S. decision to “refund” the indemnity 
from the Boxer Rebellion and use the money to found 
Tsinghua University was “political;” Western education 
in China was “political and ideological, and even related 
to the military;” the U.S. fear of  the Institutes was “a 
continuation of  McCarthyism;” and, taken together with 
the U.S. “Rebalancing to Asia” and indictment of  five 
People’s Liberation Army (PLA) officers, was a “political 
move” (Global Times, June 20).

Learning From “Growing Pains”

Meanwhile, the Chinese media  has also attempted to 
take the criticism in stride. A 2012  People’s Daily  article 
recounted the Institutes’ “unavoidable growing pains” as 
part of  the process of  addressing misconceptions and 
obstacles, since “some Western countries see Confucius 
Institutes as political vassals” (People’s Daily, December 19, 
2012). While the Chinese media has yet to address the core 
difference between other countries’ programs and the 
Institutes—namely that only China places the Institutes 
directly within schools—the article did concede that 
“entering the education system is seen as the Confucius 
Institutes’ opening to ‘enter’ [the host country].”

At the same time, this indicates  that the Chinese 
government is aware of  the root cause of  the criticism—
the program’s close government ties—but is unwilling 
to allow the Institutes to become independent and grow 
on their own. It appears that for all of  the importance 
Xi Jinping’s “China Dream” places on China having 
confidence in itself, the leadership  is far from ready  to 
let the country’s soft power flow from the people, not 
the Party.

Nathan Beauchamp-Mustafaga is the editor of  China Brief.

***



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

4

Testing the Limits: China’s 
Expanding Role in the South 
Sudanese Civil War
By Zhou Hang

South Sudan relapsed into war on December 15, 2013, 
primarily due to the power struggle between South 

Sudan President Salva Kiir and former Vice President 
Riek Machar. China once again found one of  its sizable 
foreign investments—particularly in the oil sector—
embroiled in local political turbulence. This serves as a 
painful reminder to Beijing that independence not only 
endowed South Sudan with 70 percent of  unified Sudan’s 
total oil output, but also daunting political and security 
risks.

Beijing’s conflict resolution efforts in South Sudan were 
widely applauded by the international community until the 
delivery of  the first consignment of  a $38 million order of  
arms from China North Industries Group (NORINCO) 
to Juba, South Sudan’s capital, in June, which called into 
question China’s neutrality in the peace process (Sudan 
Tribune, July 17). The reported statement by the Chinese 
embassy in Juba on September 20 that NORINCO 
would halt the remainder of  its arms contract, in addition 
to the Chinese Foreign Ministry’s announcement of  the 
deployment of  a full infantry battalion to the United 
Nations Mission in South Sudan (UNMISS), signals a 
renewed—and hopefully more consistent—commitment 
to the uneasy peace process. An independent South 
Sudan, just as the unified Sudan before, is likely to remain 
a testing ground for China on how to balance its policy 
of  non-interference and the urgent need to protect fast-
growing overseas interests (See also China Brief, December 
17, 2010; China Brief, August 12, 2011).

China’s Stake in South Sudan

Since South Sudan gained independence in 2011, bilateral 
economic engagement has grown rapidly. The bilateral 
trade volume, although largely insignificant to China, 
almost quadrupled in 2013 to $2.54 billion, representing 
roughly 18 percent of  South Sudan’s GDP (Ministry of  
Foreign Affairs, March). Oil continues to feature as the 
most important component of  this bilateral economic 
relationship. At full capacity, South Sudan would account 

for approximately 5 percent of  China’s imported oil 
(Wenweipo, October 8). However, oil production has 
so far been heavily encumbered by political turmoil 
both within and beyond South Sudan. Juba shut down 
oil production for 15 months until this April, due to a 
row with Khartoum, Sudan’s capital, over transit fees. 
Amid the ongoing conflict, South Sudan’s oil production 
stands at 160,000 barrels per day, a one-third drop since 
the fighting broke out (Reuters, June 6). Unity state’s 
oil production was again completely shut down by the 
Greater Pioneer Operating Company (GPOC), in which 
China National Petroleum Corporation (CNPC) controls 
a 40-percent stake. All the oil is now pumped from 
Blocks 3 and 7 in Upper Nile state, operated by the Dar 
Petroleum Operating Company (DPOC) in which CNPC 
has a 41-percent stake.

About 140 Chinese companies are currently registered 
in South Sudan and the traces of  their involvement in 
non-oil sectors are increasingly perceptible, particularly 
in infrastructure construction and telecommunication 
(Xinhua, October 8, 2013). However, the unresolved 
conflict overshadows this burgeoning expansion of  
economic cooperation and the potential developmental 
benefits that should result from it are unlikely to be 
realized any time (African Arguments, September 12).

China’s presence in South Sudan is also a human one. 
The Chinese embassy in Juba estimated that around 
2,300 Chinese citizens resided in South Sudan prior 
to the conflict (People’s Daily Online, December 23, 
2013). Thanks to a growing awareness of  political risks 
and preparedness for emergency response that accrues 
with experience, Chinese enterprises and the local 
embassy have undertaken swift and timely evacuations 
in South Sudan (People’s Daily Online, December 16, 
2013; Legal Evening Daily, December 22, 2013; Xinhua, 
December 24, 2013). The first reported case in which 
the security of  Chinese nationals was compromised 
occurred on December 17, 2013, when South Sudanese 
forces evacuated 12 Chinese workers trapped in a quarry 
near southern Juba (Xinhua, December 19, 2013). The 
Consular Department of  the Chinese Foreign Ministry 
issued a security notice on December 19 and advised 
that unnecessary staff  should be evacuated (Ministry 
of  Foreign Affairs, December 19, 2013). One day later, 
CNPC decided to evacuate personnel in non-key and 
non-productive positions (CNPC, April 25).



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

5

Chinese Peacekeepers: More Helpful in Protecting 
Its Nationals

China’s significant stake in South Sudan motivates its 
participation in the peacekeeping mission there to an 
unprecedented level. Despite initial resistance from some 
United Nations diplomats during the negotiation of  UN 
Security Council Resolution 2155, which reprioritized the 
mandate of  the United Nations Mission in South Sudan 
(UNMISS) toward the protection of  civilians, China 
succeeded in garnering support to charge the beefed-up 
peacekeeping mission with responsibility to protect the 
civilian populations at oil installations (Foreign Policy, June 
16). In early September, Beijing decided to contribute a 
full infantry battalion of  700 soldiers to UNMISS, the first 
ever Chinese battalion to a peacekeeping operation. This 
is in addition to the 350 Chinese peacekeepers—mainly 
engineering units, medical staff  and liaison officers—
already deployed in South Sudan, which have been helpful 
in providing medical assistance to both local refugees and 
other peacekeepers, as well as lending logistic support to 
international humanitarian organizations (China Military 
Online, May 26; PLA Daily, January 16; China News 
Service, September 10; China Military Online, October 
8). The total Chinese commitment to UNMISS—over 
1,000 peacekeepers—will make UNMISS China’s largest 
peacekeeping mission, surpassing the United Nations 
Mission in Liberia (UNMIL).

China’s efforts to secure the arrangement in Resolution 
2155 confirms the link between its overseas interests 
and its participation in UN peacekeeping missions. 
Furthermore, China’s dispatching of  combat troops 
as peacekeepers indicates Beijing’s willingness to fully 
explore all available means under the UN umbrella to 
protect its overseas interests. In fact, this also dovetails with 
China’s domestic mainstream view that its participation 
in peacekeeping missions constitutes an effective way 
to protect its overseas interests, especially when Beijing 
still lacks long-range projection capabilities and does not 
intend to move dramatically away from its longstanding 
policy of  non-interference (Ministry of  Public Security, 
May 5, 2010; China National Radio, July 4, 2013).

Some South Sudanese officials suggest that Chinese 
troops will be deployed to protect “vital installations” in 
the oil-rich Unity and Upper Nile states, which reinforces 
the mercantilist interpretation of  China’s proactive 

engagement with UNMISS (Bloomberg, September 10). 
However, the UN mission denied this speculation and 
emphasized that it will only be called upon to protect 
civilian oil workers in case of  emergency, according to 
the purview of  Resolution 2155 (South China Morning Post, 
September 11). Meanwhile, Beijing claims that the timing 
and areas for the deployment of  its combat forces is still 
under discussion (Xinhua, September 25).

So far, there is scant empirical evidence to suggest that 
Chinese peacekeepers are being dispatched to protect 
any nation’s oil infrastructure. A closer look at the map 
of  current UNMISS deployments reveals that they are 
now concentrated not in oil-rich states, but in Wau of  
Western Bahr el Gazal state (UNMISS, September). Their 
presence in South Sudan, however, does bring about 
tangible benefits for the protection of  Chinese nationals. 
To begin with, the peacekeepers play an important role 
in enhancing prevention measures and crisis-response 
planning. In cooperation with Chinese enterprises and the 
local embassy, Chinese peacekeepers located 31 Chinese 
living around their mission areas near Rumbek, Wau and 
Aweil, and they established a working group to make 
daily contact with these compatriots to ensure a quick 
emergency response in case of  crisis (Xinhua, January 3; 
China Police Daily, December 25, 2013). The peacekeepers 
also continue to try to raise security awareness among 
Chinese nationals who refuse to leave the country amid 
conflict, by arranging security exercises and emergency 
training, and providing them with food in case of  spply 
shortages (People’s Daily Online, February 14).

Additionally, Chinese peacekeepers can assist with 
evacuating Chinese nationals. They have more updated and 
first-hand information on the security situation through 
their attachment to the UN mission, from whom Chinese 
companies and the local embassy benefit significantly 
when it comes to making informed decision on whether 
and when to carry out an evacuation. For instance, 
CNPC had close contact with Chinese peacekeepers 
when it decided to only maintain a minimum presence 
of  staff  in Blocks 3 and 7. On December 18 2013, 
Chinese peacekeeping police evacuated three trapped 
Chinese construction workers to a nearby UN camp and 
arranged them to take a UN flight from Bor to Juba one 
day later (Luzhou News, February 26; Xinhua, December 
22, 2013). Within the first two months of  the conflict, 
Chinese peacekeepers helped evacuate a total 15 Chinese 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

6

nationals out of  South Sudan (People’s Daily Online, 
February 14).

China’s Noticeable But Limited Role in Mediation

In addition to the unprecedented deployment of  an 
infantry battalion as UN peacekeepers, China’s diplomatic 
involvement in South Sudan is characterized by an active 
and constant presence in the on-going Intergovernmental 
Authority on Development (IGAD)-led mediation 
process, markedly different from its previous diplomacy 
in other countries’ domestic disputes. [1] Beijing’s more 
hands-on approach emerged shortly after the outbreak 
of  conflict, as Foreign Minister Wang Yi set a proactive 
tone for China’s role. He made his first public comment 
on the conflict in South Sudan during his visit to Riyadh, 
Saudi Arabia, in late December 2013, and stressed 
that China would “make active efforts in its own way 
to promote peace talks” (Ministry of  Foreign Affairs, 
December 26, 2013). On January 6, during his first trip 
to sub-Sahara Africa, Wang met with representatives of  
the South Sudanese warring parties in Ethiopia and said 
that he was “ready to directly engage” both parties to 
end the fighting (Bloomberg, January 7). This attempt 
to diversify diplomatic outreach and engage with all 
the key players—including those fighting against the 
incumbent government—is significant and increasingly 
commonplace in China’s crisis diplomacy, as previously 
seen in China’s mediation roles in Darfur and Syria (SIPRI 
Policy Paper No.41, June). Most recently on September 22, 
Wang Yi met with a high-level delegation from the Sudan 
People’s Liberation Movement-in-Opposition (SPLM-
IO) in Beijing, which, according to the South Sudanese 
rebels, was intended to “prepare the ground for” their 
leader’s visit to China (Xinhua, September 24). It is also 
noteworthy that this invitation was extended directly 
by the Ministry of  Foreign Affairs, different from the 
invitations extended to the Syrian opposition by the 
Chinese People’s Institute of  Foreign Affairs (CPIFA), 
which is a semi-official organization affiliated with the 
Ministry of  Foreign Affairs aimed at enhancing exchanges 
between foreigners and their Chinese counterparts.

The main implementer of  Beijing’s mediation efforts, 
however, appears to be its Special Representative on 
African Affairs, Ambassador Zhong Jianhua. Prior to 
Wang’s visit to Africa, Ambassador Zhong was sent to 
Kenya to attend a special IGAD session on South Sudan 

on December 27, 2013 and also visited South Sudan and 
Ethiopia afterwards. One of  the key goals for his trip 
was to establish direct contact with the rebels to express 
China’s willingness to promote peace talks and to request 
the protection of  Chinese nationals and investments in 
rebel-controlled areas (CCTV, January 3). Since then, 
Zhong has paid two more visits to the region and met 
with both domestic and regional stakeholders to promote 
the stalled peace process.

Chinese embassies in Juba and Addis Ababa, the capital 
of  Ethiopia, also tried to facilitate the peace talks. Based 
on the announcements on the website of  China’s embassy 
in South Sudan, China’s Ambassador to South Sudan, Ma 
Qiang, has visited the South Sudanese President, Foreign 
Minister and Minister in the office of  the President at least 
13 times since December 2013. China’s Ambassador to 
Ethiopia and the African Union, Xie Xiaoyan, reportedly 
joined his Western counterparts to call on the South 
Sudanese factions to “get your act together” after the 
signing of  the first cease-fire on January 23 (Reuters, June 
5). Most recently, given the frequent breaches of  cease-
fires and the stalled negotiation over the transitional 
government, Xie made palpable his dissatisfaction by 
criticizing the negotiations for moving at a “snail’s pace” 
and saying the international community was “worn out” 
(AFP, August 4). Furthermore, media reports suggest 
that diplomats from both Chinese embassies have joined 
efforts to monitor the cease-fire agreements (Reuters, 
February 11).

Despite Beijing’s diplomatic activism, caution is needed 
against an overly optimistic estimate over the depth and 
width of  its involvement in the resolution of  the South 
Sudanese conflict. China is only playing a secondary role 
to IGAD and Troika countries behind the mediation 
process. [2] Beijing’s decision to primarily rely on 
regional organizations, such as IGAD, to lead peace talks 
between the warring parties, despite important Chinese 
interests at stake, highlights the continuity in China’s 
approach to solving disputes far beyond its border. This 
is partly because China is still in the formative stages of  
participation in similar mediation processes, and partly 
due to Beijing’s belief  in the regional countries’ better 
contextual understanding of  the situation.



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

7

Conclusion

China’s diplomatic efforts to address the ongoing conflict 
should be first understood against a larger backdrop of  
growing awareness within the Chinese government of  
its potential role in African peace and security—which 
was most recently evident in the announcement of  the 
China-Africa Cooperative Partnership for Peace and 
Security in 2012, during the fifth Forum on China-Africa 
Cooperation (FOCAC) (FOCAC, July 23). Meanwhile, 
the need for the Chinese government to protect its 
significant investments and nationals—whose security 
is intricately linked with local political dynamics—pulls 
and encourages Beijing to adopt a more engaged foreign 
policy. China’s responsibility to its own interests abroad 
is likely a much more decisive factor in the country’s 
stepped-up role in South Sudan when compared with 
calls by IGAD members and Ethiopia to be more actively 
involved as a crucial stakeholder. South Sudan, as with the 
previously unified Sudan, will continue to be a critical test 
case for stretching the boundaries of  Beijing’s diplomacy 
in order to protect its nationals and economic interests in 
crisis zones overseas.

Zhou Hang is a Beijing-based researcher with the China and 
Global Security Project at Stockholm International Peace Research 
Institute. Mr. Zhou’s research focuses on China-Africa relations 
and China’s foreign aid.

Notes

1. The Intergovernmental Authority on 
Development (IGAD) is a regional grouping 
of  Uganda, Djibouti, Ethiopia, Eritrea, Kenya, 
Somalia, Sudan and South Sudan. It currently 
leads the peace talks between the South 
Sudanese warring parties in Addis Ababa.

2. The Troika comprises of  the United 
States, United Kingdom and Norway. They 
were particularly involved in supporting 
and advancing the Comprehensive Peace 
Agreement (CPA) process that brought an end 
to Sudan’s civil war in 2005. They now play a 
significant role in supporting the IGAD-led 
peace talks.

***

An Overview of  Chinese Fighters 
and Anti-Chinese Militant Groups 
in Syria and Iraq
By Jacob Zenn

In July, Western media reported that China’s Middle 
East envoy, Ambassador Wu Sike,  estimated  that as 

many as 100 Chinese citizens are believed to be members 
of  the Islamic State organization (previously known as 
Islamic State of  Iraq and Syria (ISIS) in Syria and Iraq 
(Xinhua,  July 29).  [1]  While most of  these Chinese 
citizens are most  likely Muslim Uyghurs from Xinjiang 
Province, a survey of  photographic and video evidence 
suggests that there are also ethnic Han Chinese fighting 
in Syria and Iraq as well. It is likely that not all Chinese 
fighting in these two regional conflicts are with ISIS, but 
rather are part of  other rebel factions, such as the Free 
Syrian Army (FSA). Some of  the Chinese in Syria and 
Iraq may also not even be “fighters” as such, but perhaps 
could simply be  adventurers or dissidents who see 
“joining” the rebels as a personal way of  demonstrating 
their disagreement with the Chinese government because 
they believe  Beijing is wrongly supporting the Syrian 
government of  Bashar al-Assad.

Although the estimate of  100 Chinese represents a 
higher number than can be corroborated in open-source 
research, the number is proportionate when compared to 
foreign fighters from other Asian countries: Indonesia, 
Malaysia and the Philippines have more than 125 fighters 
combined; and Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan 
and Uzbekistan have more than 400 fighters combined 
(Daily Star [Beirut], September 26;  Financial Review 
[Canberra],June 10; Geopolitical Monitor, September 18). 
Yet, what makes the Chinese “foreign fighter” situation in 
Syria and Iraq distinct from other Asian countries is not 
only the prospect that they could one day return home to 
pose a threat to China’s domestic security, but that China 
has the capability to respond with political and possibly 
military force to combat ISIS should it seek to pursue this 
goal. Thus far, however, China has shown no signs that it 
will follow the lead of  Western countries and attack ISIS 
in Syria or Iraq.

The purpose of  this article is to present several profiles 
of  Chinese citizens fighting in Syria and Iraq, including 
the expatriate Uyghur militant organizational presence in 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

8

these two countries, and the reasons why China will avoid 
becoming entangled in Syria and Iraq.

Chinese Citizens in Syria and Iraq

In October 2012, Chinese government officials, including 
Major General Jin Yinan, first alleged that militants from 
“East Turkistan terrorist organizations” were joining 
anti-government rebels in Syria (China Radio, November 
1, 2012). These Chinese government claims were not 
corroborated by visual evidence until March and April 
2013, when the first videos of  Chinese rebels emerged.

The first video was released by Liwa al-Mujahideen al-Ilami 
(the Mujahideen Media Battalion), which was the media 
arm of  the predominantly Russian-speaking “Immigrant 
Battalion,” whose Chechen leaders later formally joined 
ISIS. It showed a Han Chinese man, Bo Wang, who used 
the Islamic name of  Yusuf  al-Sini, holding a Kalashnikov 
rifle and speaking in fluent Mandarin Chinese (YouTube, 
March 18, 2013). He said he converted to Islam after 
reading Egyptian Muslim Brotherhood forefather Sayyid 
Qutb’s writings on the Internet and then travelled to 
Libya to study Arabic. He joined Libya’s anti-government 
rebels when the Libyan civil war started in 2011, and 
after the “new Libya was born,” he travelled to Syria to 
fight against Bashar al-Assad’s government forces.   He 
also said that Muslims and Arabs have long been friends 
of  the Chinese but would now attack the “Chinese 
economy” in revenge for China’s and Russia’s blocking 
of  international aid to the Syrian people and supporting 
al-Assad politically, economically and militarily.

The second video was posted on YouTube in April 2013 
by the user “Al-Nusrah Front” and entitled “Prayer by a 
Chinese Jihadist in the Land of  Epics [The Levant].” The 
video featured a group of  rebels from the FSA repairing 
a projectile weapon. A bearded militant, who appears 
to be ethnically Uyghur (as opposed to Han or Hui), is 
referred to by a Syrian rebel as the “Chinese Man” and 
leads a prayer asking God to support Muslims against 
“the infidels” (YouTube, April 18, 2013).

A third YouTube video of  a Chinese-born national and 
naturalized New Zealand citizen in Syria was filmed in 
November 2012 and other photographs of  him were 
released in 2013 (YouTube, November 23, 2012). It 
featured Chen Weiming, who has also been referred to by 
a Muslim name of  Muhammed Chen, driving around parts 
of  Aleppo with the FSA. In one of  the videos, he chants 
“Allahu Akbar” and explains that the Chinese people and 

the Syrian people are both fighting for freedom, while 
also criticizing the Chinese government for supporting 
Bashar al-Assad’s government. Other videos and photos 
show him criticizing the Chinese government and 
spending time with men and children who were displaced 
by the fighting in Syria (Boxun, October 14, 2012). In 
Syria, Chen, a sculptor of  well-known political figures, 
including Barack Obama, and a pro-democracy activist, 
wore a shirt displaying the Statue of  Liberty, which is 
notable considering the anti-Americanism of  many rebel 
factions. However, the shirt likely symbolized Chen’s 
own anti-Chinese government attitudes, as the Goddess 
of  Democracy—a figure reminiscent of  the Statue of  
Liberty—was also a major icon during the Tiananmen 
Square protests of  1989, when Chen was around the age 
of  a university student.

Finally, on September 5, two photographs were published 
on the Facebook account of  the Iraqi Ministry of  Defense 
claiming that an injured Chinese national was taken 
captive during a battle with ISIS in northern Iraq (Iraqi 
News, September 5). These photos were later reposted by 
various media-affiliated websites and microblog accounts 
in China, but there was no further corroboration of  this 
individual’s identity. Some Chinese website commentators 
suggested he was Chen Weiming or Bo Wang, or possibly 
a Japanese fighter, but the appearance of  this fighter was 
different than both Chen and Wang—and no word on 
his status has since emerged. Chen also appeared in Los 
Angeles in June and proved that he was alive (Radio New 
Zealand, June 11).

Anti-Chinese Groups in Syria

In addition to Chinese fighters, there are also anti-Chinese 
militant groups operating in Syria and Iraq, which are 
issuing anti-Chinese propaganda. This supports Major-
General Jin Yinan’s statements that “East Turkistan [a 
term that jihadists use to refer to Xinjiang] organizations 
are taking advantage of  the Syrian civil war to obtain 
experience and raise the profile of  Xinjiang among 
jihadists from other theatres” (China Radio, November 
1, 2012).

The main anti-Chinese militant group is the Pakistan-
based and Uyghur-led Turkistan Islamic Party (TIP). 
The TIP has carried out several attacks in Xinjiang and 
claimed or praised many others, including the suicide car 
bombing in Beijing’s Tiananmen Square in October 2013, 
mass stabbing attacks at train stations in the southeastern 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

9

cities of  Kunming and Guangzhou this March and May, 
respectively, and the double suicide bombings at the 
train station in Urumqi, Xinjiang’s capital, in April (see 
also China Brief, May 23).

The TIP first showed interest in the Syrian civil war 
with articles in its magazine,  Islamic Turkistan, which 
it publishes in Arabic and has issued roughly quarterly 
since 2008 (see also Terrorism Monitor, March 17, 2011). 
In the 11th edition, which was released in October 2012, 
the TIP wrote an article called “Oh, Chinese and Russian 
Regimes, the Arab People’s Revolution Will Never Forget 
You Shameful Stances,” which criticized the Chinese and 
Russian governments for standing against the revolutions 
in the Arab world, particularly the Syrian revolution 
(Islamic Turkistan, October 2012). In the 12th edition, 
which was released in February 2013, the TIP wrote 
another article titled “The Truth Has Supporters as the 
Tyrant Has Soldiers,” which again criticized the “atheist” 
countries of  Russia and China that “always fight against 
Muslims” and support the “tyrant” government of  
Bashar al-Assad. The article also said that “if  China has 
the right to support Bashar al-Assad in Syria, then we 
have the full right to support our proud Muslim Syrian 
people” (Islamic Turkistan, February 2013).

In February, the TIP issued its first video offering 
“advice” to fighters in Syria and comparing the situation 
of  “oppressed Muslims” in Xinjiang and Syria (Sawt al-
Islam, February 8). Several months later, the TIP issued 
its first video purporting to show its fighters in Syria 
(Sawt al-Islam, June 7). The video, however, only featured 
an Arabic speaker and several dozen armed and masked 
militants training in a desert area with new black uniforms, 
so there was no proof  that the militants were ethnically 
Uyghur or Chinese citizens. The video  also  appeared 
around the same time that the TIP adopted a new logo 
and new uniforms for its fighters in Pakistan and  the 
ethnic Uzbek Imam Buhari battalion in Syria had issued 
similarly styled videos. This raises questions concerning 
a link between the TIP’s activities in Syria and China, 
including possibly channeling fighters and funding 
between the two organizations.

It also appears that some Uyghurs have used their long-
standing connections to Turkey to enter Syria, where they 
have joined rebel groups after carrying out humanitarian 
operations. The Turkey-based Uyghur organization 
Eastern Turkistan Education and Solidarity Association 
(ETESA)—which praised several militant attacks and 

the assassination of  a pro-Communist party head imam 
in Kashgar in June and features TIP materials on its 
website—carried out several aid missions into Syria to 
show “solidarity” between the people of  East Turkistan 
and Syria (SCMP, September 29; ISTIQLAL TV, July 31). 
Some of  the Uyghurs in ETESA could have immigrated 
from China to Turkey—legally or illegally—and then 
used falsified Turkish documents to enter Syria and live in 
rebel-held areas where no documentation is required (see 
also  China Brief, September 10). In addition, if  Uyghur 
fighters are captured by the Syrian government as Turks, 
it would be preferable for them to be handed over to the 
Turkish rather than the Chinese government, for which 
the punishment for joining the rebels would likely be 
death. There is a precedent for this. When four Uyghurs 
were arrested in the town of  Poso on the Indonesian 
island of  Sulawesi in August while visiting the pro-ISIS 
militant group, Mujahidin Indonesia Timor (Mujahidin of  
East Indonesia, or MIT), the Uyghurs were using Turkish 
passports and identified themselves as Turks (Straits Times, 
September 15). Perhaps not by coincidence, many of  the 
Indonesians who are fighting in Syria entered the country 
by way of  affiliations with humanitarian organizations.

Beijing Busy at Home: Non-Interference Abroad 
Remains Default Policy

Considering China’s 1.4 billion population, including 
roughly 15 million Hui Muslims and 12 million Uyghur 
Muslims and numerous dissidents, there are likely to 
be at least several hundred Chinese citizens attracted 
to ISIS’s ideology or the Syrian rebels’ cause. The 
blowback to China from returnees thus far, however, has 
been minimal. The Chinese government has reported 
that returnees from Syria were involved in some  small 
scale attacks in Xinjiang, while others who were unable 
to obtain permission from China to leave the country and 
travel to Syria carried out attacks within China (Radio Free 
Asia, June 28, 2013; Global Times, July 1, 2013). However, 
Uyghur-led terrorist attacks in China since 2013 appear to 
be mostly homegrown. In order to contain the growing 
insurgency in Xinjiang the key issue for Beijing is to crack 
down on foreign sponsors of  Uyghur militants from 
abroad and groups, such as the TIP, which incite Uyghurs 
to violence in China by providing training and other 
forms of  propaganda. In addition, a major challenge for 
China is how to develop policies in Xinjiang to prevent 
disaffected Uyghurs from recruiting others to  support 
their cause and launch new attacks.



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

10

Much to the chagrin of  Western commentators, the 
Chinese government has pursued its optimal policy in Syria 
and Iraq—maintaining its long-standing non-interference 
policy and instead concentrating on more pressing issues 
closer to home. From Beijing’s perspective, a theoretical 
policy reversal to oppose al-Assad in Syria would not 
necessarily lead to his defeat and would alienate countries 
that China depends on for energy resources, such as Iran 
and Russia (The Diplomat, September 15). Even if  the 
Syrian government were defeated by the rebels, this could 
provide more opportunities for Uyghur and other anti-
Chinese militants to train with victorious rebels groups, 
such as ISIS, for attacks on China. On the contrary, if  
China overtly supports the Syrian government with 
weapons, it would  likely create  a further anti-Chinese 
backlash from the jihadist groups and possibly incite more 
attacks inside China.

Conclusion

Due to the complexity of  the conflicts, China will likely 
abstain from deeper involvement in the ongoing wars in 
Syria and Iraq, even though the instability in  these  two 
countries  will continue to provide  fertile ground for 
Chinese militants. Beijing may also strengthen its efforts 
to prevent Uyghurs from leaving China by taking steps 
to further increase its monitoring of  Uyghurs, including 
withholding their passports and staying alert for possible 
fighters returning from Syria who may intend to carry out 
attacks in China, even though this risks alienating Uyghurs 
who want to travel for personal or professional reasons. In 
addition, it could prompt disgruntled Uyghurs to carry out 
revenge attacks, which China claims has already occurred 
(see also China Brief, September 10). Implementing these 
measures alone is no easy task for Chinese intelligence 
and security officials, but it is still more feasible and far 
easier to handle than intervening in Syria or Iraq with the 
hope of  crushing the local insurgent movements, which 
could have a huge unforeseen outcome for China, not 
too mention dangerous blowback.

 Jacob Zenn is an analyst of  Eurasian and African affairs at The 
Jamestown Foundation.

Notes

1.	On July 1, 2013 the state-run Global Times first 
reported that “an anti-terrorism official told 
the Global Times in an exclusive interview that 
about 100 people […] had travelled to Syria to 

join the fighting alongside Syrian rebels since 
last year” (Global Times, July 1, 2013).

***

China’s Silk Road Strategy: A 
Foothold in the Suez, But Looking 
To Israel
By Emma Scott

China plans to develop a Silk Road economic belt that spans the 
Eurasian continent and a maritime Silk Road that links the Pacific 
with the Indian Ocean. We can see on a map that the two Silk 
Roads will cross in the Middle East region, which spells excellent 
opportunities and bright prospects for common development and 
common prosperity for China and the region’s countries.

 – Chinese Foreign Minister Wang Yi (Chinese Ministry 
of  Foreign Affairs, January 14). 

The Silk Road narrative espoused by Chinese 
Foreign Minister Wang Yi evokes China’s strategy 

of  developing linking transportation nodes between 
maritime port terminals and inland rail networks 
throughout Eurasia, including across the Middle East 
and North Africa (MENA) region. With the overall 
purpose of  carving out new export markets, this Silk 
Road strategy simultaneously seeks to develop large-
scale transportation infrastructure construction projects 
for China’s state-owned enterprises (SOE) and create 
transportation routes to export products to foreign 
markets. Furthermore, as China’s national development 
has become increasingly dependent on maritime 
commerce to reach the global marketplace, Beijing has 
sought to minimize the risk of  shipping disruptions by 
reducing its dependence on any single route through 
developing a variety of  transportation corridors.

In order to ensure reliable access for Chinese commercial 
shipping from the Red Sea to the Mediterranean Sea, the 
Chinese government has adopted a dual-track approach, 
simultaneously expanding its interests in the Suez Canal 
corridor while also pursuing a land-based route through 
Israel. For its preferred maritime strategy, China’s state-
owned shipping companies have invested in ports along 
the Suez Canal Corridor, from the Gulf  of  Suez to 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

11

Port Said in Egypt. For China’s alternative land-based 
route, Beijing is pursing the “Red-Med” rail project, 
which completely avoids the Suez Canal by traversing 
Israel from Eilat on the Gulf  of  Aqaba to Tel Aviv on 
the Mediterranean. These two routes position China 
to realize its goal of  the two Silk Roads meeting in the 
MENA region.

High Stakes in the Suez Canal

Beijing’s current reliance on the Suez Canal for shipping 
Chinese exports to Europe represents an increasing risk 
to the continued growth of  China’s economy. Prior to the 
Arab Spring in 2011, China invested heavily in the Suez 
Canal corridor and considered the Canal its primary access 
point to Europe, China’s largest export market. In 2008, 
COSCO Pacific, China’s largest shipping SOE, invested 

$185.6 million in a joint venture to operate and manage 
the Suez Canal Container Terminal (SCCT) in Port Said 
East Port, located in the western Sinai peninsula at the 
northern end of  the Canal (Cosco Pacific Announcement, 
December 11, 2008). For this port’s second development 
phase, operating since 2012, state-owned China Harbor 
Engineering Company (CHEC) invested $219 million 
to construct a 1,200-meter quay (CHEC Press Release, 
November 8, 2008). CHEC also completed a contract 
valued at $1 billion to construct a quay in al-Adabiya port 
at the southern entrance to the Canal (CHEC, 2009).

The overthrow of  Egypt’s longtime strongman ruler 
Hosni Mubarak during the Arab Spring in 2011 turned the 
economic and security risks of  China’s overdependence 
into a reality when Chinese cargo ships were severely 
delayed in the Suez Canal. Ain Sokhna, al-Adabiya and 

A map of  the two routes China is pursuing in the Suez Canal and the “Red-Med” Railway. (Credit: The Times)



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

12

Port Said East Port experienced intermittent closures, 
causing a severe container backlog and preventing, on 
one occasion, Chinese ships from working for over ten 
days (Port Technology, February 11, 2011; Daily News 
Egypt, July 11, 2011; Daily News Egypt, December 20, 
2012). A representative from China Shipping said that on 
other occasions their ships were diverted to the Israeli 
ports of  Ashdod, 24 miles south of  Tel Aviv, and Haifa, 
55 miles north of  Tel Aviv (Author’s Interview, Port Said, 
February 26, 2013).

Beyond shipping delays, the turmoil following the 
removal of  Mohammed Morsi from power further 
increased security risks to ships using the Suez Canal. 
On August 31, 2013, China’s COSCO Asia, one of  the 
company’s newer and larger vessels, came under fire 
from two rocket-propelled grenades 30 miles south of  
Port Said at al-Qantarah, after leaving Suez Port on the 
southern entrance to the Canal (Egypt Independent, 
September 1, 2013). The al-Furqan Brigades, who claimed 
responsibility, said they carried out the attack because 
the Suez Canal “has become a safe passageway for the 
Crusader aircraft carriers to strike the Muslims, and it is 
the artery of  the commerce of  the nations of  disbelief  
and tyranny” (The Long War Journal, September 7, 
2013). China’s policy of  support for the long-standing 
military regimes in MENA and unfounded accusations 
that a PLA Navy (PLAN) escort fleet transited the Canal 
to supply arms to Bashar al-Assad illustrates a sense of  
enmity towards China (Al Arabiya News, July 30, 2012; 
QQ, July 27, 2012; Global Times, July 30, 2012). While little 
damage to the ship was reported, the event underlines the 
risk of  shipping disruptions that the Chinese government 
seeks to minimize through its dual land and sea strategy.

Yet, China has redoubled its bet on the Suez even after 
the recent turmoil. According to a representative from 
China Shipping, a third development phase is underway, 
which would constitute an extension of  Port Said West 
Port (Author’s Interview, Port Said, February 26, 2013). 
Furthermore, Zhenhua Port Machinery Company, a 
subsidiary of  China’s state-owned Communication 
Construction Company (CCCC), secured a large-scale 
infrastructure project for U.A.E.’s Dubai Port World 
Sokhna under development alongside the China-Egypt 
special economic zone on the Gulf  of  Suez (Port 
Technology, July 12, 2012). China proceeded with a $416 

million investment in a second contract, for construction 
of  a cargo terminal at al-Adabiya port (Chinese Embassy 
in Egypt, July 17, 2012). China is also considering the 
Suez Canal Regional Development Project (SCRDP), 
which includes the addition of  a parallel channel to the 
Canal, as well as the construction of  sub-sea tunnels 
under the Canal (Daily News Egypt, September 16; 
Foreign Ministry, August 14).

Seeking an Alternative Route Through Israel

The “Red-Med” railway through Israel represents 
China’s efforts to address its overdependence on the 
Canal and create a viable backup plan to ensure reliable 
passage for Chinese commerce from the Red Sea to 
the Mediterranean Sea and on to Europe. The railway, 
a proposed twin-track, one for passengers and one for 
cargo, is expected to hurtle through Israel’s Negev desert 
at speeds of  155–185 miles per hour (Global Times, July 5, 
2012). Of  the total 217-mile distance, a passenger track 
of  55 miles from Tel Aviv to Beersheva has already been 
completed by an Israeli SOE, Netivei Israel; this line will 
then be connected to an existing track that runs from 
Beersheva to Dimona, and thereafter a further 150-mile 
track that has yet to be built will run to the port of  Eilat 
on Israel’s Red Sea coast. This “Red-Med” railway will 
support China’s ambitions to carve out Israel as an export 
market, as it will allow shipping containers coming from 
China to be transported via the railway to Israel’s interior 
(Globes Online, July 13, 2011; Globes Online, July 20, 
2012).

However, extensive engineering challenges and the 
railway’s high projected cost are potentially prohibitive 
issues for the project’s successful completion. In total, the 
railway would include 63 bridges extending two miles and 
five tunnels totaling five miles, raising questions about the 
project’s feasibility (Globes Online, February 29, 2012; 
Globes Online, October 6, 2013). Current cost estimates 
range from $8–13 billion, and since transportation of  
goods by rail is more expensive than by sea, the long-
term profitability of  the project is not assured (Globes 
Online, October 6, 2013; Globes Online, May 26, 2013).

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu welcomes 
China’s railway plan, as long as China is willing to pay 
for it. China’s Transport Ministry has been in talks with 
its Israeli counterpart since Israel opened the project to 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

13

public bidding in late 2010, and the two Ministries signed 
a memorandum of  understanding (MOU) in July 2012, 
paving the way for the official negotiations (Globes 
Online, July 3, 2012). For Israel, China’s involvement in 
the project would bring Chinese funding, provided by 
the state-owned Import-Export Bank and a Dubai-based 
investment company, as well as a Chinese construction 
company to lead development (Al Monitor, October 
22, 2013). For Beijing, this government-to-government 
agreement would provide China export credits, boost its 
construction SOEs and create employment opportunities 
for Chinese nationals abroad. Yet, some in the Israeli 
government oppose the deal, so it is still in the early 
stages.

One part of  China’s Silk Road strategy in Israel that is 
for certain is a project to connect the railway to Israel’s 
Mediterranean ports of  Haifa and Ashdod. In June, 
CHEC won the pre-qualification stage of  two tenders, 
after submitting unbeatably low-priced bids, to build 
one new port in either Haifa or Ashdod, and ultimately 
decided to build South Ashdod port (Globes Online, 
June 23). While COSCO Container Lines already offers 
a transatlantic service from Haifa and a trans-shipment 
service from Ashdod to Europe’s Mediterranean ports, 
this new project illustrates China’s ambitions to fortify 
its Silk Road in Israel. At the signing ceremony, China’s 
Ambassador to Israel, Gao Yanping, said, “This project 
will effectively open up the Israeli market to China” (The 
Times of  Israel, September 23).

However, China’s alternative strategy through Israel still 
poses similar risks to that of  the Suez Canal in Egypt. 
In January, a Sinai-based jihadist group named Ansar 
Jerusalem claimed responsibility for a rocket attack on 
the city of  Eilat, and on July 7, as the Israel-Palestinian 
conflict began, a German cruise ship was showered with 
shrapnel from a Hamas rocket after leaving Ashdod port 
(Xinhua, January 22; The Guardian, July 8). Nevertheless, 
China continues to pursue projects in Israel.

Toward a Modern Silk Road: China Pursues a “Dual 
Approach”

China’s interest in the ambitious “Red-Med” railway 
appears to have crystallized after the numerous threats 
to its interests in Suez since 2011. As Zhang Le, China 
program coordinator for the U.S.-based non-profit 

Israel Project, maintained, “The railway has strategic 
significance because it will also provide a land-based 
passage for Chinese cargo to Europe, in addition to the 
Suez Canal” (Global Times, July 5, 2012). China’s Minister 
of  Transportation Li Shenglin said that the signing of  the 
MOU would set “a new stage” for cooperation between 
the two countries’ transportation companies (Global Times, 
July 7, 2012). Reflecting his country’s view of  China’s 
involvement, Netanyahu said, “We have the ability to 
create an alternative transportation route that bypasses 
the Suez Canal—this is an insurance policy. Israel must 
become a continental land crossing route and create great 
power interests” (Prime Minister’s Office Press Release, 
February 5, 2012).

Israel’s proposal for the “Red-Med” railway must also 
compete with a number of  other similar projects seeking 
Chinese funding around the world. CHEC and the 
Chinese-Panamanian Office of  Business Development 
have expressed interest in constructing a fourth set of  
locks in the Panama Canal beyond the current expansion 
expected to be completed in 2015 (Xinhua, August 6). 
Furthermore, a Chinese businessman won a 50-year 
concession for $40 billion to construct an inter-oceanic 
Nicaragua Canal (Xinhua, June 13). While further 
development of  the Suez Canal and additions to the 
Panama Canal constitute upgrades to existing projects, 
the Nicaragua Canal is much more of  a long-standing 
dream than a solid feasible engineering project (Christian 
Science Monitor, January 22).

China’s Future Still Depends on the Suez

Despite Beijing’s pursuit of  alternative routes beyond 
the Suez Canal, China will likely remain dependent on it 
for the foreseeable future, due to its large capacity that is 
needed to accommodate the growing size of  cargo ships. 
The biggest advantage of  the Suez Canal over the Panama 
Canal is that the former is wider, allowing the passage 
of  larger ships, which Chinese companies value for their 
economies of  scale. The Suez Canal and the SCCT are 
already capable of  handling the world’s largest container 
ship, the Malaccamax, an 18,000 twenty-foot equivalent 
unit (TEU) vessel, tipped as the future global norm. 
Upon completion of  the expansion currently underway, 
the Panama Canal will only be able to accommodate 
12,500-TEU ships. The size of  China Shipping’s largest 
ship is currently 14,000 TEU, already too large for the 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

14

Panama Canal (China Shipping Turkey, 2014). Thus, 
Chinese companies will likely remain dependent on the 
Suez Canal as they follow global trends toward larger 
ships in the future.

Emma Scott is an Affiliate Researcher to the Centre for Chinese 
Studies in Stellenbosch University, South Africa. She is also a 
Defense and Security Freelance Analyst with Business Monitor 
International in London.

***

Political Factions and Spicy Ginger: 
Elder Networks in PRC Politics
Part 1: The Patronage Network of  Jiang Zemin

By John Dotson

Jiāng shì lǎo de là (姜是老的辣): “Aged ginger is spicier”

Chinese proverb meaning that older people possess more experience 
and wisdom.

When the new senior leadership of  the Chinese 
Communist Party (CCP) was revealed to the world 
following the 18th Party Congress in November 2012, 
most outside observers were stunned by the extent to 
which officials linked to former CCP General Secretary 
Jiang Zemin dominated the leadership transition. 
Although formally retired from all offices for eight years 
prior to the Congress, Jiang was evidently able to muster 
enough clout to place protégés in six of  the seven seats 
of  the Politburo Standing Committee (PBSC), the Party’s 
top policy-making body. By contrast, outgoing General 
Secretary Hu Jintao—by formal position, the top official 
in the Party—secured a PBSC seat for only one of  his 
followers, PRC Premier-designate Li Keqiang (South 
China Morning Post, November 16, 2012).

The outcomes of  the Party Congress raised questions 
anew regarding the interaction of  formal and informal 
authority at elite levels of  the CCP—and particularly, 
the continuing influence of  “Party elders” on matters 
of  leadership succession. “Party elders”—senior CCP 
officials who are officially retired, but remain politically 
active––have wielded a powerful voice in Chinese politics 

over the past three decades. [1] This was particularly 
true of  a core group of  senior officials sometimes 
referred to as the “Eight Immortals”—centered on Deng 
Xiaoping, and also including powerful figures such as 
Chen Yun, Li Xiannian, Yang Shangkun, and Bo Yibo—
whose revolutionary-era credentials and high-level Party 
relationships allowed them to exert a strong influence on 
major policy decisions throughout the 1980s and 1990s. 
[2]

The influence of  these figures was given semi-
official status by the creation of  a “Central Advisory 
Commission” (Zhongyang Guwen Weiyuanhui) of  Party 
elders in existence from 1982 to 1992, with Bo Yibo—
father of  jailed former Politburo member Bo Xilai—
assigned an early leading role (People’s Daily, September 
13, 1982). However, the true power of  these men lay 
in their personal authority and connections within the 
Party and the military, as displayed during leadership 
deliberations in the  lead-up to the June 1989 Tiananmen 
massacre. The crucial debates leading to the final decision 
for the crackdown were dominated by Party elders who 
made decisions outside of  formal channels of  authority, 
resulting in the sacking of  CCP General Secretary Zhao 
Ziyang and the employment of  the PLA against pro-
democracy protestors. [3] Deng himself  attributed the 
Party’s survival amidst the Tiananmen crisis to resolute 
actions taken by his fellow elders, stating that the timing 
of  the “counter-revolutionary rebellion” was fortunate, 
as “we [still] have a large number of  veteran comrades…
[who] have experienced many disturbances and 
understand [how to] deal with them” (Deng Xiaoping’s 
Works, June 9, 1989).

Party elders today may not act as the de facto shadow 
government once represented by Deng Xiaoping and 
his fellow “Immortals,” but they remain influential 
figures. Retired senior-ranking CCP cadres—particularly, 
former members of  the Politburo—retain a number 
of  privileges, to include bodyguard protection, special 
housing, and staff  support (Andrew Nathan and Bruce 
Gilley, China’s New Rulers: The Secret Files, 156, 184). They 
also maintain access to, and the right to comment on, 
major policy documents and deliberations (Wall Street 
Journal, September 6, 2012). More importantly, within 
the highly personalized realm of  CCP politics, patrons 
retain significant influence over younger protégés and are 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

15

in a position to shape the membership of  the CCP’s top 
policy-making institutions. [4] Elders of  lesser rank, while 
not enjoying the perquisites or the clout of  more senior 
figures, may still seek to leverage their moral authority on 
policy debates: One such example was seen in 2010, when 
a group of  23 retired officials (including Li Rui, former 
personal secretary to Mao Zedong) issued an open letter 
criticizing the CCP Central Propaganda Department and 
calling for greater freedom of  expression (Bloomberg, 
October 13, 2010).

Too often, discussion of  CCP Party elders treats them as a 
monolithic and faceless group. However, the CCP’s most 
influential elders are colorful individuals, with sometimes 
sharply contrasting views on policy and the future course 
of  Chinese society. An examination of  the CCP’s Party 
elders, their patronage linkages to younger officials and 
the extent of  their behind-the-scenes influence is long 
overdue.

The Patronage Network of  Jiang Zemin

The elder with the greatest clout in PRC politics is former 
CCP General Secretary Jiang Zemin (age 88). Jiang was 
himself  appointed to the Party’s highest offices amid 
the 1989 Tiananmen crisis on the personal authority 
of  Deng Xiaoping and fellow elders, bypassing formal 
party institutions(Andrew Nathan and Perry Link, 
The Tiananmen Papers, pp. 308–312). Jiang remained in 
the shadow of  the elders early in his tenure, and for a 
period in the early 1990s Deng considered replacing 

Jiang as General Secretary—just as Deng had sacked 
Jiang’s two predecessors, Hu Yaobang and Zhao Ziyang 
. Jiang survived in part due to his solicitous attitude 
toward the elders, with Li Xiannian and Bo Yibo acting 
as particularly important patrons (China Since Tiananmen, 
p. 67). At one point, PBSC member and Jiang rival Li 
Ruihuan reportedly mocked Jiang’s cultivation of  the 
surviving Eight Immortals as “ancestor worship” (Bruce 
Gilley and Andrew Nathan, China’s New Rulers, p. 165). 
Jiang only came into his own as a more independent 
figure in the mid-1990s, as he consolidated power in the 
Party bureaucracy and as Deng and other leading elders 
either died or were sidelined by age.

Although Jiang stepped down as General Secretary in 
2002, and from his last official post as Chairman of  
the CCP Central Military Commission in 2004, he was 
reportedly very reluctant to retire. Pressed into retirement, 
Jiang would have preferred to designate his right-hand 
man, Zeng Qinghong, as his successor: However, Hu 
Jintao had been deep-selected by Deng Xiaoping in the 
early 1990s, tying Jiang’s hands in the lead-up to the 16th 
Party Congress in 2002 (Zheng Yongnian, The Chinese 
Communist Party as Organizational Emperor, p. 80; U.S.-
China Commission, March 2012). Despite this restraint 
imposed on Jiang by the ghost of  Deng Xiaoping, Hu 
Jintao’s ex officio authority was circumscribed throughout 
his tenure by Jiang’s enduring influence—and Hu himself  
bent over backwards to show deference to Jiang, as 
demonstrated by his slavish public efforts to promote 

Throughout the tenure of  CCP General Secretary Hu Jintao, there were occasional public signs of  the continuing influence of  Jiang 
Zemin in the Party hierarchy: Here, Jiang (center right) stands alongside Hu (center left) in the middle of  CCP Politburo Standing 

Committee members viewing the parade celebrating the 60th anniversary of  the founding of  the PRC. (Credit: Xinhua)



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

16

Jiang’s political theories (Kerry Brown, Hu Jintao, p. 49–
50; China Leadership Monitor, Fall 2003).

Jiang’s most significant legacy may well be the current 
tenure of  CCP General Secretary Xi Jinping. Some 
unconfirmed sources have indicated that Hu Jintao made 
an attempt prior to the 17th Party Congress in 2007 to 
have his protégé Li Keqiang designated as successor to the 
post of  CCP General Secretary, but that he encountered 
resistance from “retired leaders such as Wan Li, Jiang 
Zemin, Song Ping, Qiao Shi and Liu Huaqing, most of  
whom suggested Xi [as a] more suitable” choice than Li 
Keqiang to be the designated General Secretary-in-waiting 
(China: An International Journal, March 2009). During 
his time as heir apparent, Xi Jinping made ostentatious 
efforts to flatter and cultivate Jiang Zemin as a patron: 
For example, in an October 2009 meeting with German 
Chancellor Angela Merkel, Xi made a public show of  
presenting her with copies of  two books published under 
Jiang’s name (Xinhua, October 13, 2009). [5]

Li Peng as an Ally of  Jiang Zemin

Arguably the most influential elder remaining from the 
Deng Xiaoping era, Li Peng (86) has acted as a political 
ally of  Jiang Zemin on major issues over the past two 
decades. Li was PRC Premier from 1987–1998, and then 
served as Chairman of  the National Peoples’ Congress 
(NPC) from 1998 until his retirement in 2003. Li Peng is 
a stalwart of  the conservative “left” wing of  the CCP: as 
a PBSC member in 1989, he was one of  the staunchest 
advocates of  the use of  force, and has maintained a 
hardline voice against political liberalization in the years 
since. He has also been a supporter of  firm state control 
over the economy, and during his tenure as premier took a 
go-slow approach to the restructuring of  state enterprises 
(Yongnian Zheng, Globalization and State Transformation in 
China, pp. 90–93).

Although nominally subordinate to Jiang Zemin’s status 
as the “core” leader of  the CCP’s third-generation 
leadership, in the early years of  Jiang’s tenure Li reportedly 
treated him in a dismissive fashion. Li also limited Jiang’s 
freedom of  action in some policy areas: For example, as 
head of  the Foreign Affairs Leading Small Group (LSG), 
Li’s voice trumped that of  Jiang’s on foreign policy 
matters through most of  the early 1990s (China’s New 
Rulers, p. 173). However, Li Peng’s attitude and actions 

shifted throughout the decade, as the second-generation 
elders gradually passed from the scene and Jiang shored 
up his position as Party leader. Li benefitted from Jiang’s 
successful maneuvering to retire Qiao Shi in 1997, as 
Li assumed the NPC chairmanship vacated by Qiao’s 
retirement. Li Peng returned the favor by backing Jiang 
in 2002 as the latter resisted calls from within the Party 
for his full retirement, thereby allowing Jiang to control 
the military for two more years (China’s New Rulers, pp. 
72–73).

From retirement, Li Peng may be expected to weigh 
in against any initiatives that might weaken the CCP’s 
monopoly on power. His greatest personal concerns 
are likely ensuring that the Party’s official verdict on 
Tiananmen remains unchanged, and that his children—
some of  whom occupy powerful and lucrative positions 
in the electric power and insurance industries—are 
protected from corruption investigations. [6]

In this, Li Peng will be assisted by his longtime protégé 
Luo Gan (79), who since retirement in 2007 has become 
an elder in his own right, albeit on a lesser tier of  
influence. Luo is a former PBSC member and director 
of  the Politics and Law LSG from 2002–2007. Luo has 
been described as the “temple guardian for the legacy of  
Li Peng,” who would firmly oppose any effort to revise 
the official verdict on the events of  1989 (China’s New 
Rulers, p. 109).

Jiang’s Protégés

Jiang wields influence through an extensive patronage 
network of  officials—many of  whom, such as Premier 
Zhu Rongji, NPC Chairman Wu Bangguo and Vice-
Premier Huang Ju, rode Jiang’s coattails from the 
Shanghai Party apparatus to high offices in the central 
government. Jiang’s most powerful protégé is Zeng 
Qinghong (74). In the later years of  Jiang’s tenure, Zeng 
held a trifecta of  offices—director of  the CCP Central 
Committee General Office (1993–1999), head of  the 
CCP Organization Department (1999–2002) and chair 
of  the CCP Secretariat (1997–2007)—that placed him 
at the center of  elite-level Party affairs and made him a 
powerful political fixer for his patron.

Zeng continued this role throughout the decade-long 
tenure of  Hu Jintao—acting formally as head of  the 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

17

Party affairs portfolio in the 16th Politburo Standing 
Committee from 2002–2007, and informally as the 
leading active member of  Jiang’s “Shanghai Gang” 
patronage network. [7] Although Hu Jintao and Zeng 
have reportedly enjoyed a good working relationship, 
Zeng’s influence represented a powerful alternative 
center of  authority to that of  the Party’s official senior 
leader. This was particularly true regarding senior-level 
appointments early in Hu’s tenure, in which “Zeng made 
personnel decisions and Hu could only approve them” 
(China’s New Rulers, 91). Zeng Qinghong was reportedly 
a pivotal kingmaker in the backroom bargaining prior to 
the 17th Party Congress, which resulted in Xi Jinping’s 
advancement to pole position in the contest for the 
Party’s top office (Duowei, November 5, 2007; China: An 
International Journal, March 2009).

Other PBSC members who retired following the 16th and 
17th Party Congresses also now enjoy elder status, albeit 
at a lower level of  influence: They remain part of  Jiang’s 
political machine, rather than independent figures in their 
own right. Former PRC Vice-Premier Li Lanqing (82) 
appears to possess limited influence. Other figures who 
acted as political fixers for Jiang, and who possessed 
stronger bases of  bureaucratic support, are likely to 
remain more influential. In the late 1990s, Jia Qinglin 
(74) worked to consolidate Jiang’s control of  the capital’s 
Party apparatus following the purge of  Beijing Party 
boss Chen Xitong, and Jia has remained one of  Jiang’s 
most loyal supporters. Jia may be particularly beholden 
to Jiang for shielding him from corruption investigations 
pertaining to Jia’s tenure as Fujian Party secretary (China’s 
New Rulers, pp. 124–125). Former propaganda czar Li 
Changchun (70) similarly became a close supporter 
of  Jiang during the 1990s, and as Guangdong CCP 
Secretary from 1998–2002 worked to bring the province’s 
independently-minded Party bureaucracy to heel (China’s 
New Rulers, pp. 118–119).

Former NPC Chairman Wu Bangguo (73) is another 
prominent figure who emerged from the Shanghai Party 
apparatus, where he served as the city’s CCP Secretary in 
the early 1990s, to enter the top echelon of  CCP leadership. 
Wu is one of  Jiang’s more powerful lieutenants: As NPC 
Chairman he held a formal rank second only to Hu Jintao, 
and in terms of  informal authority he likely stands behind 
Jiang and Zeng as the third most powerful elder of  the 

“Shanghai Gang.” Although Wu rode Jiang’s coattails to 
power, he possesses more independent standing than 
some other members of  the Shanghai faction who owe 
their positions entirely to Jiang. Like Hu Jintao and Wen 
Jiabao, Wu was one of  the Party cadres flagged as part 
of  Deng Xiaoping’s “Four Transformations” effort 
to promote promising younger officials, and he was 
appointed as Shanghai’s youngest nominee to the 12th 
CCP Central Committee in 1982 (China’s New Rulers, pp. 
104–105).

Wu also enjoys a good relationship and common views 
with Li Peng. Wu worked under Li Peng in the State 
Council from 1995–1998, where he walked a fine line 
between serving Li, Zhu Rongji, and Jiang Zemin (China’s 
New Rulers, p. 106). As a vice-premier in charge of  state 
industries in the late 1990s, Wu shared Li Peng’s cautious 
approach to the reform of  inefficient state enterprises, 
out of  both sympathy for local officials and concern 
for potential social unrest. His approach also reflected 
concern for the authority of  the CCP, with Wu stating 
that “the Party must absolutely not lose its political 
leadership powers with regard to the enterprises,” and 
that CCP committees “should take part in the decision-
making in the enterprises with regards to key issues” 
(Krug and Hendrischke, The Chinese Economy in the 21st 
Century, pp. 11–12). Such stances, although reflective of  the 
thinking of  Li Peng and Jiang Zemin, sometimes brought 
Wu into tension with the more impatient and forward-
leaning Zhu Rongji, who led economic reforms in the 
1990s (China Leadership Monitor, Winter 2002; Roderick 
MacFarquhar, The Politics of  China, pp. 515–516).

Wu is also a political conservative in the mold of  Li 
Peng. Over the past decade, Wu has been one of  the 
CCP’s most outspoken opponents of  political reform, as 
exemplified by his 2011 declaration of  the “Five No’s”—
no to multiple parties holding power; no to diversification 
of  the Party’s ideology; no to a separation of  powers 
between branches of  government; no to a federal model 
of  government; and no to privatization of  the economy 
(BBC, March 10, 2011; Sujian Guo, Chinese Politics and 
Government, p. 118). From retirement, Wu Bangguo may 
be expected to align with Li Peng, Luo Gan, Jiang Zemin 
and other conservative elders opposed to any diminution 
of  the CCP’s monopoly on power, or to any reassessment 
of  the Tiananmen legacy.



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

18

Activities by Jiang Zemin Allies in the Lead-Up to 
the 18th Party Congress

The leadership transition of  the 18th Party Congress in 
November 2012 held high stakes for the future direction 
of  government policy, as well as the personal interests 
of  many senior CCP power-brokers. In the months 
preceding the Congress, a number of  elders reemerged 
into public view in an apparent bid to increase their 
profile—and presumably, their political influence—prior 
to the transition. 

Li Peng was one such elder who stepped out from behind 
the curtain of  retirement in 2012. In June, a CCP publishing 
house published “Li Peng on Macroeconomics,” a selected 
collection of  the former premier’s reports, speeches and 
conversation notes dating from 1984–2006 (Xinhua, June 
26, 2012). In early August 2012—just as the Beidaihe 
leadership conference was getting underway—the People’s 
Daily ran a full-page article praising Li Peng’s legacy of  
economic management (South China Morning Post, August 
7, 2012). Immediately prior to the opening of  the 18th 
Party Congress, Li Peng appeared in the news again for 
making a donation of  three million renminbi ($500,000)—
supposedly using proceeds earned from his books—to a 
university scholarship fund for students from Yan’an, the 
headquarters of  the CCP from 1937 to 1947 (South China 
Morning Post, October 31, 2012).

Other, less influential elders also took steps prior to the 
18th Party Congress to make symbolic indications of  
factional loyalty. [8] In late October 2012, Chinese media 
featured unusual stories praising an obscure song titled 
“Moonlight and Shadows,” with the background story 
that Jiang Zemin had contacted former vice-premier Li 
Lanqing to seek his assistance in obtaining sheet music 
for the song. Li Lanqing published an article in People’s 
Daily describing his exchanges with Jiang on the matter, 
and effusive commentary offered on a state-run television 
channel stated that “[t]his beautiful romantic song, for it 
to be able to reappear, [and] for us to be able to remember 
it, all the credit should go to our comrade Jiang Zemin” 
(Caixin, October 31, 2012; Los Angeles Times,  November 
1, 2012).

The elder who adopted the highest public profile prior 
to the Congress was Jiang Zemin himself. This followed 
earlier uncertainty regarding his health and continuing 

clout: In July 2011, rumors spread that Jiang Zemin 
had died or was gravely ill after he failed to appear at 
celebrations marking the 90th anniversary of  the 
founding of  the CCP. However, in October of  that year, 
state media made a point of  showing a frail-looking Jiang 
appearing at ceremonies commemorating the centennial 
of  the fall of  China’s last imperial dynasty. Cheng Li 
of  the Brookings Institution called Jiang’s scripted re-
appearance “highly political,” and interpreted it as a sign 
that “retired top leaders […] want to have more say on the 
country’s economic policy, political succession and foreign 
relations” (Straits Times, May 17, 2012). In February 2012, 
PRC state media announced the publication of  foreign 
language editions of  the second volume of  Jiang Zemin’s 
selected works (Xinhua, February 18, 2012). In the mid-
autumn weeks preceding the congress, Jiang conducted 
a significantly higher number of  public appearances, 
including a September concert in Beijing, where he 
was accompanied by Zeng Qinghong and former vice-
premiers Li Lanqing and Zeng Peiyan; an early October 
meeting with the president of  Shanghai Ocean University; 
and an appearance at the 110th anniversary of  his high 
school (Los Angeles Times, November 1, 2012; South China 
Morning Post, October 12, 2012).

These moves coincided with persistent rumors that Jiang 
and other elders were actively involving themselves in the 
behind-the-scenes deal making preceding the Congress. 
Candidates particularly favored by Jiang reportedly 
included Yu Zhengsheng, Zhang Dejiang, Zhang Gaoli 
and Wang Qishan, all of  whom were elevated to seats on 
the PBSC (New York Times, November 7, 2012; Washington 
Post, September 26, 2012). At the opening of  the 18th 
Party Congress itself, Jiang occupied a prominent seat 
next to serving CCP General Secretary Hu Jintao (South 
China Morning Post, November 9, 2012). As stated by 
Christopher Johnson of  the Center for Strategic and 
International Studies (CSIS), “My sense of  the games 
that Jiang is playing is, ‘This is my last hurrah, and I want 
to show that I still matter’ ” (New York Times, November 
7, 2012). 

Jiang’s enduring political clout—alongside that of  other 
elders such as Li Peng and Song Ping—was a contributing 
factor in shaping the conservative politics of  the Hu 
Jintao era. Hu’s tenure saw considerable continuity with 
that of  Jiang—in terms of  both resistance to any political 



ChinaBrief  Volume XIV  s  Issue 19 s October 10, 2014

19

reforms that might dilute the CCP’s monopoly hold on 
power, as well as a determination to maintain the Party’s 
control of  key pillars of  the economy. Jiang’s influence 
and the checkered pasts of  many of  his protégés were 
also likely factors in the limited and highly selective nature 
of  corruption investigations throughout the past decade. 
As Hu himself  has now entered formal retirement and 
become an elder in his own right, he will have his own 
opportunities to influence policy behind the scenes—an 
issue to be addressed in the next article in this series.

This is the first of  a two-part series of  articles examining the role 
of  retired senior officials in elite-level Chinese politics. Part 2 of  
this article will address the loose coalition of  elders aligned with Hu 
Jintao, and offer assessments on the likely future influence of  elder 
figures in Chinese politics.

John Dotson is an independent analyst of  Chinese affairs. He 
is also an officer in the U.S. Navy Reserve, and in this capacity 
serves as an adjunct faculty member of  the National Intelligence 
University. The analysis and views expressed in this article are 
entirely his own, and are not intended to represent those of  the U.S. 
Navy or other any federal agency.

Notes

1.	Terms commonly used in Chinese 
are zhengzhi yuanlao (政治元老), 
“political elders;” and lao tongzhi (老
同志), “old comrades.”

2.	The “Eight Immortals” were: Deng 
Xiaoping, Bi Yibo, Chen Yun, Song 
Renqiong, Peng Zhen, Wang Zhen, 
Li Xiannian and Yang Shangkun. For 
more analysis of  their families and 
history, see: Bloomberg, December 
26, 2012.

3.	For two accounts of  how retired 
CCP elders dominated elite-level 
decision-making regarding the 
Tiananmen crisis, see: The Tiananmen 
Papers, pp. 256–264, 308–314; and 
Pu, Chiang, and Ignatius, Prisoner of  
the State, pp. 25–34.

4.	For a detailed, empirical study 

of  advancement in the CCP, see: 
American Political Science Review, 
February 2012.

5.	For commentary on the significance 
of  this event, see: Elite Chinese Politics 
and Political Economy Blog, October 
15, 2009; and Asia Sentinel, October 
13, 2009.

6.	For commentary regarding Li Peng’s 
concerns for the Tiananmen verdict, 
see: The Guardian, May 29, 2012. For 
a sample discussion of  the business 
interests of  Li’s children, see: Asia 
Times, August 17, 2007; and The 
Telegraph, October 10, 2013.

7.	The continued dominance of  Jiang’s 
followers in the new Standing 
Committee indicates that Jiang 
Zemin, and to a lesser extent Li 
Peng, have remained more powerful 
figures behind the scenes than many 
realized (U.S.-China Commission, 
March 2012; China Leadership 
Monitor, Winter 2001).

8.	For discussion of  the tradition in 
CCP politics of  praising a leader’s 
writings, speeches or cultural tastes 
as a means of  signaling loyalty, see: 
Journal of  Politics, October 2008.

*** *** ***


