
 

1 
 

 

 
Russia in the Middle East: A New Front in the 
Information War? 
 
By Donald N. Jensen 
 
 
Summary 
 
Russia uses its information warfare capability as a tactic, especially its RT Arabic and Sputnik 
news services, to advance its foreign policy goals in the Middle East: become a great power in 
the region; reduce the role of the United States; prop up allies such as Bashir al- Assad in Syria, 
and fight terrorism. Evidence suggests that while Russian media narratives are disseminated 
broadly in the region by traditional means and online, outside of Syria its impact has been 
limited. The ability of regional authoritarian governments to control the information their 
societies receive, cross cutting political pressures, the lack of longstanding ethnic and cultural 
ties with Russia, and widespread doubts about Russian intentions will make it difficult for 
Moscow to use information operations as an effective tool should it decide to maintain an 
enhanced permanent presence in the region. 
 
 
Introduction  
 
Russian assessments of the international system make it clear that the Kremlin considers the 
country to be engaged in full-scale information warfare. This is reflected in Russia’s latest 
military doctrine, approved December 2014, comments by public officials, and Moscow’s 
aggressive use of influence operations.1 The current Russian practice of information warfare 
combines a number of tried and tested tools of influence with a new embrace of modern 
technology and capabilities such as the Internet. Some underlying objectives, guiding principles 
and state activity are broadly recognizable as reinvigorated aspects of subversion campaigns 
from the Cold War era and earlier. But Russia also has invested hugely in updating the principles 
of subversion. These new investments cover three main areas: internally and externally focused 
media with a substantial online presence (RT and Sputnik are the best known); use of social 
media (especially online discussion boards and comment pages) as a force multiplier to ensure 



 

2 
 

Russian narratives achieve broad reach and penetration, and language skills in order to engage 
with target audiences on a wide front. The result is a presence in many countries acting in 
coordination with Moscow-backed media and the Kremlin itself.2  
 
Western media organizations were entirely unprepared for a targeted and consistent hostile 
disinformation campaign organized and resourced at state level. The result was Western shock 
and awe at the initial Russian approach in the Crimea operation in 2014 and the initial stages of 
the war in eastern Ukraine. Reports from journalists on the ground there identifying Russian 
troops did not reach mainstream audiences because editors in their newsrooms were baffled by 
inexplicable Russian denials. Months later, Western media outlets were still faithfully reporting 
Russian disinformation as fact, but the realization that they had been subjected to a concerted 
campaign of subversion was beginning to filter into reporting.  
 
In subsequent months, it became apparent that that the Kremlin was using information operations 
on a far broader front than just Ukraine. The Kremlin saw information warfare as but one 
weapon in a wide-ranging arsenal including energy, money, cultural ties, and the Russian 
Orthodox Church, to be used to serve its foreign policy objectives elsewhere, especially against 
the United States and its European allies.3 These goals included reducing the role of the United 
States on the continent, weakening NATO and the European Union, disrupting the political 
processes of the Western democracies, and strengthening Russia’s influence in the states along 
its periphery, often by claiming a “responsibility to protect” ethnic Russians outside the Russian 
Federation. Although a coordinated strategy to push back has not emerged in the West—either 
through a multilateral response or by most individual states—there is broad agreement that 
Moscow’s information campaign threatens to undermine open, democratic societies. Western 
governments and private think tanks have created impressive centers of expertise to examine 
Russian narratives, the networks by which they are spread, and their impact on target audiences.  
 
Outside Europe and the United States, however, the Kremlin’s use of information operations to 
achieve its foreign policy objectives—especially in Turkey and the Middle East—has scarcely 
been discussed. The questions such operations raise are vital: do such they resemble such activity 
elsewhere? What are the differences? What impact have the Kremlin’s information activities had 
on the states in the region? Does Moscow’s use of information operations in the Syria conflict 
resemble those in Ukraine? Relying primarily on extensive Russian- and Arabic-language 
sources, this paper will argue that Kremlin information activity has played a significant role in 
consolidating Russia’s role as a major player in the region, especially in Syria, but that 
longstanding geopolitical, cultural and other factors have ensured that the impact of that activity 
is limited. 
 
 
Russia’s Strategy in the Middle East 
 
In the two years since Moscow’s intervention in Syria, the statements of Russian officials 
suggest the Kremlin intends to be a major player in the region for the foreseeable future. Russia 
does not appear to have a clear regional strategy, but Moscow’s actions indicate it is constantly 
seeking to improve its short-term economic, military, and political advantages while reducing the 
short-term advantages of competitors, especially the United States. Nevertheless, the Middle East 



 

3 
 

is less important than Europe and Asia to the Kremlin’s national security strategy, as stated in the 
2013 and 2016 Russian Ministry of Foreign Affairs Foreign Policy Concept Papers. In both 
versions, the Middle East is listed near the end of the section on “Regional Priorities,” 
illustrating its relative lower priority in Moscow’s worldview.4  
 
While the longstanding drivers of Russian policy are constant—prestige, trade and stability—the 
Kremlin has broadened its interests in recent years. First, Russia promotes its ability to interact 
with many state and non-state actors in the Middle East.5 Second, Russia is making a concerted 
effort to reclaim its role as the arms supplier of choice for Arab governments. Third, the Kremlin 
seeks to stop the spread of international terrorism into Russia. A reported 3,200 Russian 
nationals have traveled to Syria or Iraq since 2014, and leaders in Moscow worry about foreign 
fighter returnees as well as Russians who may have been radicalized by Islamic State 
propaganda. Finally, Russia seeks to support existing state structures and governments against 
both external intervention and internal insurrection. Russia equates status quo preservation in the 
Middle East with reduced terrorist threats, increased transactional opportunities with autocratic 
states, and reduced US sociocultural influence across the region.6 Moscow blames the West for 
the current crisis in the region, a view that aligns with Russian leaders’ concerns about “color 
revolutions” in former Soviet countries and Moscow’s global reluctance to accept any potentially 
unfavorable changes to the status quo. In Syria, Russia has helped President Bashir al-Assad 
maintain his rule. Although Moscow’s military intervention there was an exceptional post–Cold 
War escalation by Russia that goes against its traditional preference to avoid direct engagement, 
the intervention is consistent with Russian support for a long-standing ally and Russia’s stance 
against regime change. It also reflects Russia’s concern about international terrorism and the 
defense and expansion of its naval and air bases in Latakia and Tartus, which are the only 
significant Russian power projection facilities in the eastern Mediterranean and Middle East.7  
 
Despite its successes in the region, several factors work to limit Russian influence, at least for the 
long term. First, Russia potentially lacks the economic and military power to sustain a long-term 
strategy. Its economic position also only worsened since the start of the Arab Spring. 
 
In addition to the limitations on what Russia itself can achieve, the Middle East states have the 
greatest power and agency to determine the viability of any Russian strategy. Those states 
determine the depth of their relationship with Russia, either enabling or limiting Russian action. 
Finally, Russia’s own contradictory behavior undermines its effectiveness in the region. 
Although it presents itself as a conservative power in the Middle East, in the near abroad, Russia 
is disruptive. It has intervened in Ukraine and seeks to destabilize other parts of Europe. These 
activities undermine the Kremlin’s narrative about the importance of state sovereignty and 
nonintervention. Moscow also cooperate works with Iran, which has intervened across the 
region, and Russia is cultivating relations with opposition groups in Libya.8 
 
 
Tools of Russian Information Warfare 
 
In order to pursue these objectives, Russia makes extensive used of information operations. It has 
identified a rich source of material with which to criticize the West, while cultivating 
sympathetic regional audiences. As with many international broadcasters, the Kremlin 



 

4 
 

supplements news stories produced by a central news operation inside Russia with contributions 
of local journalists from target states. This programming is disseminated via television, radio and 
online. Social media’s open approach to content—on YouTube and Facebook, for example—has 
enabled unreliable and highly partisan material to reach large audiences.9 Limited evidence 
suggests, however, that in contrast to information operations against the West, the number of 
attacks by Moscow’s troll farms and Russia-sponsored bots in MENA are relatively small. 
 
The Kremlin disseminates news to the Middle East through two prime channels: RT Arabic and 
the Sputnik News Service. 
 
RT Arabic, formerly known as Rusiya Al-Yaum (Arabic: اليوم روسيا, meaning Russia Today, also 
called Россия сегодня Rossiya segodnya in Russian) is a Russian TV news channel broadcasting 
in Arabic and headquartered in Moscow. RT Arabic started broadcasting on May 4, 2007. It has 
steadily increased in importance to official Moscow since the Arab Spring and Russia’s 
intervention in Syria in 2015. The channel covers a wide variety of events worldwide from the 
point of view of the Russian government. It features interviews, debates and stories about 
cultural life in Russia, as well as developments in the Arab world. At present, people from the 
Middle East, North Africa and Europe have open access to the satellite signal of the channel. The 
channel can also be watched on the Internet all over the world. As of November 2012, it also 
became available on myTV, a technology platform that streams Arabic-language TV channels to  
North/South America and Australia. RT Arabic has correspondents in Lebanon, Palestine, Iraq, 
Egypt, Israel, the United Kingdom and the United States.  
 
RT Arabic Programs include:  
 

 Panorama, a weekly round-table discussion, where various topics are covered;  
 Person, a 26-minute prime-time program that features interesting people with unique 

knowledge, experience and qualifications in the political, cultural and other fields;  
 Zoom, a weekly edition covering current or unusual events, featuring public personalities 

or ordinary people in extraordinary situations; 
 Weekly Report—26-minute news and analysis program that covers main political events 

over the previous seven days;  
 Press Review—3-minute feature, four times a day, which introduces Arab viewers to 

interesting items in the Russian and foreign press, with special attention paid to Russian-
Arab relations; 

 Documentaries, a selection of documentaries designed to open new horizons and bring 
viewers facts about Russia. 

 RT Online, a new interactive project that will provide live news to social networks 
users.10 

 
The newer Sputnik Arabic News Service provides coverage of “the most important international 
events and opinions that many other media sources do not report,” by email, FTP-server and 
though its online news terminal. Sputnik’s correspondent network includes over 80 journalists in 
more than 50 countries around the world. Its news-writers are native Arabic speakers. The 
newswire is operated from two locations—Moscow and Cairo. News coverage is 24 hours/day, 7 
days/week. Content includes breaking news, analysis and interviews. 11 



 

5 
 

 
 
A War of Narrative 
 
Russian narratives on these two media—in the Russian, Arabic and English languages—reflect 
Russia’s foreign policy line and use the full range of Moscow’s disinformation techniques (See 
Appendix I). They emphasize that the US and its European allies are responsible for the 
instability in the Middle East. Although the channel broadcasts statements by Russian officials 
who stress the need for cooperation with the US in countering the Islamic State, it also gives 
significant coverage to material critical of Washington, such as the Russian charge that the US is 
supporting terrorist organizations, including al-Nusra. Another frequent theme is the value of 
Russia’s regional partnerships with Turkey and Iran. Russian officials are prominently featured. 
 
The war in Syria—at least the version offered by the Kremlin—is a major theme on both RT 
Arabic and Sputnik. Beginning with the Russian military intervention in Syria in 2015, 
propaganda and the Russian narratives have focused on the idea that all massacres are carried out 
by the “extremist” opposition, with no links made to the Syrian regime or Russian forces. 
Russian media have insisted on exaggerating and distorting false claims, rebroadcasting them in 
different formats on different sites loyal to Russian policy.12 
 
This propaganda messaging was especially evident in coverage of the Khan Sheykhun massacre 
in April 2017 that killed at least 87 civilians, including 31 children, in a chemical weapons 
attack. On RT and Sputnik, there was no mention of the testimonies of survivors, nor reports 
about Abdul Hamid Youssef, the Syrian father who lost his twin babies and 20 members of his 
family. There was also no mention of the documented history of massacres, bombings, and 
chemical attacks by the Syrian regime, mentioned in international reports. After the event, 
Russian media, particularly RT and Sputnik, broadcast content almost daily that questioned the 
root of the massacre or attributed the killing to the armed opposition. For example, RT posted 
reports attributed to Russian military analysts claiming that images of the town did not feature 
evidence of the use of live bombs containing chemical materials.13 It also carried an analytical 
piece about the timing of the bombing, and why such a bombing does not benefit Bashar al-
Assad.14 The actual identities of the “experts” cited were not given, nor did the reporting include 
the evidence upon which RT based its views. Similarly, Sputnik broadcast a report on one 
channel that claimed the bases of the Syrian regime targeted by US missile strikes did not 
contain chemical agents.15 Again, there was no mention of evidence, nor was credible analysis 
presented. 
 
One alternative version of events presented by Russian media was a broadcast by Sputnik that 
claimed that the children who died in the Khan Shekhun massacre were not killed by chemical 
weapons launched by the Syrian regime, but rather were killed by the civil defense volunteers 
known as the White Helmets. The news was based on reports falsely attributed to Swedish 
doctors alleged to have said, according to a Russian site, that they “uncovered the deceit of the 
White Helmets.” Russian media, through Sputnik and RT, spread this fake news extensively 
across all social media outlets and other media sources backing the Syrian regime, from Al-Alam 
to Al-Manar to Al-Maydan. All described the chemical massacre as an “act” produced by the 
White Helmets who, according to the Russian narrative, “did not rescue Syrian children but 



 

6 
 

instead killed them in order to produce media images and videos that look more realistic.” Some 
sites that translated the news, such as the English site South Front are registered in Moscow. 16 
 
Russian media spread other disinformation on a daily basis: 
 

 An op-ed on Sputnik, on September 28, 2017, argues that US forces are illegally 
deployed in Syria, maintain control of the oil fields east of the Euphrates River and 
continue to destabilize the liberated parts of Syria.17 

 On September 29, Sputnik published an article with the title, “Guardian of the World,” 
claiming that, thanks to Russia, the course of the war has changed, “a ray of hope for the 
restoration of peaceful life in the republic is shining brighter than ever.”18  

 An RT article on September 30, 2017, stated that the Trump administration had increased 
the risk of an armed conflict with Russia by its direct confrontation between US and 
Syrian government troops.19 

 On September 30, Sputnik commemorated the second anniversary of the Russian 
intervention in Syria by attempting to delegitimize the efforts of the non-Russian allied 
international coalition to settle the Syrian civil war.20 

 
 
Broad Reach 
 
Measuring who pays attention to these RT Arabic and Sputnik narratives, however, is difficult.21 
Although recent data on viewership of RT Arabic is not available, a February 2015 survey, seven 
months before the start of the Russian intervention in Syria, found that RT Arabic was among the 
top three most watched news channels in six Arabic countries. Anecdotal evidence suggests the 
rate today may be even higher. The channel had a bigger higher daily audience in six MENA 
countries than the UK’s BBC Arabic and Sky News Arabia, the US Al Hurra and China’s CCTV 
in Arabic. In Egypt, Morocco, Saudi Arabia, Jordan, the UAE and Iraq, RT Arabic was watched 
by 6.7 million viewers every day.22 
 

 Eighteen percent of all residents in these six countries watched RT at least once, 
according to the poll, total of 18.2 million people.  

 Approximately 11.5 million of those—11 percent—are estimated to have watched the 
channel during the previous month. This level puts RT ahead of Deutsche Welle Arabic, 
CCTV Arabic, France 24 Arabic, Al Alam News and Sky News Arabia. 

 Among the surveyed countries, RT demonstrated the best performance in Iraq: its daily 
viewership there made up about 44 percent of the country’s population. There, RT was 
also ahead of BBC Arabic, Sky News, France 24, Deutsche Welle, CCTV, Al Hurra and 
Al Alam News.  

 RT’s audience in Iraq is also the most loyal compared to all competing channels: 98 
percent of weekly viewers watch the channel daily, vs. 93 percent for Al Arabiya, 85 
percent for Al Jazeera, 66 percent for Al Hurrah. Remarkably, of all the Iraqis who have 
ever watched RT, 100 percent watched it over the past month.  

 RT ranks number one in terms of viewer trust. Only 3 percent of those, who are aware of 
the channel, but do not watch it, cited mistrust of RT’s news reports as a reason for not 



 

7 
 

viewing the channel. This rate was 30 percent for Al Jazeera, 9 percent for Al Arabiya, 6 
percent for the BBC Arabic, 8 percent for Al Hurra, and 6 percent for Sky News Arabia.  

 According to the study, 30 percent of RT Arabic’s monthly audience in Egypt like the 
channel for its “relevant and reliable news reports,” while 20 percent in the UAE and 14 
percent in Saudi Arabia like it for its “alternative opinions,” and being “distinct from 
other networks.”  

 Fifty-nine percent of RT Arabic’s audience watch it for more than an hour a day on 
weekdays, while 38 percent of its viewers watch the channel for more than an hour a day 
on weekends. RT is similarly ahead of all its competitors in the region by its daily-to-
weekly viewership conversion ratio: 74 percent of RT’s weekly audience watched the 
channel in the previous day.23  

 
The study also showed a mostly white-collar audience. Fifty-seven percent of RT’s monthly 
audience in the six surveyed counties were either top managers, mid-level or junior executives, 
and other professionals and office workers. Here RT also led the competition. Those kinds of 
viewers made up 56 percent of the audience of Sky News, 54 percent of Al Alam News and 45 
percent of CCTV. RT also boasted the largest share of audience between the ages of 25 and 34—
30 percent.24 
 
Despite these impressive numbers, RT may be exaggerating size of its audience. A 2015 
investigation by the Daily Beast found that the channel aggressively oversells its success in the 
West, writing that the site is “pretending that it has had a far bigger impact in the Western media 
sphere than it has, particularly online.” (These findings were based on documents leaked by 
former employees at RIA Novosti, a separate and rival Russian state-funded media venture that 
was defunded in 2015.) The same investigation found that the channel lied in claiming 
its English-, Spanish- and Arabic-language broadcasts reached 630 million people worldwide. 
“In reality, that number is just the theoretical geographical scope of the audience,” the Daily 
Beast wrote.25  
 
When RT does get attention—mostly through its viral video hits online—it is not for its political 
coverage. RT’s biggest hits are clips of bizarre patterns and people doing crazy things. Those 
videos, according to the Daily Beast, receive “far more traffic than any videos on Russian or 
Western politics or those featuring Vladimir Putin.” As the Daily Beast writes: 
 

Of the top 100 most watched over five years, 81 percent—344 million views—went to 
videos of natural disasters, accidents, crime and natural phenomena. RT’s political news 
videos, featuring the content by which it seeks to shape Western opinion and thus justify 
its existence, accounted for a mere 1 percent of its total YouTube exposure, with fewer 
than 4 million views. […] RT Documentary, cited as one of the brand’s least popular 
YouTube channels, got an average of 200 to 300 views per video in 2013. The Daily 
Beast found that now, only about 100 of RT Documentary’s videos have had more than 
10,000 views. Many of the most-watched are part of a graphic birthing series called 
“newborn Russia.”26 

 
 
Geographic Variation 



 

8 
 

 
RT Arabic satellite television is carried throughout the Middle East, Africa, and Europe is widely 
available because it is free. However, Russian-media consumption varies considerably by 
country. The perception of Russian influence and its media generally is driven by whether a 
government tilts toward Iran, a Russian partner in the region, or Saudi Arabia, a longtime 
adversary. Since an overwhelming amount of news in the Middle East is consumed through 
television, smart phones and radios, and since many of these outlets are controlled or restricted 
by the state, it is difficult for Russia to propagate narratives that the host government does not 
approve.27  
 
Utilizing the MEMRI project’s TV database, we can access popular and state-broadcast TV 
programs that provide insight into how Russia is discussed, received or if disinformation is being 
broadcast in individual countries.28 This data shows that Iran, al-Assad in Syria and Iraq 
generally are positive toward the Kremlin and its policies. Whereas, Saudi Arabia, Jordan, 
Kuwait and Syrian opposition movements are openly critical of Putin and Russia’s involvement 
in the region.29  
 
The media in Saudi Arabia is privately owned but heavily subsidized and regulated by the 
government; the media in the UAE is government-owned. RT and Sputnik stories do not appear 
in either Saudi/UAE newspapers or television, including Saudi-owned satellite television that is 
broadcast throughout the Middle East (Rotana and Middle East Broadcasting Center, based in 
Dubai), and Orbit Showtime (Bahrein). Since Saudi Arabia is well of aware of the threat to 
stability posed by Russian propaganda, it works to counter its influence.  
  

 Al Alam, Iran’s Arabic news channel, is broadcast throughout the Middle East and is 
available in Iraq without a satellite receiver. Al Alam regularly uses RT and Sputnik as the 
source for news articles. 

 Qatari-owned Al Jazeera attempts to maintain neutrality, but is becoming increasingly 
pro-Iran and pro-Russia.  

 
Perception of Russia appears to be improving in Iraq. In 2017, Iraqi member of parliament (MP) 
Kadhim Al-Sayadi stated on air that Iraq should cancel its “Strategic Framework Agreement” 
with the United States and instead join a coalition with Russia and Iran.30 Al-Sayadi’s opinions 
on Russia may not be unique: Abu Mahdi Al-Muhandis, deputy commander of the Popular 
Mobilization Units, shared in another interview that there is political cooperation occurring 
between Russia and the Iraqi government. He stated as well that should the government in 
Baghdad choose to work closer with Russia, he and his militias will as well.31  
 
The media in Jordan maintains a very negative outlook on Russia, especially the state-run 
media. In 2017, the Jordan Times published a piece by former UK MP Robert Harvey warning 
against the security threat from Russia. The article explicitly claimed that under Putin, the 
country is reverting to Cold War tactics against domestic institutions and foreign targets, that 
Russia’s elections are not free, that Russia it is conducting illegal land grabs in Europe, and that 
in 17 years Putin has shown himself to be a violent and venal leader who has benefited from oil 
booms to enrich himself and his friends. The article also mentions that it will only be a short time 



 

9 
 

before jihadist attention shifts from the West to focus on Russia following its destructive 
involvement in the region.32 
 
In Lebanon, the Russian ambassador, Alexander Zasypkin, is uniquely active on the media. 
Much of the footage available from the last two years is centered around Zasypkin defending 
Russian interests in Syria, especially Moscow’s involvement in fighting terrorism and supporting 
al-Assad. Additionally, he makes several appearances in which he works to separate modern 
Russia from the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) and to paint Putin as a new kind of 
global leader. Zasypkin also supports the narrative that Russia is the savior for the Middle East.33 
 
In war-torn Syria, the Kremlin is making the most progress. There, Moscow is s leveraging its 
military intervention to cement its influence, but using its information machine to talk directly to 
Syrians: Arabic-language broadcasting by RT and Sputnik appears to be securing a growing 
audience in government-held territory, helping Russia gain a powerful hold on Syrian hearts and 
minds. RT has been able to operate remarkably freely in a country that ranks lower on media 
freedom indexes even than Russia. The Syrian government helps RT reporters obtain swift access 
to frontline locations and other stories they want to cover.34  
 
This Syrian government’s support has helped RT’s Arabic channel vault ahead of the regional 
heavyweights, Qatar-funded Al Jazeera and Saudi-funded Al Arabiya, when it comes to reaching 
Syrian audiences, since Russian forces intervened in the civil war. As of 2016, it has been joined 
by Sputnik, which produces a daily, live one-hour show for Sham FM, one of Syria’s most 
popular radio stations. Broadcast from Moscow each day at 6 p.m., the program features a mix of 
news and features and studio discussion, as well as a 20-minute “Military Monitor” segment, 
covering the latest frontline developments, with an emphasis on Russian actions. The aim of the 
show, according to a Syrian media report, is to translate the popular and official Russian position 
to the Syrian people and global public opinion.” It is hard to find exact figures, but there is no 
doubt Sham FM reaches a wide audience in Syria, both on radio and via its Facebook page. Not 
all Syrians in government-controlled areas, however, are happy with Russia’s intervention. Some 
raise questions about its legitimacy and the long-term price the country will have to pay for 
becoming so dependent on Moscow for its security. 35 
 
 
Conclusion 
 
The projection of Russian power into the Middle East in recent years has been accompanied by 
an impressive Kremlin information warfare effort intended to advance Moscow’s foreign policy 
objectives. The media tactic is an important tool in Russia’s arsenal. This campaign was been 
somewhat successful across the region, especially in Syria. But the effectiveness of that effort is 
undermined by several factors.  
 

 First, government censorship in the Middle East is much more prevalent than in more 
open media areas such as Eastern Europe, where we have seen Kremlin disinformation 
campaigns be effective. This fact allows host governments to block Russian messaging 
they oppose. 



 

10 
 

 Second, Russia in general receives a mixed basket of popular praise and disapproval. 
Research by Pew finds that 35 percent of those polled in the Middle East see Russia as a 
threat; 35 percent have a favorable view of Russia. These findings, moreover, have been 
consistent over the last few years.  

 Third, there are few cultural, linguistic, historical or other ties between Russia and the 
peoples of the Arab world. In no country are there ethnic-Russian communities large 
enough to be mobilized by Kremlin information activities.  

 Finally, Russia is geographically distant from MENA, making its messaging harder to 
sustain.36  

 
 
Appendix I: The Kremlin’s Disinformation Techniques 
 
Russia disinformation and new propaganda can take many forms—from the use of false visuals 
or misleading headlines, to social media techniques that create an impression that the “majority” 
understands an issue in a certain way. In the echo chamber of the modern information space, the 
spreading of disinformation is as easy as a “like,” “tweet” or a “share.” The following are some 
of the Kremlin’s most commonly used techniques for spreading false stories and disinformation: 
 
Ping pong – The coordinated use of complementary websites to springboard a story into 
mainstream circulation. 
 
Wolf cries wolf – The vilification of an individual or institution for something you also do. 
 
Misleading title – Facts or statements in the article are correct, or mostly correct, but the title is 
misleading. 
 
No proof – Facts or statements that are not backed up with proof or sources. 
 
Card stacking – Facts or statements are partially true. This occurs when information is correct, 
but it is offered selectively, or key facts are omitted. The Kremlin typically uses this technique to 
guide audiences to a conclusion that fits into a pre-fabricated or false narrative. 
 
False facts – Facts or statements are false. For example, an interview mentioned in an article that 
never took place, or an event or incident featured in a news story that did not actually occur. 
 
False visuals – A variant of false facts, this technique employs the use of fake or manipulated 
provocative visual material. Its purpose is to lend extra credibility to a false fact or narrative. 
 
Denying facts – A variant of “false facts,” this occurs when real facts are denied or wrongly 
undermined. The facts of an event might be reported, but an attempt is made to discredit their 
veracity. Alternatively, the facts may be re-interpreted to achieve the same effect: to establish 
doubt among an audience over the validity of a story or narrative. 
 
Exaggeration and over-generalization – This method dramatizes, raises false alarms or uses a 
particular premise to shape a conclusion. A related technique is totum pro parte. 



 

11 
 

 
Totum pro parte – The “whole for a part.” An example: portraying the views of a single 
journalist or expert as the official view or position of a government. 
 
Changing the quotation, source or context – Facts and statements are reported from other 
sources, but they are now different than the original or do not account for the latest editorial 
changes. For example, a quotation is correct, but the person to whom it is attributed has changed, 
or a quote’s context is altered so as to change its meaning or significance in the original story. 
 
Loaded words or metaphors – Using expressions and metaphors to support a false narrative or 
hide a true one; for example, using a term like “mysterious death” instead of “poisoning” or 
“murder” to describe the facts of a story. 
 
Ridiculing, discrediting, diminution – Marginalizing facts, statements or people through 
mockery, name-calling (i.e. argumentum ad hominem), or by undermining their authority. This 
includes using traditional and new media humor, in order to discredit on non-substantive merits. 
 
Whataboutism – Using false comparisons to support a pre-fabricated narrative or justify deeds 
and policies; i.e., “We may be bad, but others are just as bad” or, “The annexation of Crimea was 
just like the invasion of Iraq.” This technique is often accompanied by an ad hominem attack. 
 
Narrative laundering – Concealing and cleaning the provenance of a source or claim. When a 
so-called expert of dubious integrity presents false facts or narratives as the truth. Often, this 
happens when propaganda outlets mimic the format of mainstream media. A common technique 
is to feature a guest “expert” or “scholar” on a TV program whose false fact or narrative can then 
be repackaged for wider distribution. For example, “Austrian media writes that…” or “A well-
known German political expert says that…” 
 
Exploiting balance – This happens when otherwise mainstream media outlets try to “balance” 
their reporting by featuring professional propagandists or faux journalists and experts. The effect 
is to inject an otherwise legitimate news story or debate with false facts and narratives. This 
technique is common in televised formats, which feature point-counterpoint debates. 
Propagandists subsequently hijack a good-faith exchange of opposing views. 
 
Presenting opinion as facts (and vice-versa) – An opinion is presented as a fact in order to 
advance or discredit a narrative. 
 
Conspiracy theories – Employing rumors, myths or claims of conspiracy to distract or dismay 
an audience. Examples include: “NATO wants to invade Russia”; “The United States created the 
Zika virus”; “Secret Baltic agencies are infecting Russian computers with viruses”; or “Latvia 
wants to send its Russian population to concentration camps.” A variation of this technique is 
conspiracy in reverse—attempting to discredit a factual news story by labeling it a conspiracy. 
 
Joining the bandwagon – Creating the impression that the “majority” prefers or understands an 
issue in a certain way. The majority’s presumed wisdom lends credence to a conclusion or false 
narrative: e.g., “People are asking..,” “People want…” or “People know best.” 



 

12 
 

 
False dilemma – Forcing audiences into a false binary choice, typically “us” vs. “them.” 
 
Drowning facts with emotion – A form of the “appeal to emotion” fallacy, this is when a story 
is presented in such an emotional way that facts lose their importance. An example is the “Lisa 
case,” in which Muslim immigrants in Germany were falsely reported to have sexually assaulted 
a Russian girl. While the event was entirely fabricated, its appeal to emotion distracted audiences 
from the absence of facts. Common variants of this method evoke post-Soviet nostalgia across 
Central and Eastern Europe, or stoke public fear of nuclear war. 
 
Creating a context – Most commonly found on broadcast news programs, it creates the context 
for a pre-fabricated narrative by preceding and following a news story in such a way that it 
changes the meaning of the news itself. For example, in order to send the message that recent 
terrorist attacks in Europe were the result of EU member states not working with Russia—which 
is helping to fight ISIS in Syria—commentary broadcast before the news on the March 2016 
Brussels attacks described Russia’s success in Syria and its ability to fight ISIS effectively. 
 
Source: Center for European Policy Analysis 
http://infowar.cepa.org/Techniques 
 
 
 
 
 
ENDNOTES 
 
                                                            
1 Ministry of Defense of the Russian Federation, Military Doctrine of the Russian Federation, 
http://news.kremlin.ru/media/events/files/41d527556bec8deb3530.pdf.  
 
2 Keir Giles, “Russia’s Toolkit,” in Keir Giles, et al. The Russian Challenge, Chatham House, June 2015, 
https://www.chathamhouse.org/sites/files/chathamhouse/field/field_document/20150605RussianChallengeGilesHan
sonLyneNixeySherrWoodUpdate.pdf, 47. 
 
3 Atlantic Council, The Kremlin’s Trojan Horses, 
http://www.atlanticcouncil.org/images/publications/The_Kremlins_Trojan_Horses_web_0228_third_edition.pdf, 
November 16, 2016. 
 
4 Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, Foreign Policy Concept of the Russian Federation, 2013, 
paragraph 88; and Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, Foreign Policy Concept of the Russian 
Federation, 2016, paragraph 92. 
 
5 “Russia’s Policy in the Middle East: ‘We Have Crossed the Rubicon’,” Middle East Research Institute, Special 
Dispatch No. 7171, November 9, 2017. 
 
6 Sladden, et al. Russian Strategy in the Middle East. RAND Corp. 2017. 
https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE236.html. 
 
7 Sladden. 
 



 

13 
 

                                                                                                                                                                                                
8 Sladden. 
 
9 Jack Nicas, “Russia State News Outlet RT Thrives on YouTube,” Wall Street Journal, October 23, 2017, 
https://www.wsj.com/articles/russia-state-news-outlet-rt-thrives-on-youtube-facebook-1508808937. 
 
10 “RT Arabic,” in Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/RT_Arabic.  https://arabic.rt.com/.  
 
11Sputnik Arabic News Service, https://arabic.sputniknews.com/. 
https://sputniknews.com/docs/products/sns_arabic.html. 
 
12 Diana Moukalled, “Propaganda, lies and videos: Russian media and the Khan Sheikhun massacre,” Arab News, 
April 18 2017, http://www.arabnews.com/node/1086131/media.  
 
 ,RT Arabic, May 4 2017 ,يميѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧائي؟معطيѧѧѧѧѧات للتفكѧѧѧѧѧѧير.. هѧѧѧѧѧѧل قصѧѧѧѧѧѧف الطѧѧѧѧѧѧيران السѧѧѧѧѧѧوري خѧѧѧѧѧѧان شѧѧѧѧѧѧيخون بالѧѧѧѧѧѧك 13
https://arabic.rt.com/middle_east/871737-%D9%84%D9%88-
%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A-%D9%82%D9%86%D8%A8%D9%84%D8%A9-
%D9%83%D9%8A%D9%85%D9%8A%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-
%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%8A%D8%AE%D9%88%D9%86-
%D9%81%D8%B9%D9%84%D8%A7/. 

14 John Wight, “Chemical Weapons Attack on Idlib: Why Questions Need to Be Asked,”May 4, 2017, Sputnik  Arab 
News Service,  https://sputniknews.com/analysis/201704051052330649-syria-chemical-attack-idlib/. 

 Sputnik Arab News Service, September ,الشѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧعيرات (فيѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧديو) لحاويѧѧѧѧات الغامضѧѧѧѧة: لѧѧѧѧم يكѧѧѧѧن أي أسѧѧѧѧلحة كيماويѧѧѧѧة فѧѧѧѧي مطѧѧѧѧار15
4, 2017,  https://arabic.sputniknews.com/arab_world/201704091023354931-
%D9%85%D8%B7%D8%A7%D8%B1-
%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D8%AA-
%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A7%D8%AA-
%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A9/. 

 16 Ekaterina, Blinova, “White Lies: 'Syria Civil Defense' Caught Faking Rescues, Doctoring Dead Children,” 
Sputnik, April 10, 2017. https://sputniknews.com/middleeast/201704101052484101-sweden-syria-white-helmets/. 

17 Ekaterina, Blinova”US' Plan B? From Alleged Evacuation of Daesh to the Murder of Russian General,” Sputnik, 
October 13, 2017. https://sputniknews.com/analysis/201709281057790173-us-syria-daesh-alnusra/. 

18 “Guardian of the World,” September 30, 2017. Sputnik,  https://sputniknews.com/cartoons/201709291057820772-
russia-syria-operation-two-years/. 

19 ” 2 years of Russia in Syria: ISIS shrinking, Iran & Turkey linking, conflict risk with US lurking,” RT, September 
30, 2017, https://www.rt.com/news/405098-russian-campaign-syria-anniversary/. 

20 “Two Years Of Russia's Military Operation in Syria,” Sputnik , September 30, 2017, 

https://sputniknews.com/world/201709291057818987-russia-military-operation-syria-two-years/. 

21 Amanda Erickson, “If Russia Today is Moscow’s propaganda arm, it’s not very good at its job,” Washington Post, 
January 12, 2017, https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/01/12/if-russia-today-is-moscows-
propaganda-arm-its-not-very-good-at-its-job/?utm_term=.f2ed02f37f7b. 
 
23  RT ARABIC IS AMONG TOP-3 MOST WATCHED NEWS CHANNELS IN 6 ARABIC COUNTRIES , RT, 
February 19, 2015. https://www.rt.com/about-us/press-releases/rt-arabic-top-3/. 
 



 

14 
 

                                                                                                                                                                                                
24 RT ARABIC IS AMONG TOP-3 MOST WATCHED NEWS CHANNELS IN 6 ARABIC COUNTRIES , RT, 
February 19, 2015. https://www.rt.com/about-us/press-releases/rt-arabic-top-3/. 
  
25 Katie Zavadsky,  ”Putin’s Propaganda TV Lies about it Popularity,” The Daily Beast, February 19, 2015,  
https://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-its-popularity. 
 
26 Katie Zavadsky,“ Putin’s Propaganda TV Lies about it Popularity,” The Daily Beast , February 19, 2015,  
https://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-its-popularity. 
27 Everette E. Dennis and Robb Wood, “Media in the Middle East: A new study shows how the Arab world gets and 
shares digital news, September 19, 2017, Neiman Lab, http://www.niemanlab.org/2017/09/media-in-the-middle-
east-a-new-study-shows-how-the-arab-world-gets-and-shares-digital-news/. 

28  “Abd Al-Jalil Said, Former Press Secretary for the Syrian Mufti: Russians and Russian Interests Will Become a 
Target for the Free Army in Syria,” MEMRI TV, February 7, 2012, https://www.memri.org/tv/abd-al-jalil-said-
former-press-secretary-syrian-mufti-russians-and-russian-interests-will-become/transcript. 
 
29 Bruce Stokes, “Russia, Putin Held in Low Regard around the World,” Pew Research Service, August 5, 2015,                     
http://www.pewglobal.org/2015/08/05/russia-putin-held-in-low-regard-around-the-world/. 

30 “Iraqi MP Kadhim Al-Sayadi: We Should Cancel the Strategic Framework Agreement with the U.S., Sign 
Another Sponsored by Russia and Iran,” MEMRI TV, January 7, 2017.                         
https://www.memri.org/tv/iraqi-mp-kadhim-al-sayadi-we-should-cancel-strategic-framework-agreement-
us-sign-another/transcript. 
 

31  “Abu Mahdi Al-Muhandis, Deputy Commander of the Popular Mobilization Units: Optimism over Liberation of 
Mosul Was Exaggerated; No Objection to Russian Military Intervention in Syria; After Mosul, We Will Enter Syria; 
Hizbullah Trained Us against the Americans after 2003,” MEMRI TV , January 2, 2017, 
https://www.memri.org/tv/abu-mahdi-al-muhandis-deputy-commander-popular-mobilization-units-
optimism-over-liberation-mosul/transcript. 
 
32 Robert Harvey, “How Dangerous is Putin?” Jordan Times, March 12, 2017, 
http://jordantimes.com/opinion/robert-harvey/how-dangerous-putin. 

33 “Russian Ambassador to Lebanon: Withdrawing Our Troops from Syria Encouraged the Opposition to Come to 
the Negotiating Table,” MEMRI TV, March 15, 2016, https://www.memri.org/tv/russian-ambassador-lebanon-
withdrawing-our-troops-syria-encouraged-opposition-come-negotiating. 

34 “The Russian Offensive in Syria You Haven’t Heard About ,” Coda,                  
https://codastory.com/disinformation-crisis/armed-conflict/the-russian-offensive-in-syria-you-haven-t-heard-about. 

 Sputnik  Arab News ,داخѧѧѧѧل سѧѧѧѧوريا عѧѧѧѧبر شѧѧѧѧام أف إم فѧѧѧѧي تعѧѧѧѧاون إعلامѧѧѧѧي يسѧѧѧѧتهدف الشѧѧѧѧارع السѧѧѧѧوري سѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧبوتنيك تبѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧѧث 35
Service, , July10, 2016. 
http://hawaalsham.com/2016/01/%D8%B3%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%86%D9%8A%D9%83-
%D8%AA%D8%A8%D8%AB-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-
%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A7-%D8%B9%D8%A8%D8%B1-
%D8%B4%D8%A7%D9%85-%D8%A3%D9%81-%D8%A5%D9%85-%D9%81%D9%8A/. 

36 Margaret Vice, “Publics Worldwide Unfavorable Toward Putin, Russia,” August 16, 2017, Pew Research Center,  
http://www.pewglobal.org/2017/08/16/publics-worldwide-unfavorable-toward-putin-russia/. 


