China Brief

a journal of analysis and information

The JAMESTOWN FOUNDATION

VoLuMme 21 ¢ Issue 7 * AprIL 12, 2021

SPECIAL ISSUE ON INFORMATION OPERATIONS:

China Learning From Russia’s “Emerging Great Power” Global Media Tactics
By Elizabeth Chen................ccccovoieiiiiiiiiiiiciei e pp. 2-7

A Different Kind of Army: The Militarization of China’s Internet Trolls
By Ryan FedasiUK................ccooiiiiiiiiiiiiiiiii e pp. 8-18

How the CCP Mobilized a Cross-Border Disinformation Campaign
Against the Czech Senate Speaker
By Martin Héla, Filip Jirous and Petra Sevéikova........................ pp. 19-24

Exploring Chinese Military Thinking on Social Media Manipulation Against Taiwan
By Nathan Beauchamp-Mustafaga and Jessica Drun..................... pp. 25-35

Xinhua Infiltrates Western Electronic Media, Part One:
Online “Advertorial” Content
By JOhN DOESON.........uvvviiiiiiiiieii e pp. 36-42

Editor’s Note:

This is a special theme issue of China Brief, focused on the rapidly developing topic of Chinese
disinformation and information operations (I0) more broadly. Although the control and weaponization of
information has always been a priority for the leadership of the People’s Republic of China (PRC), historically,
the Chinese Communist Party (CCP) focused its information operations abroad to a narrow range of core
issues: primarily border and sovereignty issues related to Taiwan, Tibet, Xinjiang, and most recently Hong
Kong. Yet over the past decade or so, the CCP has invested massive resources and effort in its aim to shape
global media narratives, or, to use the exhortation of CCP General Secretary Xi Jinping, to “tell China’s story
well’ (WH1FhE#EE, jianghao Zhongguo gushi). After these developments, the 2020 COVID-19
pandemic—which initially put China on a defensive footing as it sought to counter blame for being the first
epicenter of the novel coronavirus—has proved to be a fertile testing ground for previously unseen Chinese



ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

information operations, including a much-noted shift to more destructive and conspiratorial disinformation
tactics. For the purposes of this publication, disinformation is defined broadly as the deliberate dissemination
of false or inaccurate information for political purposes.

In her brief, China Brief Editor Elizabeth Chen looks at how Chinese propagandists seek to learn from
Russia. Although it can be argued that concerns about China “adopting Russia’s playbook” are overblown, it
should not be overlooked that Chinese researchers are closely studying Russia’s expertise in external
messaging. In the first article of this issue, Ryan Fedasiuk finds that China’s modern-day propaganda and
censorship apparatus draws on complementary systems of both ‘professional” and “grassroots” internet
commentators, and that the organization of these groupings is surprisingly militant. Such forces are also
being increasingly directed outward to wage a “global public opinion war.” Next, Nathan
Beauchamp-Mustafaga and Jessica Drun take a close look at the publicly available analysis and commentary
of the People’s Liberation Army (PLA) on cross-strait social media manipulation, filling a much-needed gap in
the existing analysis of Chinese disinformation campaigns against the Taiwanese public. Martin Hala, Filip
Jirou$ and Petra Sevéikové report on how Chinese influence operations in the Czech Republic shifted in the
wake of a 2018 scandal that rocked bilateral relations. Following the Czech Senate Speaker Milos Vystrcil’'s
controversial visit to Taiwan in August 2020, the CCP mobilized an extensive network of united front and
propaganda organs for a narrowly targeted disinformation campaign in the so-called “Vystrcil affair.” Finally, in
the first of a planned two-part series, John Dotson analyses recent examples of the Chinese state media
agency Xinhua’s “advertorial” content and its relationships with American media organizations. He finds that
the CCP’s practice of “borrowing foreign newspapers” has evolved with the digitization of news media, and
that Xinhua has continued to spend significantly on this effort.

It is the Jamestown Foundation’s modest hope that this special issue will contribute towards a greater
understanding of the wide-ranging and constantly evolving nature of the CCP’s information operations, to the
benefit of policymakers, scholars, and civil society worldwide.

*kk

China Learning From Russia’s “Emerging Great Power” Global Media Tactics
By Elizabeth Chen

Following the outbreak of the COVID-19 pandemic, researchers observed that China has employed newly
assertive tactics—including spreading widespread Russian-style disinformation—which suggested that
“Beijing is increasingly seeking to shape the global information environment beyond its borders” (Alliance for
Security Democracy, March 30, 2020). At the same time, Chinese propaganda researchers and academics
have closely studied the example of Russian media organs such as Russia Today (RT), and explicitly view



https://securingdemocracy.gmfus.org/five-things-to-know-about-beijings-disinformation-approach/
https://securingdemocracy.gmfus.org/five-things-to-know-about-beijings-disinformation-approach/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

the ongoing COVID-19 pandemic as an opportunity to improve external propaganda, including deepening
cooperation with their Russian counterparts.

Image: Chinese State Councilor and Foreign Minister Wang Yi and his counterpart Sergei Lavrov speak to
the press after their meeting in Moscow, Russia on September 11, 2020. The two sides agreed to “make
comprehensive preparations for future high-level interactions and...further cooperation in various areas”

including cyber and information security (Image source: Xinhua).

Overcoming a Persistent Discourse Deficit

China’s leadership has long perceived that the country has a “discourse deficit,” (i&1E& 75, huayu chizi)
especially relative to its relative development and current standing in the world (Qiushi, May 25, 2020). At a
2013 National Propaganda and Ideological Work Conference, General Secretary Xi Jinping declared that
China must strengthen its external propaganda (¥% &, waixuan) for the new era and “tell China'’s story well,”
(Y 1F R E#ZE, jianghao zhongguo gushi), baptizing what has since come to be a catchphrase for China’s
foreign propaganda in the Xi era (Xinhua, August 21, 2013). Following this, the Xinhua news agency
propagated a decision to “Strengthen the Construction to International Communication Abilities and Foreign
Discourse Systems And Promote Chinese Culture to the World.” But even though the authors noted that
China’s external communication capabilities had rapidly improved since 2010, with Xinhua opening up a
record-breaking 171 overseas branches and China Central Television (CCTV) becoming the only television
organization in the world to broadcast in all six UN working languages, “the overall situation has remained in
a position where the West is strong and we are weak” (Gov.cn, January 31, 2014).


http://www.xinhuanet.com/english/2020-09/12/c_139362140.htm
http://www.qstheory.cn/llwx/2020-05/25/c_1126028806.htm
http://www.xinhuanet.com/zgjx/2013-08/21/c_132648439.htm
http://www.gov.cn/zhuanti/2014-01/31/content_2596913.htm

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Learning From RT’s Example

A 2014 opinion piece in the People’s Daily described RT as an “external propaganda aircraft carrier’ (54 &
B, waixuan hangmu) that could penetrate into foreign mainstream media and leverage social media to
influence “people who are easily influenced” (B Z#REZMEIN, rongyi be yingxiang de ren,), ie. young
netizens and audiences in developing countries in Latin American and Africa (People’s Daily, May 19, 2014).
RT’s example was held up for emulation by Chinese media: a cursory search of open-source analysis returns
a variety of studies about the “external propaganda strategies" of RT, which included detailed reports of its
structure, funding, personnel and daily operations, as well as discussions of RT’s creative use of Internet
platforms and social media to improve agenda setting capabilities.[1] A 2018 article in People’s Daily noted
RT’s successful penetration of the three major social media platforms, Facebook, Twitter, and Youtube, and
its cooperative ventures with foreign and private media. This was held up as an example to follow as China’s
external propaganda shifted from the phase of “going out” (EH 2, zouchuqu) to “walking in” (EXE &,
zoujinqu), ie., using new (ie. internet) media to successfully penetrate and influence foreign public opinion
(People’s Daily, August 2, 2018).[2]

A 2017 research paper published by the Academy of Contemporary China and World Studies (ZX FE 5
=R ITIE, dangdai zhongguo yu shijie yanjiu yuan) summarized Russia’s external propaganda strategy
as having two main parts. The first was to “express Russia’s views, perspectives, and positions” using
international media platforms such as RT and the establishment of norms-setting organizations such as the
Valdai International Debate Forum promoting an “‘independent, objective and scientific’ understanding of
Russia. The second would “display the Russian culture and national spirit’ through the dissemination of
domestic “patriotic films” and the hosting of large-scale international sporting events such as the 2014 Sochi
Winter Olympics and the 2018 World Cup (Accws.org.cn, accessed April 5).

The paper concluded that although Russia’s foreign propaganda could not “substantially change its
relationship with Western countries, it is of great and far-reaching significance to Russia.” In other words, the
biggest success of Russia’s external messaging would be its ability to the country’s perceived global
competitiveness and image in the eyes of domestic audiences. Wang Weijia (E4E4E), a journalism
professor at Peking University, argued that RT had been able to exploit the weakening of the U.S.’s foreign
propaganda system in the wake of the Cold War to create “horizontal divisions in international
communication” and establish an “opposition media” (RXJIRIEIA, fandui pai meiti) that presented
alternative viewpoints outside of mainstream (Western) public opinion (Guancha.cn, January 19, 2017) .

A 2018 article published in the media industry magazine TV Guide (EB ¥ $§78, dianshi zhinan) similarly held
RT as a model for the development of “how emerging great powers improve their external communication
power,” and argued that its success in effectively challenging the “hegemony of Europe and the U.S. in the
field of international news” showed that system and ideology should not preclude non-Western “late-comer”
countries from achieving external propaganda successes. The authors concluded that Chinese media should


http://opinion.people.com.cn/n/2014/0519/c1003-25034295.html
http://media.people.com.cn/n1/2018/0802/c40628-30192062-2.html
http://www.accws.org.cn/achievement/202007/t20200703_800212558.htm
https://www.guancha.cn/WangWeiJia/2017_01_19_390139_2.shtml

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

learn from RT’s integration of resources, more relaxed working environment, and vigorous use of new media
(CNKI, accessed April 5). A June 2018 article in the Military Correspondent (=123, junshi jizhe)
observed RT’s “negative tendency” in its reporting on the U.S. in particular and its creative use of automated
bots to disseminate information on social media. The author also noted that by “raising more questions,” RT’s
international reporting differentiated itself from mainstream Western media, and concluded that in the face of
aggressive Western propaganda, presenting multiple angles helped the international audience to understand
“alternative and different views of the world” (81.cn, June 14, 2018). For context, the Russian media expert
Peter Pomerantsov has called such tactics a “propaganda of unreality” and “firehose of falsehood” (MIT,
October 23, 2019).

The China-Russia Internet Media Cloud Forum

To promote cooperation and exchanges on information security and external messaging, China and Russia
have held an annual joint Internet Media Cloud Forum since 2016. The most recent event took place on
December 18, 2020, and featured keynote speeches by the editor-in-chief of China Daily, the chairman of the
China Internet Development Foundation (a government-organized industry group), and the Russian Deputy
Minister of Digital Development, Communications and Mass Media (Xinhua, December 19, 2020). Forum
attendees discussed strengthening Sino-Russian cooperation using new information technologies, including
artificial intelligence, big data, and 5G, and working together to improve international discourse power. They
also discussed strengthening media cooperation through the creation of media innovation research centers
and talent exchange products (China Daily, December 19, 2020).

T |1

#—flil

| 2 D"h |$lnﬂuﬂﬂﬂm

Karafica-poccuAcRmi § Hurepuet-C M4 2020

“F“ N =
o -0% “_‘ _&IM\___ .

ll__*_'%‘i



https://wh.cnki.net/article/detail/ZNDS201807149
http://www.81.cn/jsjz/2018-06/14/content_8061994.htm
https://jods.mitpress.mit.edu/pub/ic90uta1/release/4
http://www.xinhuanet.com/2020-12/19/c_1126881631.htm
http://cn.chinadaily.com.cn/a/202012/19/WS5fddb1dca3101e7ce9736325.html

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Image: The 2020 China-Russia Internet Media Cloud Forum was held in Beijing on December 18, 2020. The
event was jointly organized by the State Internet Information Office of China and the Ministry of Digital
Development, Communications and Mass Media of the Russian Federation. It was co-hosted by China Daily
and the China Internet Development Foundation, and attended by guests from TASS News Agency, and
Russia Today, among others. (Image source: Cac.gov.cn).

Conclusion

A recent study by the Center for European Policy Analysis (CEPA) found limited cooperation agreements
between Chinese and Russian state media and the circular amplification of disinformation narratives during
the pandemic, but concluded that the available evidence did not (yet) amount to evidence of strategic
Sino-Russian media coordination (CEPA, March 15). Meanwhile, the intelligence experts Jean-Baptiste
Jeangene Vilmer and Paul Charon have argued that because, broadly speaking, Russia operates as a rogue
in the international sphere while China is a peer, disinformation researchers should not apply the Russian
model to Chinese activities too enthusiastically. Among other differences, China has so far avoided tactics
like hack-and-leak operations and has primarily focused on image-centric positive messaging to shore up its
international reputation, while more narrowly targeting the so-called “five poisons” (aka: Taiwan, Tibet,
Xinjiang, Falun Gong, and pro-democracy activists, =&, wudu) and the Chinese diaspora. Instead,
Jeangene Vilmer and Charon suggest that, despite some signs of the “russianization” of Chinese information
operations, the two countries’ different approaches to information warfare should be viewed as: “Russia as a
hurricane, China as climate change” (War on the Rocks, January 21, 2020). Camille Francgois, Chief
Innovation Officer at the disinformation research firm Graphika, has also argued that broadly applying a
so-called “Russian playbook” trope to describe information operations risks obscuring “a complex and
evolving network of actors and techniques” that continuously experiment, evolve and adapt (Lawfare,
September 15, 2020).

Although both states view information control as a key strategic issue, they have different institutional
frameworks and different approaches to controlling information domestically. At the same time, Chinese
researchers show a willingness to closely learn from Russian external propaganda and a strong sense of
shared adversity against the “hegemony of Western propaganda.” They have taken a particularly close look
at the success of RT to present “alternative” views to global audiences—particularly in the developing world.
And as both countries dramatically expanded disinformation operations over the last year, they have also
signaled a deepening of their quasi-alliance and a desire to cooperate in leveraging “new opportunities”
presented by the COVID-19 pandemic (163.com, January 8). For this reason, it is worth taking a closer look
at the specific lessons that China is choosing to learn from Russia’s external propaganda.

Elizabeth Chen is the editor of China Brief. For any comments, queries, or submissions, feel free to reach out
to her at: cbeditor@jamestown.org.



http://www.cac.gov.cn/2020-12/19/c_1609948968775971.htm
https://cepa.org/information-bedlam-russian-and-chinese-information-operations-during-covid-19/
https://warontherocks.com/2020/01/russia-as-a-hurricane-china-as-climate-change-different-ways-of-information-warfare/
https://www.lawfareblog.com/moving-beyond-fears-russian-playbook
https://www.163.com/dy/article/FVR961BO0514AE01.html
mailto:cbeditor@jamestown.org

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Notes

[1] For examples, see: Zhao Xiaohang (X B&f), “RT Television Platform’s External Propaganda Strategy,
(‘S BEFZ T BREMYSMEIERB] National Institute of Strategic Communication, Peking
University [t R KZER K BR = BB R R, February 3, 2016,
http://www.360doc.com/content/16/0203/18/30529733 532536895.shtml; Guo Jinfeng (ER<E 1), "Russian
Media External Propaganda Strategy Research—Taking RT As an Example [{# % # i {A E Pri% & SR B&
BFE—LIRTEMEHIFN],  Social  Sciences  Abroad  [E4MdtEFZ, 4, 2020,
http://www.ssaj.org.cn/UploadFile/Issue/hqvwk3c1.pdf; “Russian External Messaging and Propaganda’s
Experience and Lessons Leamned,” [fZ XN EIRERBHALREMEE]  Apil 14, 2020,
http:/filib.net/zt/fistsgjcxx/zbzl/rdzt/202004/t20200414 432091 .htm.

[2] For more details on the history of China’s media transformation, see: Jiang Fei (Z %), Zhang Nan (5K
f#), “The Three Waves of Chinese External Propaganda (1978-2019)[h EIXT 4ME &M = KR H
(1978-2019),  November 6, 2019,  Global  Media  Journal  (&ERIEIEZTI),
https://www.huxiu.com/article/325011.html.

k%%


http://www.360doc.com/content/16/0203/18/30529733_532536895.shtml
http://www.360doc.com/content/16/0203/18/30529733_532536895.shtml
http://www.ssaj.org.cn/UploadFile/Issue/hqvwk3c1.pdf
http://www.ssaj.org.cn/UploadFile/Issue/hqvwk3c1.pdf
http://fjlib.net/zt/fjstsgjcxx/zbzl/rdzt/202004/t20200414_432091.htm
http://fjlib.net/zt/fjstsgjcxx/zbzl/rdzt/202004/t20200414_432091.htm
https://www.huxiu.com/article/325011.html
https://www.huxiu.com/article/325011.html

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

A Different Kind of Army: The Militarization of China’s Internet Trolls
By Ryan Fedasiuk

Introduction

The Chinese Communist Party (CCP) believes it is engaged in a global struggle for China’s “image
sovereignty” (2% 14X xingxiang zhuquan).[1] Party leaders recognize that “the main battlefield for public
opinion” is on the internet, and are adamant that “the main battlefield must have a main force” (Central CAC,
April 4, 2017). For China, that force is embodied in an array of “internet commentators™—trolls tasked with
artificially amplifying content favorable to the CCP. Their mission is to “Implement the online ideological
struggle” (7% SEM 2% ARTZ A1 4, luoshi wangluo yishi xingtai douzheng).[2] Their tactics are
well-known to anyone who has spent time on the internet: “Quickly and accurately forward, like, and comment
on relevant information on Weibo, blogs, websites, forums, and post bars, to effectively guide online
dynamics” (Huailai County CAC, 2020). Still, English-language information about China’s internet trolls
remains discordant and contradictory.[3]

This article illuminates the shifting size and mission set of the forces behind China’s struggle to control online
public opinion. It finds that, in addition to 2 million paid internet commentators, the CCP today draws on a
network of more than 20 million part-time volunteers to engage in internet trolling, many of whom are
university students and members of the Communist Youth League (CYL; 357= = X 7 4F-[4], gongchan zhuyi
gingnian tuan). It concludes that although internet commentators are primarily concerned with shaping
China’s domestic information environment, they are growing in number, and the scope of the Party’s public
opinion war (E& £ /fi%; yulun zhan) is broadening to include foreigners.

Figure 1. How the Party Views its Trolls (Image source: Central CAC, April 2020).


https://perma.cc/C9XG-3VJQ
https://archive.vn/hkgGR
https://web.archive.org/web/20210228200049/http:/www.cac.gov.cn/2020-04/21/c_1589016055965024.htm

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Raising China’s Internet Troll Army

Shortly after taking office in 2013, China’s paramount leader Xi Jinping began a drastic shift in the CCP’s
approach to governing cyberspace.[4] The CCP had experimented with public opinion management
throughout the 2000s and early 2010s, with local and provincial Party committees establishing teams of
several hundred commentators (Hefei Municipal Propaganda Department, May 24, 2006; Gansu Provincial
CAC, January 20, 2010; Zhejiang Provincial CAC, November 30, 2012). At his first Propaganda and
Ideological Work Conference as CCP General Secretary in 2013, Xi emphasized the importance of China’s
“public opinion struggle” (E&1&=}-4*; yulun douzheng) and stressed the need to “tell Chinese stories well”
(China Media Project, September 24, 2013). That fall, the CCP announced the “seven baselines” (‘2% JEX
2%: qi tiao dixian), which became the foundational political and moral principles underscoring Chinese
censorship (China Media Project, August 27, 2014).

The most momentous shift in China’s internet ecology came in 2015. After a sweeping ban on foreign VPNs,
the Ministry of Education and the Central Communist Youth League issued a notice requiring Chinese
universities to recruit teams of network commentators, called “network civilization volunteers” (¥ 4% S I 7&
J&. 4 wangluo wenming zhiyuan zhe), and mandated quotas commensurate with the number of students
enrolled in each province (China Digital Times: January 19, 2015, January 20, 2015). The guidelines began
with modest requirements, remanding teams of commentators that represented just 0.5-1.5 percent of each
university’s student body. But in September the Central CYL released new guidance clarifying that Provincial
CYLs would have to supply 10 million volunteers—3.8 million of whom were to be students at Chinese
colleges and universities.[5] The effect was to raise an army of internet trolls at breakneck speed. In Zhejiang
province, what began as a team of 800 commentators in 2012 ballooned to more than 500,000 in 2016
(Zhejiang Provincial CYL, May 5, 2016). Contemporary reports from CYLs in Anhui, Guangdong, and Yunnan
indicate similar surges and reveal that each manage hundreds of thousands of commentators, consistent with
the Party’s requirements.[6]



https://web.archive.org/web/20110717061944/http:/i46.tinypic.com/243qfti.jpg
https://web.archive.org/web/20110721085530/http:/news.sina.com.hk/cgi-bin/nw/show.cgi/9/1/1/1401589/1.html
https://web.archive.org/web/20110721085530/http:/news.sina.com.hk/cgi-bin/nw/show.cgi/9/1/1/1401589/1.html
https://perma.cc/8S6D-B9KJ
https://chinamediaproject.org/2013/09/24/parsing-chinas-public-opinion-struggle/
https://chinamediaproject.org/2013/08/27/china-defines-seven-base-lines-for-a-nicer-internet/
https://chinadigitaltimes.net/chinese/378737.html
https://chinadigitaltimes.net/chinese/378845.html
https://perma.cc/UY4S-E9CX

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

W Cther (Hf) W University Front (BEHE&RES)
800,000
600,000
400,000
200,000
00
£ 0 (o A Y L g S R s M YT L S T N N R g
F o e P o e e oF B0 B (‘?‘EQQGJ{‘Q\@‘:‘.(@ F B
g et o L e @S\@‘h\ \.t,{"{\'\ \\@'b ] -‘}\\.\@Q A
SRS ST P ISP S F Y PSP
A o & e o o
L&) o @
'
Province

Figure 2. Number of “Network Civilization Volunteers” Required in Each Province in September 2015
(Source: Compiled by author based on data from the Central CYL).

Today, the CCP relies on an expansive network of more than 20 million “network civilization volunteers” to
serve as “an ‘amplifier’ of positive online voices, a ‘collector’ of online public opinion information and a
‘reducer’ of negative voices on the Internet.”[7] They operate in concert with a professionalized corps of 2
million internet commentators (¥Fi& ii1; pinglunyuan), employed directly by Cyberspace Affairs Commissions
(CAC) and Propaganda Departments nationwide (China Brief, January 12).[8] By drawing on complementary
systems of “professional” and “grassroots” internet trolls, the CCP harnesses the organic nationalism of
young Chinese netizens while maintaining a tight grid of hired hands capable of responding to public opinion
‘emergencies.”

Defending Forward on Social Media

Although paid commentators tend to attract more attention from foreign analysts, the CCP’s network
civilization volunteers form the backbone of its struggle to control public opinion inside and outside of China.
The charters of network commentator teams at numerous universities specify that applicants should be CCP
members, have high-quality writing ability, and acutely grasp the Party’s political theory and propaganda work
(Guizhou University, September 29, 2017; Zhengzhou University of Light Industry, April 17, 2019).[9] A list of
100 volunteers mobilized by a college in Anhui province reveals that the average volunteer is just 19 years
old.[10] They are mechanics, nursing students, preschool class monitors—all politically zealous young

10


https://web.archive.org/web/20201205194641/http:/www.hgtc.org.cn/admin/webedit/UploadFile/201531113553606.pdf
https://jamestown.org/program/buying-silence-the-price-of-internet-censorship-in-china/
https://web.archive.org/web/20200728210025/http:/www.gznc.edu.cn/info/1275/15683.htm
https://web.archive.org/web/20200728205956/http:/info.zzuli.edu.cn/2019/0417/c2464a196039/page.htm

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Chinese who, in their spare time, are supposed to “stop the spread of various illegal and harmful information
on the internet, and contribute to the construction of a clean cyberspace.”[11]

Despite their youthfulness, China’s teams of internet trolls are surprisingly militant in character and structure.
The budget justification documents of CYLs, CACs, and Propaganda Departments routinely refer to internet
commentators as a “young cyber army” (& 4=/ %; gingnian wang jun) and describe them as a “reserve
force” capable of “resolutely resisting false statements and rumors, and fighting online public opinion
wars.”[12] In Shandong province, for example, volunteers are organized into a five-tier command structure
designed to “resolutely resist, actively refute, and actively report erroneous statements on the internet”:[13]

Table 1. Command Structure of Network Civilization Volunteers in Shandong Province

Unit (English) Unit (Chinese) Composition Max No. of Volunteers
Corps SN (zongdui) < 20 Detachments Total Province
Detachment = BA (zhidui) < 20 Brigades 160,000

Brigade 2B (dadui) < 20 Squadrons 8,000

Squadron R [A (zhongdui) < 20 Groups 400

Group ‘|28 (xiaozhu) < 20 Volunteers 20

(Source: Adapted from Qingdao CYL, 2015).

Each commentator team follows unique guidelines, but volunteers are generally asked to post between 1-25
comments per month and are governed by a merit-based point system that determines whether they may be
promoted or fired.[14] They coordinate closely with paid internet commentators, internet companies, Public
Security Bureaus, and CACs to “monitor online speech and discover illegal activities” so that “uncivilized
behaviors in cyberspace and real space will have nowhere to hide” (Legal Evening News, November 20,
2020). The end goal is to “create a diversified network team consisting of online commentators, public opinion
officers, and network civilization volunteers” that are “seamlessly connected.”[15]

The Party views its deployment of these volunteers as a defensive measure against hostile foreign forces
looking to smear the good name of China. Yet applications for these positions clarify that volunteers are
expected to launch “targeted public opinion struggles” in response to unflattering web content that the CCP
views as an attempt to “falsely split the motherland” (PLA Daily, May 2017). They also participate in “public
opinion actual combat drills” (EEL1% 5 5% 25, yuqing shijian yanlian), which simulate PR crises and train

11


https://perma.cc/Q5XW-3F54
https://perma.cc/7S5G-QAGH
https://perma.cc/39PD-6GJC

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

commentators in online public opinion management, press relations, and “credibility restoration” (Huzhou
Municipal CYL, 2019; China Youth Net, July 26, 2015; People’s Daily, May 19, 2017).

Internet Reviewer Application

I will voluntarily join the internet commentator team
and do my utmost to serve in the work of campus internet

propaganda and channeling of public opinien

From this day forward, I will be more confident in
the path of socialism with Chinese characteristics,
in its theory, and in its systems. I will actively

support the Party line, directives, and policies. I

strictly practice social morality and professional

ethics, and adhere to the "seven baselines” that

will consciously abide by national laws and regulations,

With a focus on online hotspots and livelihood issues

related to the vital interests of the people, I will

resolve doubts, socothe emotions, and resolve conflicts

I will conscicusly monitor, collect, and track major
online public epinion trends, discover biased
information and major sudden incidents, promptly
report and provide guidance, disseminate authoritative
information, clarify the truth, and channel online
public opinion. In response to malicious attacks by
hostile forces, unhealthy information, and online
rumors, I will promptly engage in targeted public
opinion battles. In accordance with the relevant

regulations for online review work, I will do a good

internet practitioners, internet celebrities, and job of security and secrecy protection work

ordipary internet users should ocbey. In my daily work, .
Applicant: (Signature)
I will conscientiously complete drafting end
publishing work according to the instructions and Date
requirements of the online propaganda departments

With a focus on the central work and major tasks of
Farty committees and the govermment, [ affirm that I
will do a good job in the publication of positive

propaganda online and public opinion channeling work.

Figure 3. The Pledge Taken by Chinese Internet Commentators (Source: Propaganda and United Front Work
Departments of the Jiangxi Teachers College).

Waging Global Public Opinion War

Chinese netizens bear the brunt of the CCP’s online influence operations. Based on data from CYLs in four
provinces, the Party likely employs at least 120 “network civilization volunteers” for every 10,000 Chinese
internet users.[16] They have harassed Weibo users into silence on important social issues and flagged—at
a minimum—tens of thousands of Chinese social media accounts for company censors to close based on
moral and ideological grounds (The Diplomat, April 3, 2020; RestofWorld, October 22, 2020). As the CCP has
made strides in quashing dissent at home, it has also pivoted toward shaping public opinion in other
countries—and seems to be growing more comfortable with using its army of internet trolls as a weapon of
foreign influence.

12


https://perma.cc/5AP3-D8E8
https://perma.cc/5AP3-D8E8
https://perma.cc/G4N4-VNCC
https://perma.cc/L57M-9QPV
https://perma.cc/VW3D-TFVQ
https://thediplomat.com/2020/04/the-latest-target-of-chinas-nationalistic-backlash-chinese-returnees/
https://restofworld.org/2020/weibo-bombing/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

CCP offices and state media outlets are not shy about describing what they perceive to be a “public opinion
war’ (E21% 5%; yulun zhan) with the United States, and they emphasize the value of internet commentators in
winning that war. The phrase originated as a way of describing China’s longstanding, asymmetric approach to
information warfare, even before the internet became mainstream in China (China Brief, August 22, 2016).
However, in the Xi era, Chinese authors have been more forthright in describing an actual, ongoing conflict
with much of the Western world, and are applying the lens of “public opinion war” to cyberspace (China Brief,
September 6, 2019). Various issues of New Media, the journal of the Central Cyberspace Affairs
Commission, have discussed how China should win a “soft power competition in which countries seize
international discourse power and lead international public opinion.”[17] Observers in the People’s Liberation
Army believe that, “in the face of the powerful online public opinion manipulation capabilities of the United
States and other Western countries,” China should “construct a network discourse system with the
characteristics of our military” to “exert public opinion influence on the enemy and even third-party countries
in the wartime online public opinion struggle” (Military Reporter, May 2017). Newspapers such as Xinhua and
People’s Daily likewise view themselves as being on the front lines of a “China-U.S. Public Opinion War” (-
BRI, zhong mei yulun zhan), and—by their own admission—seek to frame foreign audiences’
perceptions of current events (most recently including COVID-19 and trade tensions) in ways that benefit the
state and Party (People’s Daily, January 6, 2018).[18] The task before internet commentators is to amplify
that content and to refute foreigners who would question or criticize the Party’s worldview.

B Fublic Opinion Struggle (E8i£3-5%) [l Public Opinion War (B2i&8%)

2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
201
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020

0 5 10 15 20

Year

No. of Mentions in People's Daily

Figure 4. Number of People’s Daily Articles Mentioning Public Opinion Struggle and War (2000-2020)
(Source: Compiled by author).[19]

13


https://jamestown.org/program/the-plas-latest-strategic-thinking-on-the-three-warfares/
https://jamestown.org/program/cognitive-domain-operations-the-plas-new-holistic-concept-for-influence-operations/
https://perma.cc/39PD-6GJC
https://web.archive.org/web/20200805181416/http:/media.people.com.cn/n1/2018/0126/c416773-29789294-2.html

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Considering the immense capacity for trolling it has developed over the past six years, the CCP so far seems
to have directed its army of internet commentators relatively sparingly against foreign social media networks.
Internet commentators have selectively mobilized around China’s core interests, such as promoting the Hong
Kong National Security Law and China’s handling of COVID-19, as well as most recently defending against
allegations of forced labor in Xinjiang (WSJ, October 16, 2019; NYT, December 19, 2020; March 29). For
example, the Guangdong Provincial CYL operates a “young cyber army team consisting of 100 internet
commentators, nearly 5,000 internet propagandists, and over 800,000 internet civilization volunteers” who
“take the initiative to speak up during major public opinion events.”[20] The organization lists two examples of
when volunteers spoke up in 2018: supporting China’s interpretation of the Hong Kong Basic Law and
opposing deployment of the THAAD missile defense system in South Korea.

Conclusion

By many accounts, the CCP is failing in its mission to sway global public opinion of China. The country’s
botched handling of the COVID-19 outbreak; military aggression in the Himalayas and maritime Southeast
Asia; and ongoing detention of more than a million Uyghurs have placed indelible stains on its reputation
abroad (China Brief, December 6, 2020; Pew, March 4). On the few occasions that the Party has mobilized
trolls to meddle on foreign platforms, they have been thwarted—with disastrous consequences for its broader
propaganda apparatus.[21] Simply put, by starting to swing around its bully pulpit, the CCP has spurred
foreign social media platforms—already on guard against domestic and foreign disinformation campaigns—to
respond forcefully, hurting the Chinese state’s global reputation and its ability to “tell Chinese stories well.”

But it would be a mistake to discount the CCP’s struggle to control foreign public opinion. On the contrary,
China’s global influence apparatus is learning and evolving, as it has done for the past two decades. The
Central CAC is studying how information propagates in the American media environment, and is learning to
maximize the reach of its propaganda by studying NowThis viral videos, Cambridge Analytica’s
microtargeting strategies, and Russia’s disinformation campaign during the 2016 election (Central CAC,
January 23, 2017; Central CAC, January 23, 2017). The Party has experimented with large-scale botnets to
compensate for language deficiencies among its internet trolls, and communication experts are identifying
ways to “choose information sources intelligently, hide opinions in facts, package content carefully, and dilute
ideological colors” (ChinaTalk, October 29, 2020; New Information, April 4, 2020).

State-owned news agencies are likewise beginning to recognize that the heavy handed approach to
propaganda at home—literally “report the good, but not the worry” (i &= 1~ 1t; bao xi bu bao you)—is
counterproductive abroad, because it only invites criticism from skeptical consumers (People’s Daily, January
10, 2018). Instead, they have begun “replacing the original propaganda tone with the language organization
of ‘storytelling,” so as to “reduce the traces of propaganda, allowing foreign audiences to subtly change their
impression of China, without causing disgust” (People’s Daily, January 10, 2018). The bottom line is that
China’s internet trolls are here to stay. And if the past twenty years are any indication, foreigners should

14


https://www.wsj.com/articles/how-one-tweet-turned-pro-china-trolls-against-the-nba-11571238943
https://www.nytimes.com/2020/12/19/technology/china-coronavirus-censorship.html
https://www.nytimes.com/2021/03/29/business/china-xinjiang-cotton-hm.html
https://jamestown.org/program/chinas-pandemic-public-opinion-warfare-alienates-global-audiences/
https://www.pewresearch.org/global/2021/03/04/most-americans-support-tough-stance-toward-china-on-human-rights-economic-issues/
https://web.archive.org/web/20190115063302/http:/www.cac.gov.cn/2017-01/23/c_1120367428.htm
https://web.archive.org/web/20200801182319/http:/www.cac.gov.cn/2017-01/23/c_1120368679.htm
https://chinatalk.substack.com/p/chinas-hopeless-twitter-influence
https://perma.cc/VQ44-6JYB
https://web.archive.org/web/20200801194733/http:/media.people.com.cn/n1/2019/0110/c424556-30515208.html
https://web.archive.org/web/20200801194733/http:/media.people.com.cn/n1/2019/0110/c424556-30515208.html

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

expect the CCP’s influence operations to continue growing in size and sophistication, alongside the
objectives of its public opinion war.

The author is especially grateful to Ben Murphy for translating essential documents; and to Dakota Cary,
Lindsay Gorman, Andrew Imbrie, Igor Mikolic-Torreira, Matt Schrader, Etienne Soula, Lynne Weil and Emily
Weinstein for their suggestions on style and content.

Ryan Fedasiuk is a Research Analyst at Georgetown University’s Center for Security and Emerging
Technology (CSET). His work focuses on military applications of emerging technologies, and on China’s
efforts to acquire foreign technical information.

Notes
[1] The term refers to a country’s right to manage its international brand or reputation. Chinese authorities

believe they are the target of an unfounded smear campaign on behalf of the United States—an “information
opium war” ({5 245 F fik; xinxi yapian zhan) (People’s Daily, January 2018; China Civilization Net, 2014).

[2] For the exact quote, see Songjiang District CYL, 2019. For other examples of responsibilities assigned to
network commentator teams, see Huadu District CYL, 2018; Huzhou Municipal CYL, 2019; Foshan Municipal
CYL, 2019; or Yunnan Provincial CYL, 2021. For further analysis of China’s public opinion management, see
Harvard University, 2017; and Atlantic Council, December 2020.

[3] See differing conclusions about the number of trolls and whether they are paid in Harvard University, May
2013; Business Insider, October 18, 2014; Foreign Policy, August 25, 2016; VOA, October 7, 2016; and New
York Times, October 19, 2020. The myriad labels for China’s internet trolls often grow out of internet
subcultures and are sometimes applied in bad faith by political opponents (SupChina, November 2017). To
make matters more complicated, the common, formal name for web trolls—‘commentators” (V¥Fi& i7;
pinglunyuan)—is synonymous with being a professional newspaper columnist or editorial writer.

[4] See analysis in Cyber Defense Review, 2017; Guardian, June 2018; The Atlantic, 2018; and USCC, 2020.

[5] Central Communist Youth League 3t 75 [4] 41 4, “Gongqingtuan zhongyang wenjian” 375 [ o & 52 44
[Communist Youth League Central Document], September 2015,
https://web.archive.org/web/20201205194641/http://www.hgtc.org.cn/admin/webedit/UploadFile/20153111355

3606.pdf.

[6] Anhui Provincial Committee of the Communist Youth League 3t 75 [ 2844 2% 72 2, “Guanyu renzhen
xuexi xuanchuan guanche sheng di shisi ci tuan dai hui jingshen de tongzhi” 5T\ B =) EAE T A
55 DU R B S8 4 ()38 %01 [Notice on eamestly studying, publicizing and implementing the spirit of the

15


https://web.archive.org/web/20200805181416/http:/media.people.com.cn/n1/2018/0126/c416773-29789294-2.html
https://perma.cc/HP2S-C4D6
https://perma.cc/TQ9D-VY6A
https://perma.cc/3Z5D-UWNT
https://perma.cc/5AP3-D8E8
https://perma.cc/ADN3-6EV5
https://perma.cc/ADN3-6EV5
https://perma.cc/SXC3-9TLJ
https://gking.harvard.edu/files/gking/files/how_the_chinese_government_fabricates_social_media_posts_for_strategic_distraction_not_engaged_argument.pdf
https://gking.harvard.edu/files/gking/files/how_the_chinese_government_fabricates_social_media_posts_for_strategic_distraction_not_engaged_argument.pdf
https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/dfrlab-china-reports/
https://gking.harvard.edu/files/censored.pdf
https://www.businessinsider.com.au/chinas-50-cent-party-2014-10
https://foreignpolicy.com/2016/08/25/the-new-face-of-chinese-nationalism/
https://www.voanews.com/east-asia-pacific/who-are-chinese-trolls-50-cent-army
https://www.nytimes.com/2020/12/19/technology/china-coronavirus-censorship.html
https://www.nytimes.com/2020/12/19/technology/china-coronavirus-censorship.html
https://supchina.com/2017/11/15/chinas-little-pink-are-not-who-you-think/
https://www.jstor.org/stable/pdf/26267405.pdf
https://www.theguardian.com/news/2018/jun/29/the-great-firewall-of-china-xi-jinpings-internet-shutdown
https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/06/zte-huawei-china-trump-trade-cyber/563033/
https://www.uscc.gov/sites/default/files/testimonies/March%2013%20Hearing_Panel%203_Adam%20Segal%20CFR.pdf
https://web.archive.org/web/20201205194641/http:/www.hgtc.org.cn/admin/webedit/UploadFile/201531113553606.pdf
https://web.archive.org/web/20201205194641/http:/www.hgtc.org.cn/admin/webedit/UploadFile/201531113553606.pdf
https://web.archive.org/web/20201205194641/http:/www.hgtc.org.cn/admin/webedit/UploadFile/201531113553606.pdf

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

14th Provincial Youth League Congress], 2017,
https://web.archive.org/web/20201204233703/http://www.ahgcjs.com/u/cms/www/201712/26162814bzog.pdf.

Guangdong Provincial Communist Youth League F£ 75 [41)" <4 Z 14>, “Guanyu yinfa tuan sheng wei
shisan jie wu ci quanhui youguan cailiao de tongzhi” 5¢FE[1 &k 14 &+ = B LIk &2 H R k@
1 [Notice on Printing and Distributing Relevant Materials of the Fifth Plenary Session of the 13th Provincial
Committee of the Communist Youth League], 2016,

https://www.gdcyl.org/Article/UploadFiles/201609/2016090915373995.pdf.

Yunnan Provincial Communist Youth League 3£ [41 = F§ 44 23 i <2, “Bumen zhengti zhichu jixiao zi ping
baogao” I JHEAAS SR EH PR S [Self-evaluation report of department's overall expenditure
performance], 2018,
https://web.archive.org/web/20201123203525/http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3A
uktUNmpKBowJ %3Ayn.youth.cn%2Ftz%2F201908%2FW020190820549895713891.xIs+&cd=18&hl=en&ct=cl
nk&al=us.

[7] Jiangxi Provincial Party Committee School Department of the Communist Youth League 3£7 F7L75 4
Z R, “Zhongguo gongehandang, zhongguo gongchan zhuyi gingnian tuan jian shi gangyao” H & 3t
FEae . o E LR 32 AR A 540 [Outline of the brief history of the Communist Party of China and
the Communist Youth League of Chinal, April 2019, p. 188,
https://web.archive.org/web/20201205202348/http://tw.jxcfs.com/ mediafile/tw/files/20190416120254543.pdf.

[8] Ibid.

[9] Guangxi University of Science and Technology Committee of the Communist Party of China H3t:) pti £}
K22 43, “Xuanchuan bu wen jian” EA&#HB3CHF [Propaganda Department Documents], 2013,
https:/perma.cc/5SMSX-G5K6.

Zhejiang University Committee of the Communist Party of China " 3L#iiT k22 514>, “Zhonggong
zhejiang daxue weiyuanhui guanyu shenru xuexi guanche quanguo gaoxiao sixiang zhengzhi gongzuo huiyi

JE %N [Notice of the Zhejiang University Committee of the Communist Party of China on In-depth Study and
Implementation of the Spirit of the National Conference on Ideological and Political Work in Colleges and
Universities], 2019,
https://web.archive.org/web/20201206012749/http://ars.zju.edu.cn/attachments/2017-01/01-1483941751-111

945.pdf.

[10] Chizhou Vocational and Technical College M HR V45 A 2% e, “Chizhou zhiye jishu xueyuan gingnian
wangluo wenming zhiyuan zhe gugan duiwu xinxi huizong biao” ¥t BV 35 A 24 5 5 4 9 28 ~C B 5 I

16


https://web.archive.org/web/20201204233703/http:/www.ahgcjs.com/u/cms/www/201712/26162814bzog.pdf
https://web.archive.org/web/20201204233703/http://www.ahgcjs.com/u/cms/www/201712/26162814bzog.pdf
https://www.gdcyl.org/Article/UploadFiles/201609/2016090915373995.pdf
https://www.gdcyl.org/Article/UploadFiles/201609/2016090915373995.pdf
https://web.archive.org/web/20201123203525/http:/webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuktUNmpKBowJ%3Ayn.youth.cn%2Ftz%2F201908%2FW020190820549895713891.xls+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us
https://web.archive.org/web/20201123203525/http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuktUNmpKBowJ%3Ayn.youth.cn%2Ftz%2F201908%2FW020190820549895713891.xls+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us
https://web.archive.org/web/20201123203525/http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuktUNmpKBowJ%3Ayn.youth.cn%2Ftz%2F201908%2FW020190820549895713891.xls+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us
https://web.archive.org/web/20201123203525/http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuktUNmpKBowJ%3Ayn.youth.cn%2Ftz%2F201908%2FW020190820549895713891.xls+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us
https://web.archive.org/web/20201205202348/http:/tw.jxcfs.com/_mediafile/tw/files/20190416120254543.pdf
https://web.archive.org/web/20201205202348/http://tw.jxcfs.com/_mediafile/tw/files/20190416120254543.pdf
https://perma.cc/5MSX-G5K6
https://perma.cc/5MSX-G5K6
https://web.archive.org/web/20201206012749/http:/grs.zju.edu.cn/attachments/2017-01/01-1483941751-111945.pdf
https://web.archive.org/web/20201206012749/http://grs.zju.edu.cn/attachments/2017-01/01-1483941751-111945.pdf
https://web.archive.org/web/20201206012749/http://grs.zju.edu.cn/attachments/2017-01/01-1483941751-111945.pdf

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

g TBAMEAS B B3 [Summary of Information on the Backbone Team of Young Network Civilized
Volunteers of Chizhou Vocational and Technical College], 2020,
https://web.archive.org/web/20210205200437/http://www.czvtc.edu.cn/uploads/file/20200707/202007070926

17 _76535.pdf.

[11] Central Committee of the Communist Party of China and the State Council =3t rf g [ 45 e B[l %
“Zhong chang qi gingnian fazhan guihua (2016-2025 nian)” HHKIHFHEF R EIE] (2016 —20254F)
[Medium and Long-term Youth Development Plan (2016-2025)], 2016,
https://web.archive.org/web/20201205200538/http://www.jiazhangmooc.com/doc/4.pdf.

[12] Communist Youth League Committee of Xi'an University of Science and Technology 3t 4174 % £l 4
KEZE i3, “Guanyu zujian wo xiao gingnian wangluo wenming zhiyuan zhe duiwu, shenru tuijin gingnian
wangluo wenming zhiyuan xingdong de tongzhi” 5¢ 1~ 2 R AL T - 28 SC I R SR BT, IR A
M 2% I ERATEIE S [Notice on the formation of our school's youth network civilization
volunteer team and in-depth promotion of youth network civilization volunteer actions], 2015,

https://perma.cc/73UW-LSMB.

Wuhan Municipal CAC, “Zhengti jixiao mubiao” #{A&%5i5% H#x [Overall performance target], 2020,
https://perma.cc/WR43-CBZD.

Weifang City Propaganda Department, “Xuanchuan bu 2019 niun gongzuo zongjie ji 2020 nian gongzuo
jihua” B AE 20194 T4 & 45 £ 20204F T /£ 11X [Propaganda department’s 2019 work summary and
2020 work plan], 2020, https://perma.cc/67KS-YBSE.

[13] Licang District Committee of the Communist Youth League F£75 [212=3: [X Z%, “Shenru tuijin gingnian
wangluo wenming zhiyuan xingdong de tongzhi” & N33 75 4 9 26 SC B & JEAT Bl Yd #1 [Notice on
Deepening the Volunteer Action of Youth Network Civilization], 2015, https://perma.cc/Q5XW-3F54.

[14] Hunan Automotive Engineering Vocational College, “Wangluo wenming chuanbo zhiyuan zhe guanli
banfa” W% IR SR E B JME [Measures for the Administration of Volunteers in the
Communication of Internet Civilization], 2018,

https://web.archive.org/web/20210205200702/http://www.zzptc.com/wenming/UploadFiles 9756/201810/201
8102609583448.pdf.

[15] Publicity Department of Shangyi County Party Committee of the Communist Party of China =3 i 3
BRFH AL, “Zhonggong shang yi xianwei xuanchuan bu 2019 nian bumen yusuan xinxi gongkai” #3 i
N BT AE #2019 58 11 TS 2 A JF [Publicity Department of Shangyi County Party Committee of
the Communist Party of China's 2019 Departmental Budget Information Disclosure], 2019,
https://perma.cc/2RNP-QJXH.

17


https://web.archive.org/web/20210205200437/http:/www.czvtc.edu.cn/uploads/file/20200707/20200707092617_76535.pdf
https://web.archive.org/web/20210205200437/http://www.czvtc.edu.cn/uploads/file/20200707/20200707092617_76535.pdf
https://web.archive.org/web/20210205200437/http://www.czvtc.edu.cn/uploads/file/20200707/20200707092617_76535.pdf
https://web.archive.org/web/20201205200538/http:/www.jiazhangmooc.com/doc/4.pdf
https://web.archive.org/web/20201205200538/http://www.jiazhangmooc.com/doc/4.pdf
https://perma.cc/73UW-LSMB
https://perma.cc/73UW-LSMB
https://perma.cc/WR43-CBZD
https://perma.cc/WR43-CBZD
https://perma.cc/67KS-YB5E
https://perma.cc/Q5XW-3F54
https://web.archive.org/web/20210205200702/http:/www.zzptc.com/wenming/UploadFiles_9756/201810/2018102609583448.pdf
https://web.archive.org/web/20210205200702/http://www.zzptc.com/wenming/UploadFiles_9756/201810/2018102609583448.pdf
https://web.archive.org/web/20210205200702/http://www.zzptc.com/wenming/UploadFiles_9756/201810/2018102609583448.pdf
https://perma.cc/2RNP-QJXH
https://perma.cc/2RNP-QJXH

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

[16] This estimate comes from comparing the average number of network civilization volunteers reported by
Communist Youth Leagues in Anhui, Guangdong, Yunnan, and Zhejiang (489,000 volunteers) to the average
number of internet users in those provinces, according to Knoema in 2016.

[17] Central CAC, Wangluo chuanbo M #5454% [Internet broadcast] no. 164 (July 2017),
https://web.archive.org/web/20210226231456/http://www.cac.gov.cn/wxb pdf/201707wangluochuanbo.pdf.

[18] Central CAC, “Zhongguo xinwen jiang wangluo xinwen zuopin canping tuijian biao” H [ 35 [ 25 o 2%
HrEIVE S S EHEFE R [China News Awards Online News Works Participation Recommendation Form],
June 2019,

https://web.archive.org/web/20210226232118/http://www.cac.gov.cn/rootimages/uploadimg/15961175134380
21/1596117513438021.pdf.

[19] The author queried the number of People’s Daily articles mentioning public opinion struggle or war
between January 1, 2000 and December 31, 2020. See search results at http:/data.people.com.cn/rmrb/.

[20] Guangdong Communist Youth League, “2018 Nian gongchan zhuyi gingnian tuan guangdong sheng
weiyuanhui bu men juesuan” 2018 3L 3= SUF R AR 2 i1 #1145 [Final accounts of the
Guangdong  Provincial Committee of the Communist Youth League in 2018], 2018,

https://perma.cc/T58U-2477.

[21] Along with banning thousands of the CCP’s sockpuppet accounts, Twitter affixed permanent labels to
Chinese state media outlets operating on its platform, yielding a significant drop in likes, shares, and retweets
of their content (Twitter Safety, June 2020; China Media Project, January 18, 2021).

*kk

18


https://web.archive.org/web/20201204233703/http:/www.ahgcjs.com/u/cms/www/201712/26162814bzog.pdf
http://www.gdcyl.org/Article/UploadFiles/201609/2016090915373995.pdf
https://web.archive.org/web/20201123203525/http:/webcache.googleusercontent.com/search?q=cache%3AuktUNmpKBowJ%3Ayn.youth.cn%2Ftz%2F201908%2FW020190820549895713891.xls+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us
https://perma.cc/UY4S-E9CX
https://knoema.com/CNIPS2017/china-internet-penetration-statistics-by-province
https://web.archive.org/web/20210226231456/http:/www.cac.gov.cn/wxb_pdf/201707wangluochuanbo.pdf
https://web.archive.org/web/20210226231456/http://www.cac.gov.cn/wxb_pdf/201707wangluochuanbo.pdf
https://web.archive.org/web/20210226232118/http:/www.cac.gov.cn/rootimages/uploadimg/1596117513438021/1596117513438021.pdf
https://web.archive.org/web/20210226232118/http://www.cac.gov.cn/rootimages/uploadimg/1596117513438021/1596117513438021.pdf
https://web.archive.org/web/20210226232118/http://www.cac.gov.cn/rootimages/uploadimg/1596117513438021/1596117513438021.pdf
http://data.people.com.cn/rmrb/
https://perma.cc/T58U-24ZZ
https://perma.cc/T58U-24ZZ
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/information-operations-june-2020.html
https://chinamediaproject.org/2021/01/18/chinas-telling-twitter-story/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

How the CCP Mobilized a Cross-Border Disinformation Campaign
Against the Czech Senate Speaker
By Martin Hala, Filip Jirou$ and Petra Sevéikové

Introduction: Propaganda and Disinformation

Recent events in the Czech Republic (CR) offer an interesting case study in Chinese propaganda and
disinformation. For the purpose of this article, the distinction between propaganda and disinformation is
understood to be the following: Propaganda creates a strategic, mostly positive “grand” narrative that
promotes a general agenda, designed to win people over. For the Chinese Communist Party (CCP),
propaganda typically pushes sweeping claims that can include the historical role of the Party in liberating and
developing China; the superiority of the CCP-led political system and the inevitability of China’s rise.

By contrast, disinformation is a tactical (sub)narrative that is mostly negative and defensive in nature and
aims to counter inconvenient facts or to subvert opponents’ narratives. It is not chiefly designed to win people
over, but rather to sow confusion and distrust. A typical example would be the various alternative “theories”
about the origins of the coronavirus (China Brief, February 4), which seek to neutralize Beijing’s initial
mishandling of the pandemic. In practice, disinformation provides the tactical support for strategic
propaganda narratives. Propaganda tends to be more permanent, while disinformation, which is constantly
evolving, seems particularly well-suited to fast-paced and ephemeral online formats.

b i Q ~oine

Image: Chinese Ambassador to the Czech Republic Zhang Jianmin gives a talk in September 2018. Chinese
diplomats, local partners, and high-level events such as trade conferences all play a role in building positive
propaganda narratives (Image source: Global Times).

19


https://jamestown.org/program/chinese-covid-19-misinformation-a-year-later/
https://www.globaltimes.cn/content/1154524.shtml

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

From “Economic Diplomacy” to “Rationalizing the Discourse”

The first phase of closer Czech-China relations was characterized by a steep rise in China’s influence in the
CR (2013-2018), marked by extensive “elite capture” and feeble resistance from the political and media
establishment. During this time, public discourse on the bilateral Czech-China relationship was dominated by
a grand and largely unquestioned narrative of “economic diplomacy” (China Brief, May 9, 2019), which
claimed that closer political relationship with the People’s Republic of China (PRC) would result in (yet
unmaterialized) billions of dollars in Chinese investments.

This period ended after the 2018 collapse of the now-notorious CEFC China Energy (5 El4#{EBEIR,
Zhongguo huaxin nengyuan)—once hailed as a “flagship” company for Chinese foreign investment—and the
disappearance of CEFC Chairman Ye Jianming (i & BR) (Sinopsis, March 11, 2019). News came that the
state-backed CITIC Group would take over CEFC and oversee its investments in the CR (iHned, March 22,
2018). A range of tactical narratives emerged explaining that CEFC’s fall was not really a crisis, but rather the
random failure of a lone “faulty individual” (Ye), and that CITIC—an even bigger company than CEFC—would
finally bring the long-awaited investments to the CR (Czech TV, March 23, 2018). But skepticism about China
was growing, and even the pro-Beijing Zeman expressed mild dissatisfaction with the bilateral relationship in
an early 2019 interview with the Chinese state broadcaster CCTV (Czech Radio, April 23, 2019).

The CEFC scandal marked a sea change in Czech-China relations. Positive propaganda could no longer be
deployed without the support of disinformation (sub)narratives countering dissent. The financial conglomerate
PPF—a large Czech company with substantial exposure to the Chinese market—orchestrated a campaign to
‘rationalize” the debate on China by planting pro-Beijing stories and attacking critical voices with media
rebuttals and even legal threats. When this campaign was exposed in late 2019 it further undermined the
reputation of pro-Beijing forces in the CR (China Brief, January 17, 2020).

The Vystréil Affair

The new tide of disinformation in the CR coincided with the onset of the COVID-19 pandemic, leading to a
new propaganda offensive: “economic diplomacy” was swiftly replaced with “face mask diplomacy” that
aimed to paper over cracks in the Czech-China bilateral relationship (Aktualné.cz, March 19, 2020).

Over the course of 2020, the so-called VystrCil affair demonstrated how the CCP combined threats with
disinformation to manage the crisis in bilateral relations. The incident also offers interesting insights into the
cross-border coordination of disinformation campaigns, the role of United Front-linked organizations in the
cross-border spread and obscurement of disinformation, and the way disinformation supports more overt
forms of pressure such as “wolf warrior” diplomacy.

20


https://jamestown.org/program/united-front-work-by-other-means-chinas-economic-diplomacy-in-central-and-eastern-europe/
https://sinopsis.cz/en/lost-in-translation-economic-diplomacy-with-chinese-characteristics/
https://archive.ph/7X7h5
https://archive.ph/FcNQE
https://archive.ph/6CJc2
https://jamestown.org/program/making-foreign-companies-serve-china-outsourcing-propaganda-to-local-entities-in-the-czech-republic/
https://archive.ph/DfXCT

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

In late 2019, then-President and Speaker of the Czech Senate Jaroslav Kubera unexpectedly announced his
plan to pay an official visit to Taiwan in 2020 (Czech TV, November 28, 2019). Kubera had previously been
known for his good relations with the PRC and the pro-Beijing Zeman. It seems that Kubera was not fully
aware of the political implications of such a trip. At one point, he apparently planned to visit Beijing on the
same trip, which suggests that the Taiwan trip was not intended as a provocation (Aktualné.cz, January 14,
2020). Nevertheless, his announcement drew the ire of both Beijing and its friends in the CR. Kubera came
under strong pressure to cancel his trip from the Chinese Embassy in Prague and from the Czech President’s
Office (Czech TV, April 26, 2020).

Kubera suddenly passed away on January 20, 2020, not long after a one-on-one meeting with the Chinese
Ambassador Zhang Jianmin (5K 22 #5%). Amid ensuing speculations, his widow found an unsigned letter from
the Chinese Embassy, which threatened that an official trip to Taiwan would bring dire consequences for the
CR (Aktualné.cz, February 19, 2020; Sinopsis, February 20, 2020). The letter’s discovery caused an outcry.
Czech public figures—including Prime Minister Andrej Babis—called for the Chinese ambassador to be
declared persona non grata (iDnes, March 8, 2020). Kubera’s successor, Milo§ Vystréil, declared that he
would fulfill Kubera’s legacy and pay a visit to Taiwan.

A shortage of protective personal equipment (PPE) during the first wave of the COVID-19 pandemic in the
CR offered an opening for Chinese interests to stage a comeback. The former defense minister, Jaroslav
Tvrdik, now a key pro-Beijing lobbyist and former representative of CEFC in the CR, partnered with Minister
of the Interior Jan Hamacek, who was in charge of the crisis response, to secure medical supplies from
China. (Sinopsis, March 19, 2020). Amid the pandemic, Vystril's Taiwan trip came to be seen as a move that
could endanger medical supplies from China, with life-threatening consequences for the Czech population.

By late spring, questions had emerged about the quality and procurement of the Chinese medical supplies.
These concerns would be vindicated almost a year later when the Czech Supreme Auditing Office issued a
damning report listing all the failures of substandard medical supplies that had been sourced almost
exclusively from China (NejvySSi kontrolni ufad, March 2021). The Czech public’s gratitude quickly gave way
to skepticism and anger. Facemask diplomacy had failed to ease bilateral tensions.

In late August, Vystrcil visited Taiwan with a delegation of 89 Czech civic and political leaders. The visit was
well-received by Taiwan, but Beijing was not amused. During a joint press conference with his German
counterpart, the Chinese Foreign Minister Wang Yi (E%%) complained that the CR had crossed a “red line”
and would pay “a heavy price” for Vystr€il's trip (PRC Ministry of Foreign Affairs, September 1, 2020; CGTN,
September 2, 2020).

21


https://archive.ph/HqBFF
https://archive.ph/GO9wX
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10117034229-168-hodin/220452801100426/titulky
https://archive.ph/sD3BF
https://sinopsis.cz/en/embassy-threats/
https://archive.ph/465Rg
https://sinopsis.cz/restart-martina-haly-investice-nebudou-zato-prijdou-z-ciny-rousky/
https://web.archive.org/web/20210324152954/https:/www.nku.cz/assets/kon-zavery/k20032.pdf
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1811749.shtml
https://news.cgtn.com/news/2020-09-01/Wang-Yi-Czech-Senate-speaker-crossed-China-s-red-line-on-Taiwan-Tr1WQXTl96/index.html

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Image: (Left) Czech Senate President Milos Vystrcil bumps elbows with Taiwanese Foreign Minister Joseph
Wu upon arriving at National Chengchi University on August 31, 2020 during a visit to Taiwan. (Right) PRC
State Councilor and Foreign Minister Wang Yi complained that “adherence to the One China Principle is the
political foundation of China-Czech Relations” and that the Czech Senate Speaker’s visit to Taiwan “seriously
interferes in China’s internal affairs” during a September 1, 2020 press briefing with the German Foreign
Minister Heiko Maas (Image sources: Taiwan News, PRC Foreign Ministry).

The Chinese embassy’s January 2020 letter to Kubera listed vague economic punishments for the
then-planned Taiwan trip. Yet given the minimal outcomes from the 2013-2018 period of “economic
diplomacy,” China had little credible threat. According to Czech analysts, China contributed to around 1
percent of the CR’s total GDP, 0.42 percent of foreign direct investment, and 1.5 percent of Czech exports
(VOA, September 5, 2020). Instead, the “heavy price” would consist of political pressure from Beijing’s allies
in Prague and a disinformation campaign orchestrated with the assistance of a cluster of United Front-linked
organizations in Switzerland.

A few days after Wang Yi delivered his ominous threat in Germany, the Chairman of the Communist Party of
Czechia and Moravia (KSCM) Vojtéch Filip was instructed in a video call with the head of the CCP
International Liaison Department (ILD) Song Tao (Ri%) to “draw a clear line” (XI:& SR, huaqing jiexian)
between himself and Vystr€il (ILD News Office on WeChat, September 9, 2020). Filip is a deputy speaker in
the Czech Parliament and a minor political player. More consequentially, President Zeman announced at the
same time that he would draw a “clear line” with VystrCil and stop inviting the Senate President to the
meetings of the highest constitutional representatives (iHned, September 6, 2020). This would have
theoretically meant a major change to the Czech constitutional framework, although the actual impact has
been hard to discern in practice.

The Swiss Connection and the Propaganda-United Front Nexus

A second part of the forewarned “heavy price” came in early November, when the editors of Aktuélné.cz, a
major Czech news site, received two unsolicited emails originating in Switzerland that tipped them off to an

22


https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3998638
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1811749.shtml
https://www.voanews.com/east-asia-pacific/china-czech-republic-odds-after-czech-officials-visit-taiwan
https://archive.ph/fW9m5
https://archive.ph/8Yy3n

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

obscure French website claiming that Vystr¢il had been paid $4 million by the Taiwanese government in
exchange for his official visit (Aktualné.cz, November 11, 2020). The “evidence” consisted of a few deleted
posts on Reddit and Twitter. Both emails were signed by unaffiliated Swiss citizens purportedly acting out of
individual concern. Aktualné.cz approached the Prague-based Project Sinopsis, which specializes in
contemporary China research and has closely tracked Chinese influence operations in the CR.

Ralph Weber, a Swiss-based Sinopsis research associate, quickly established that the two emails had been
sent by the principals of a pro-Beijing website, EurAsia Info (KXY B3R, Ou-Ya Shibao). This Chinese and
English-language news outlet is based in Switzerland but is linked to both the CCP propaganda and the
united front systems. Its leader, Zhu Ailian (%3 3&) is a member of the World Association of Chinese Mass
Media (WACMM, 154X RAR1EFBIEIAINE, Shijie Huawen Dazhong Chuanbo Meiti Xiehui) an
international Chinese media grouping partnered with the All-China Journalists Association ACJA (Fi4& £ [E
HE TVEE W=, Zhonghua Quanguo Xinwen Gongzuozhe Xiehui), an organization embedded in the PRC
propaganda system (EurAsia Info, April 20, 2017; China.org, February 28, 2018).

Zhu also serves as honorary and acting president of the European Jiangxi Hometown Association (ERM ;L
Fa[E £ &, Ou-Ya Jiangxi Tong Xiang Hui), which also includes a leader of the top Czech united front group
(Sinopsis, December 18, 2020; European Jiangxi Chamber of Commerce, October 8, 2017). While often
overlooked, such diaspora groups are linked with China’s united front and contribute to larger CCP influence
activities in their countries that go beyond diaspora community-building work (China Brief, September 16,
2020). The Vystrcil affair presents another example of local united front groups participating in transnational,
non-diaspora-focused influence activities.

The united front-propaganda nexus is most visible in EurAsia Info’s links to the China News Service (CNS,
FEFTE %L, Zhongguo Xinwen She), the CCP’s main propaganda organ targeting overseas Chinese.
Unlike most domestic and external news outlets, which are a part of the CCP propaganda system, CNS is a
united front agency. It has been supervised by the United Front Work Department (UFWD) of the CCP
Central Committee since 2018 (China Brief, May 9, 2019). Senior UFWD cadres often attend events that
gather CNS-partnered Chinese-language media, such as the biennial Global Chinese Language Media
Forum (tH5R4 3L 181215, Shiie Huawen Chuanmei Luntan; China News Service, August 6, 2018).
Partners abroad regularly reproduce CNS content. In this way, the CCP’s information control extends to
Chinese-language media outlets abroad.

CNS’s media partnerships often go beyond content sharing, with some amounting to covert ownership
(Australian Strategic Policy Institute, December 17, 2020). Besides direct partnerships and regular event
programming, CNS cultivates its network of affiliates through international Chinese-language media
associations. In 2009, CNS initiated the formation of the Global Chinese Media Cooperation Union (GCMCU,
T R4 ST (A& VEBREE, Shiie Huawen Meiti Hezuo Lianmeng). Today, GCMCU counts some 700
members, with over 150 located in North America (Global Chinese Media Cooperation Union, accessed

23


https://archive.ph/FZpVn
https://archive.ph/CNH7l
https://archive.ph/E8VmB
https://sinopsis.cz/wp-content/uploads/2020/12/switzerland-rhizome.pdf
https://archive.is/HlEdX
https://jamestown.org/program/the-role-of-coopted-diaspora-groups-in-czech-and-european-united-front-work/
https://jamestown.org/program/reorganizing-the-united-front-work-department-new-structures-for-a-new-era-of-diaspora-and-religious-affairs-work/
https://archive.vn/BBeY5
https://web.archive.org/web/20210302211023/https:/s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2020-12/The%20influence%20environment.pdf
https://archive.ph/HiyuL

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

October 26, 2020; Global Chinese Media Cooperation Union, accessed March 27). It duly came to EurAsia
Info’s defense following the exposure of its links and activities by Western scholars last year (World Chinese
Journalists, December 27, 2020).

Conclusion

A background check on the clumsy email “tips” to Aktualné.cz exposed their connection to a web of influence
machinery at the intersection between the CCP united front and propaganda systems. Although the results of
this particular disinformation campaign were underwhelming, the organizational structure behind it is
formidable. While the smear campaign against VystrCil failed, it demonstrates the potential for the
simultaneous deployment of disinformation, “wolf warrior” pressure tactics by Chinese diplomats and
diaspora assets mobilization to punish individuals abroad who have run afoul of the CCP.

Research for this work was supported by the European Regional Development Fund through the Project
“Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World”.

Martin Hala is a Sinologist with Charles University in Prague, and the founder and director of Sinopsis.cz, a
project that provides analysis of China-related topics in Europe.

Filip Jirou$ is a Sinologist and researcher with Sinopsis.cz, where he focuses on united front work.

Petra Sevéikové is a Sinologist and IR specialist, and recently became a non-residential fellow with
Sinopsis.cz, where she focuses on PRC united front and propaganda work in the Indo-Pacific and Europe.

k%%

24


https://archive.ph/p4BWt
https://archive.ph/KVU5G
https://archive.ph/KVU5G
https://sinopsis.cz/en
http://sinopsis.cz/
http://sinopsis.cz/
http://sinopsis.cz/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Exploring Chinese Military Thinking on Social Media Manipulation Against Taiwan
By Nathan Beauchamp-Mustafaga and Jessica Drun

Introduction

Much has been written about China’s social media manipulation in Taiwan following the 2018 nine-in-one
local elections, but both Taiwanese and Western analyses have skewed heavily towards the impact of this
disinformation, overlooking how the Chinese Communist Party (CCP) developed its interest in social media
manipulation, its planning and preparation against Taiwan specifically, and the evolution of its tactics over
time.

Image: Supporters of the Kuomintang (KMT) candidate Ting Shou-chung watch Taipei City mayoral election
results come in on November 24, 2018 (Image source: Taiwan News).

This article seeks to address a gap in the current policy discussion and provide evidence of PRC planning for
covert manipulation of Taiwanese social media. So far, too much of the academic and policy conversation in
Taipei and elsewhere has focused on the outputs of PRC disinformation (purported examples of PRC
disinformation and local reporting on the consequences), instead of exploring the inputs of PRC thinking,
conceptual framing, and planning and technical preparation for executing social media manipulation
campaigns. While this emphasis on outputs stems in part from well-documented difficulties in attribution of
inputs, it is nonetheless dangerous to overlook these PRC primary sources, because a lack of understanding
of the most likely perpetrator’s thinking is a disservice to broader efforts to combat disinformation.

25


https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3582501

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Too Much Focus on Outputs, Not Enough Searching for the Inputs

Unfortunately, the Taiwanese government has so far been vague about Chinese planning and thinking for
interference in either the 2018 or 2020 elections. Certainly, there has been no retrospective declassified
report released to the public similar to the U.S. intelligence community assessment and later Senate reports
on Russian interference in the 2016 U.S. presidential election.[1] President Tsai Ing-wen warned of the
spread of fake news ahead of the 2018 election, but remained vague on its potential origins (Facebook,
November 14, 2018). After the elections, her administration and the Democratic Progressive Party (DPP)
were careful not to draw direct links between disinformation and the election outcomes, focusing instead on
the party’s shortcomings during the campaign period—likely out of consideration for Taiwan’s hyper-partisan
political environment (Taipei Times, November 27, 2018).

Other Taiwanese government officials, including those from its National Security Bureau, were more
forthcoming, citing the PLASSF as the main organization responsible for social media disinformation against
Taiwan during its 2018 election cycle and suggesting that its personnel numbered around 300,000 (Liberty
Times, November 2, 2018; Taipei Times, November 5, 2018). The Legislative Yuan’'s Foreign Affairs and
National Defense Committee released a report in May 2019 that touched briefly on Chinese approaches to
disinformation during the 2018 election but focused predominantly on government countermeasures.[2] Little
public discussion exists about the PLASSF’s actual thinking on and approach to social media manipulation.

While Western researchers have made substantial contributions to existing debates on Chinese
disinformation against Taiwan, they consistently overlook and underutilize official Chinese sources when
discussing Chinese social media interference.[3] Taiwanese researchers similarly do not explore actual
Chinese thinking on social media manipulation, and instead only track their outputs.[4] Taiwanese
researchers also continue to misstate and misunderstand “cognitive domain operations” (CDO, A &34 1K,
renzhi yu zuozhan), the actual PLA operational concept motivating these operations.[5]

Again, the near-impossibility in definitively attributing disinformation to a concrete origin—as well as
methodological and privacy considerations, among others—is a partially understandable explanation for the
emphasis on outputs as opposed to inputs (Graphika, August 25, 2020). However, this approach overlooks
primary and open-source assessments from Taiwan’s sole adversary—and the entities with the mission sets,
technological prowess, and resources to pursue large-scale, coordinated disinformation campaigns. In a
preliminary effort to address these deficiencies, this article takes a close look at the primary Chinese military
unit targeting Taiwan for psychological warfare, Base 311 (also known as Unit 61716).

Evolving PLASSF Base 311 Interest in Taiwanese Social Media

Base 311 is at “the forefront of applied psychological operations and propaganda directed against Taiwan,”
and “functions as an operational PLA political warfare command,” according to a 2013 study.[6] As part of the

26


https://www.facebook.com/tsaiingwen/posts/10155488042376065
http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2018/11/27/2003705006
https://news.ltn.com.tw/news/politics/paper/1243824
https://news.ltn.com.tw/news/politics/paper/1243824
https://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2018/11/05/2003703618
https://graphika.com/reports/detecting-digital-fingerprints-tracing-chinese-disinformation-in-taiwan/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

PLA's massive reorganization under Xi Jinping since 2015, Base 311 was transferred from the
now-disbanded General Political Department (GPD) to the newly created Strategic Support Force (SSF). A
2018 report foresaw that the SSF’s fusion of cyber and psychological warfare capabilities could “build new
synergies between disparate capabilities that enable specific types of strategic information operations (10)
missions expected to be decisive in future wars.” [7] Based on these studies, this article focuses on writings
produced by the Huayi Broadcasting Company (9 [E[*£ 2 #& /A 7], zhongguo huayi guangbo gongsi),
which Mark Stokes has described as likely one of the regimental-grade units subordinate to Base 311 and its
‘commercial” persona operating a range of public organizations with semi-transparent PLA ties.[8]

Early Awareness in 2011

A September 2011 article by an online editor for Huayi Broadcasting already recognized the growing
importance of social media in Taiwanese society, including for political mobilization.[9] Framed under the idea
of “cross-strait news exchange” (W ¥[8 ZZ i, liangan xinwen jiaoliu), the article provided a detailed
overview of Taiwan's social media landscape at the time and identified how social media was increasingly
influential for shaping Taiwanese public opinion.[10] It made four recommendations for propaganda toward
Taiwan. First, embrace social media as a new medium for cross-strait propaganda, including to leverage
existing PRC platforms already in the Taiwanese market (Sina Weibo) and encourage other platforms to open
in Taiwan. Second, “establish and guide microblog topics to serve the development of cross-strait relations,”
including “immediately transmitting positive information [propaganda]” and to “create public opinion situations
of strength.” Third, leverage “opinion leaders” to “change the direction of public opinion” as necessary,
including by inviting pro-China experts to open accounts. Fourth, embrace all types of new media (such as
blogs, forums, etc.) to make up for shortcomings via social media.[11]

Many of these recommendations would be embraced in China’s broader social media propaganda strategy
for Taiwan, though it is impossible to know how much direct impact this early article had. For example, PRC
propaganda organs use PRC social media platforms (Weibo and WeChat) to target their messaging toward
the intended Taiwanese audience, including through content in Southern Min (the closest mainland dialect to
Taiwanese Hokkien).[12] The PRC has also specifically targeted young Taiwanese social media celebrities as
conduits for Chinese propaganda (CNA, February 21). Moreover, the reports referenced above consistently
find that China is attempting to shape Taiwanese public opinion through agenda setting via a variety of
means.

27


https://www.cna.com.tw/news/firstnews/202102200211.aspx

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

sy AL WEE

ERIEHAE
FREHS

ncHo R

2020 “RisH" MW

i@l sssamamang

Image: A “Cross-Strait Youth Internet Celebrity Anchor Competition” held in Xiamen in September 2020 and
broadcast on Strait TV. Taiwan’s National Security Agency has noted that China has expanded the
organization of training activities for internet celebrities and e-commerce live broadcasters as part of its
efforts to actively use new media for propaganda purposes (Image source: CNA).

2014 Taiwanese Political Events Drive Growing Attention

A November 2014 article by personnel from Huayi Broadcasting and Voice of the Strait (Base 311's main
radio channel) took this interest a step further, but still framed new media (Internet-based media) as
supporting radio propaganda, likely reflecting institutional preference.[13] Nevertheless, the article argued
that new media, including Facebook and Twitter, have “completely changed the traditional propaganda style
and massively influenced [...] public opinion guidance.” The authors suggested that Chinese propagandists
‘should research and understand” the new Taiwanese generation, and “use their familiar style, vocabulary,
context, coordinate ‘down to earth’ content to make [propaganda] effectively land in Taiwan.” The article
suggested using Facebook and Twitter to spread “content we create and content created in cooperation [...]
to increase the influence and penetration” of its propaganda. However, much of the article still centered on
how social media could support radio propaganda. The article’s bullish embrace of social media but
grounding in legacy propaganda probably reflected debates during this time within Base 311 and perhaps
more broadly across PRC propaganda organs on how best to optimize work across a breadth of evolving
media.

By 2015, Base 311 personnel realized that recent events in Taiwan had proved without a doubt that social
media’s growing influence over Taiwanese politics was ripe for exploitation. An August 2015 article analyzing
the November 2014 Taipei mayoral election hailed Ko Wen-je's (7 3 7) successful use of social media as a

28


https://www.cna.com.tw/news/firstnews/202102200211.aspx

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

key ingredient for his victory, especially amongst the critical youth voting bloc, and provided detailed
coverage of his campaign’s social media usage.[14] The article argued that social media, and the Internet
more broadly, had “brought a massive transformation to political communications,” and that netizens were
now leading their own political mobilization by creating like-minded groups on social media. It added that
social media was breaking local political parties’ and businesses’ traditional domination of Taiwanese media
as well as weakening Taiwan'’s traditional two-party system. However, the authors cautioned that the DPP’s
successful embrace of new media further spread their “independence” agenda, and noted that the Sunflower
Movement represented a slippery slope of social media transforming Taiwanese from being specifically
against the unratified 2013 Cross-Strait Service Trade Agreement to being generally anti-China.

The article added that “new media is a double-edged sword for the development of cross-strait relations,”
because it brought people on both sides closer even as adversarial views persisted, so that the risk of
misunderstandings grew. Overall, the article reflected a bleak view of Taiwanese democracy and its prospects
for China, arguing that the chaos of the Sunflower Movement “will certainly on one level weaken the influence
of Taiwan’s ‘beacon of democracy’ for mainland Westernization, and offset the outcome of the human
rights-centric turn of the Kuomingtang (KMT) and DPP’s China policy.”

The authors argued that “new media provides the ideal resource on popular will and information for political
communications,” noting that Ko Wen-je was the first in Taiwan to apply big data analytics to tweak his
campaign messaging on social media. In retrospect, conclusions from the 2015 article appear to have been
turned into actions based on reports of PRC-run Facebook groups supporting Han Kuo-yu (%% %), the
surprise KMT winner of the Kaohsiung mayoral race in 2018 (Foreign Policy, June 26, 2019). The August
2015 article also explains one potential PRC motivation for social media manipulation and political
interference against Taiwan: social media was damaging the prospects for unification.

A related September 2015 article described the Internet as the “fuse” for the Sunflower Movement and a
‘propaganda amplifier,” echoing the online trend of self-creating information bubbles.[15] It recommended,
‘for Taiwan propaganda, we should not only create our own platforms and join hands [cooperate] with
Taiwanese websites, [we] should also proactively establish sites on Taiwanese social networks, share
meaningful content, [produce] personalize information, and build social media followings with distinguished
meaning.” This would be reflected in China’s broader long-term strategy of cooperating with local Taiwanese
media, and an emphasis on distributing content through independent small-scale new media in Taiwan,
because they are trusted and can have an outsize impact at “special times.”[16]

Embrace of Social Media Manipulation After Tsai’s 2016 Victory
A May 2016 article by Huayi Broadcasting personnel represented a change of tone in Base 311’s approach to

Taiwan propaganda. It argued that the DPP’s victory in the January 2016 election made Taiwanese media
‘more green” and “more pro-independence,” creating a “harmful Taiwanese media environment” and turning

29


https://foreignpolicy.com/2019/06/26/chinese-cyber-operatives-boosted-taiwans-insurgent-candidate/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Taiwanese public opinion against China.[17] The authors wrote about the rise of pro-DPP “green” media and
their belief that the DPP victory could force pro-KMT “blue” media to follow DPP views on cross-strait policy,
turning the Taiwanese public against China. Echoing earlier articles’ emphasis on the growing importance of
social media for shaping Taiwanese public opinion, the authors recommended “strengthening the
effectiveness of propaganda against Taiwan” and suggested that propaganda should “use diagrams, icons,
cartoons, and audio-visual media” in order to “weaken the propaganda color” of the information. More
ambitiously, the article argued that China should “strengthen awareness of online public opinion intervention”
(5K I 2% B T T 2 31, gianghua wangluo yulun ganyu yishi). This specifically entailed “expanding the
cultivation and use of online opinion leaders,” including having mainland scholars join Taiwanese online
media to “actively confront Taiwanese netizens and play the role of public opinion leaders” to “guide
Taiwanese online public opinion toward a direction favorable to us.”[18]

PLASSF Base 311 Operationalizes Manipulation of Taiwanese Social Media

If there was any doubt that China was focused on the artificial manipulation of Taiwanese social media, an
October 2018 article written by Base 311 and National University of Defense Technology (NUDT) researchers
and computer engineers, made this clear. The article addressed the equipment requirements to conduct
‘cognitive domain operations” (CDO), summarized in a 2019 China Brief article as the “next-generation
evolution of psychological warfare [that] seeks to use information to influence an adversary’s cognitive
functions, spanning from peacetime public opinion to wartime decision-making” (China Brief, September 6,
2019). The October 2018 article argued for the importance of applying CDO to social media, but highlighted
several shortcomings, including ‘little research on the technology and equipment for cognitive domain
operations on mainstream social networking platforms,” and elsewhere explicitly listed Facebook, Twitter, and
LINE as platforms that needed to be further explored. It argued:

“Speed up the research for network propaganda technology targeted toward the real-time release on
social platforms, voice information synthesis technology using deep learning and other technology,
online netizen sentiment trend analysis using big data analytics...strengthen the research and
development of new media technology, improve the psychological warfare operations capability in
the whole media environment.”

The article also advocated embracing military-local cooperation for CDO on social media, including
‘leveraging the advantages of local traditional and new media advantages” and to “jointly use or lease [...]
existing platforms and channels” as well as “purchasing or absorbing mature local” capabilities while
‘ensuring secrecy.” While military-local cooperation could suggest Base 311 personnel were advocating for
partnering with PRC domestic actors (perhaps Taiwan-focused propaganda organs based in Fujian
Province), given the broad PRC penetration and manipulation of the Taiwanese media environment, it is also
possible the authors were advocating leveraging willing or ignorant Taiwanese actors and social media
manipulation capabilities.[19] In summary, the article—written in the lead-up to Taiwan’s 2018

30


https://jamestown.org/program/cognitive-domain-operations-the-plas-new-holistic-concept-for-influence-operations/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

elections—appeared to suggest that the PLA should create inauthentic content (disinformation) on social
media across peacetime and conflict, including deep fakes (‘using deep learning”) and fake content (using
natural language processing) tailored for specific audiences (“using big data analytics”). More recent Base
311 technical writings suggest an interest in using artificial intelligence to control how this content is then
injected into online platforms.[20]

Broader PLA Interest in Taiwanese Social Media

In addition to Base 311’s clear focus on Taiwanese social media as a vector for public opinion guidance
(manipulation), other parts of the PLA also appear to have supported this effort. To give one example, a
graduate student at the PLA's Nanjing Political Institute provided a practical guide to blend in on Taiwanese
social media in 2017.[21] The author observed that “in online communities where Southern Min and
Mandarin is fully intermingled, if one sentence appears that clearly carries a Northern [mainland]
communication style, it would be very easy to stick out and attract other netizens’ attention, creating an
invisible wall in the online communities.” Tailored propaganda targeted at Taiwan on social media should use
“Taiwanese flavor,” including “actively using diction that is close to the language of Taiwanese social network
communities.” Coming in 2017, this article suggests that the goal of manipulating Taiwanese social media
was so pervasive across the PLA by 2017 that a graduate student could support the effort.[22]

Conclusion

In retrospect, it is clear the PLA, and especially PLASSF Base 311, prepared for and may have executed a
campaign to covertly manipulate Taiwanese social media and interfere in Taiwan’s 2018 elections. This article
shed light on how long the PLA—as the CCP’s “barrel of the gun—has been interested in Taiwanese social
media and focused on exploiting it for political interference against Taiwan. Social media is simply the latest
and greatest way for the PLA to artificially manipulate Taiwanese public opinion.

There needs to be greater emphasis—in Taiwan specifically, but also more generally—on the stated
intentions and tactical considerations of entities within the PLA and the Chinese government charged with
carrying out social media interference. The hope is that this article has provided an example of the range and
depth of publicly available, primary source material on official Chinese thinking on social media manipulation
against Taiwan and encouraged further exploration of these materials.

A shift from an overreliance on outputs to a more balanced view that incorporates inputs can promote more
substantial debates and establish a firmer foundation to inform policy discussions. Such an approach would
place less weight on outcomes, which inherently assume that one party has benefited and are contentious
against the backdrop of elections, instead placing more emphasis on better understanding the actual threats
and how to best combat them.

31



ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Nathan Beauchamp-Mustafaga is a Policy Researcher at the nonprofit, nonpartisan RAND Corporation.

Jessica Drun is a Non-Resident Fellow with the Project 2049 Institute.
Notes

[1] “Countermeasures to Chinese Psychological Warfare Through Disinformation” [*F [ {5 iU 2. o 2 [A]
JE ¥4 5"], Foreign Affairs and National Defense Committee of the Legislative Yuan of the Republic of China
7B b AE B 5 2% €], May 2, 2019, https:/ lis.ly.gov.tw/lydbmeetr/uploadn/108/1080502/01.pdf

and https:/hackmd.io/@billy3321/rkxYFmuiN/%2F s%2Fr1ukomuo4 ?type=book.
[2] Ibid.

[3] For examples, see: Renée Diresta, Carly Miller, Vanessa Molter, John Pomfret, And Glenn Tiffert, Telling
China’s Story: The Chinese Communist Party's Campaign to Shape Global Narratives (Stanford, CA:
Stanford Internet Observatory, 2020),
https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/sio-china story white paper-final.pdf; Ketty W. Chen
and J. Michael Cole, “CCP and proxy disinformation: Means, practices, and impact on democracies,”
Sinopsis, July 26, 2019,
https://sinopsis.cz/en/ccp-and-proxy-disinformation-means-practices-and-impact-on-democracies/; Insikt
Group, Chinese Influence Operations Evolve in Campaigns Targeting Taiwanese Elections, Hong Kong
Protests (Recorded Future, April 29, 2020), https://www.recordedfuture.com/chinese-influence-operations/;
Nick Monaco, Melanie Smith, Amy Studdart, Detecting Digital Fingerprints: Tracing Chinese Disinformation in
Taiwan  (Institute  for ~ the  Future’s  Digital Intelligence  Lab,  August  2020),
https://www.iftf.org/fileadmin/user_upload/downloads/ourwork/Detecting Digital Fingerprints - Tracing Chin
ese Disinformation in_Taiwan.pdf. The IFTF et al report cited one PRC article in passing that was provided
by one of the authors of this article.

[4] For examples, see: Puma Shen [JL1H7¥], “A Preliminary Study of China's Cognitive Field Operation
Model: Taking the 2020 Taiwan Election as an Example” [“FF [ 52 50 SEIAE BEAE U AT HR . DL 2020 Z7
I B 21517, Prospect Foundation, January 2021,
https://www.pf.org.tw/files/6931/CF88D276-7F56-42D0-8E51-ABF84D29FEAD; Su Ziyun [#%%ZE], Jiang
Xinbiao [YL4T#4], “Annual Assessment of Trends of Defense Technology [2020[3 |55 £ 57 3 24 5 Ak e 15 ]
(Taipei, Institute  for  National Defense and  Security Research, December 2020),
https://indsr.org.tw/Download/2020%E 7 %A7%91%E6%8A%80%E5%BI%B4%ES5%A0%B1%E4%B8%8A%E
71%B6%B2%E7%89%88.pdf. INDSR has no PLA sources in their annual report write-up on the topic and
instead draws predominately from Western sources.

32


https://hackmd.io/@billy3321/rkxYFmuiN/%2Fs%2Fr1ukomuo4?type=book
https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/sio-china_story_white_paper-final.pdf
https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/sio-china_story_white_paper-final.pdf
https://sinopsis.cz/en/ccp-and-proxy-disinformation-means-practices-and-impact-on-democracies/
https://sinopsis.cz/en/ccp-and-proxy-disinformation-means-practices-and-impact-on-democracies/
https://www.recordedfuture.com/chinese-influence-operations/
https://www.iftf.org/fileadmin/user_upload/downloads/ourwork/Detecting_Digital_Fingerprints_-_Tracing_Chinese_Disinformation_in_Taiwan.pdf
https://www.iftf.org/fileadmin/user_upload/downloads/ourwork/Detecting_Digital_Fingerprints_-_Tracing_Chinese_Disinformation_in_Taiwan.pdf
https://www.iftf.org/fileadmin/user_upload/downloads/ourwork/Detecting_Digital_Fingerprints_-_Tracing_Chinese_Disinformation_in_Taiwan.pdf
https://www.pf.org.tw/files/6931/CF88D276-7F56-42D0-8E51-ABF84D29FEAD
https://www.pf.org.tw/files/6931/CF88D276-7F56-42D0-8E51-ABF84D29FEAD
https://indsr.org.tw/Download/2020%E7%A7%91%E6%8A%80%E5%B9%B4%E5%A0%B1%E4%B8%8A%E7%B6%B2%E7%89%88.pdf
https://indsr.org.tw/Download/2020%E7%A7%91%E6%8A%80%E5%B9%B4%E5%A0%B1%E4%B8%8A%E7%B6%B2%E7%89%88.pdf
https://indsr.org.tw/Download/2020%E7%A7%91%E6%8A%80%E5%B9%B4%E5%A0%B1%E4%B8%8A%E7%B6%B2%E7%89%88.pdf

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

[5] For example, Puma Shen refers to A 13I8 AE % (renzhi lingyu zuozhan), while INDSR refers to it as
NNV (renzhi zuozhan). The most authoritative PLA writings available instead use I\ &1 AE 1% (renzhi
yu zuozhan), demonstrating these Taiwanese researchers are not looking at the right PLA sources.

[6] Mark Stokes and Russell Hsiao, “The People’s Liberation Army General Political Department: Political
Warfare  with  Chinese  Characteristics,”  Project 2049 Institute,  October 14, 2013,
https://www.project2049.net/documents/PLA General Political Department Liaison Stokes Hsiao.pdf. For
more recent analysis, see: Elsa Kania, “The Role of PLA Base 311 in Political Warfare against Taiwan: Part
3,” Global Taiwan Brief, February 2017, https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/#ElsaKania021517.

[7] Joe McReynolds and John Costello, China’s Strategic Support Force: A Force for a New Era
(Washington, D.C.: National Defense University, 2018), p. 5.

[8] The authors thank Mark Stokes for this insight. See also:
https://project2049.net/wp-content/uploads/2018/04/P2049 Stokes Hsiao PLA General Political Departme
nt Liaison 101413.pdf.

[9] Ai Ran [¥4R], “The development characteristics of Taiwan's microblog and its Insights for cross-strait
news exchanges” [“ {5 V&l 1110 i e A sl S 0T 1 J2 3T 1 52 A I JE 787, Southeast Communication [7R
FA 1% #%], September 2011, pp. 42-44. This may be a pseudonym for the director of Huayi Broadcasting, Ai
Songru [ #a11], who has reportedly used Ai Ke [ 7). See: Elsa Kania, “The Role of PLA Base 311 in
Political ~ Warfare  against Taiwan: Part 3, Global Taiwan Brief, February 2017,
https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/.

[10] The article also specifically notes that Twitter is the most open social media platform and can be used
through its API. For one example of Western scholarship on early Taiwanese social media (after the PLA
article was written), see: Luc Chia-Shin Lin and Naren Chitty, “Plurk politics—Micro-blogging is changing
political communication in Taiwan,” Journalism and Mass Communication 2:4, 2012, pp. 565-579.

[11] For other writings in 2011 by Huayi Broadcasting personnel on online propaganda and the importance of
opinion leaders, including the importance of tailoring messaging to each group of opinion leaders, see: Kou
Xiaoyu [£H%é%&], “Complex network theory and its enlightenment on improving the effect of network
communication” [“52 % X 25 B 18 K X B T WX 48 AL BE RUR 1 JR 7], Southeast Communication [ 4R 7
f£4%], November 2011, pp. 61-63.

[12] For one PLA example, see: Nathan Beauchamp-Mustafaga and Michael S. Chase, Borrowing a Boat
Out to Sea: The Chinese Military's Use of Social Media for Influence Operations (Washington, DC: John
Hopkins SAIS Foreign Policy Institute, 2019), https://www.fpi.sais-jhu.edu/borrowing-a-boat-out-to-sea-pdf.

33


https://www.project2049.net/documents/PLA_General_Political_Department_Liaison_Stokes_Hsiao.pdf
https://www.project2049.net/documents/PLA_General_Political_Department_Liaison_Stokes_Hsiao.pdf
https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/#ElsaKania021517
https://project2049.net/wp-content/uploads/2018/04/P2049_Stokes_Hsiao_PLA_General_Political_Department_Liaison_101413.pdf
https://project2049.net/wp-content/uploads/2018/04/P2049_Stokes_Hsiao_PLA_General_Political_Department_Liaison_101413.pdf
https://project2049.net/wp-content/uploads/2018/04/P2049_Stokes_Hsiao_PLA_General_Political_Department_Liaison_101413.pdf
https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/
https://globaltaiwan.org/2017/02/15-gtb-2-7/
https://www.fpi.sais-jhu.edu/borrowing-a-boat-out-to-sea-pdf

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

[13] Zhong Zhigang [# £ K] and Jiang Hongxing [Z 41 2], “A Preliminary Study on Using New Media to
Expand the Guiding Space of Broadcasting Public Opinion” [“iz F#T AR Xt & T #& it 5] 525 A]
WI¥R"], China Broadcasting [ &)™ %], November 2014, pp. 87-89. Note that the 2011 article also showed
signs of legacy media-bias, arguing that “targeted use of microblogs” can make up for the insufficiency of
traditional media exchanges (propaganda) against Taiwan. See: Ai Ran [ #X], “The development
characteristics of Taiwan's microblog and its Insights for cross-strait news exchanges” [ & V& #it I (1) & f&
R 5 R o T R T 1R A2 W AR 7, Southeast Communication [4< B 4% 4%), September 2011, pp. 42-44.

[14] He Zipeng [17] 7], Yue Hong [{%#1], and Li Yunmeng [Z=iz 4], “On the Application of New Media to
the Political Communication in Taiwan: A Case Study of the 2014 Taipei Mayor Election” [“i& T} £& 7 i 4
EEEBURERETIIZH: PL20144FE &b T ik 45 5", Taiwan Research Journal [& VT L 4E
T1]], August 2015, pp. 19-27. The article specifically mentions Facebook, Plurk, Twitter, PTT, YouTube, Line
and WeChat as influential platforms. For earlier Huayi Broadcasting in the role of Taiwanese media in
Taiwanese politics, see: Zheng Yong [#F7k] and Zuo Yi [Z4F], “Research on Video Campaign
Advertisements for Taiwan's "General Election" in 2012” [20124F & “ ik $i A0 7w ) 45 4/ 77, Modern
Taiwan Studies [HIAR & ¥ 5], June 2012, pp. 35-39. For an earlier PLA Foreign Language Institute, now
under the SSF Information Engineering University, article on Taiwanese political mobilization, see: Li Hongbo
[Z=73t 7] and Wen Lianggian [#. K i3], “An Analysis of the Adjustment of the Political Mobilization Mode of
the Democratic Progressive Party since 2008 [“i#/T20084 DA [k 3 B yA 2l 53 455 21 1 5,
Modern Taiwan Studies [EAAX. & V& T 5T, February 2015, pp. 55-61.

[15] Yi Shaojie [Z) #87%] and Yao Chunling [#k% 3], “Thoughts on Information Dissemination Strategies for
Taiwan in the New Media Era: Taking the use of new media in Taiwan’s “anti-service trade” movement in
2014 as an example” [SHT#EAARR AN 615 BAL R SR IR 25 LL20144F & 78" S Ik 51712 3)) 1 3 Ak
iz FH ),

[16] For examples, see: Kathrin Hille, “Taiwan primaries highlight fears over China’s political influence,”
Financial Times, July 16, 2019, https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04; Brian
Hioe, “Fighting Fake News And Disinformation In Taiwan: An Interview With Puma Shen,” New Bloom,
January 6, 2020, https:/newbloommag.net/2020/01/06/puma-shen-interview/; Yimou Lee and |-hwa Cheng,
‘Paid 'news" China using Taiwan media to win hearts and minds on island,” Reuters, August 9, 2019,
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-he
arts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4. For more details on Base 311 cooperation with
Taiwanese traditional media, see: Zhong Zhigang [#f £ K1] and Jiang Hongxing [ZZ41 /], “A Preliminary
Study on Using New Media to Expand the Guiding Space of Broadcasting Public Opinion” [“iz B #r 444
JEXT G 1 Be 5| 5 43 [A]¥14R”), China Broadcasting [ [E ]~ 4%], November 2014, pp. 87-89.

[17] Wang Fangzhou [E 7% #M], “Current Taiwan media public opinion Ecology and countermeasures” [“*4 Hi
G TSR BELS A 25 Jo N 58], Modern Taiwan Studies [FIAX & 751 9T, October 2016, pp. 63-66.

34


https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04
https://newbloommag.net/2020/01/06/puma-shen-interview/
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

The article does make some ironic claims, such as “political party control of the media and interference into
the public’s right to free speech is a severe infringement of everyone’s right to know and right to speak, and
means the media has no way to supervise the government’s behavior.”

[18] By praising the Diba Expedition (77 I8 Hi 1iE, Diba chuzheng) phenomenon, the article appeared to still
assume human involvement in the manipulation of Taiwanese public opinion, instead of the bots that have
been observed since 2019. For more on this, see: Nick Monaco, “Computational Propaganda in Taiwan:
Where Digital Democracy Meets Automated Autocracy,” Computational Propaganda Research Project,
working paper, June 2017.

[19] The authors thank Peter Wood for the meaning on military-local cooperation. For cross-strait media
cooperation, see for example: Kathrin Hille, “Taiwan primaries highlight fears over China’s political influence,”
Financial Times, July 16, 2019, https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04; Yimou
Lee and I-hwa Cheng, “Paid 'news": China using Taiwan media to win hearts and minds on island,” Reuters,
August 9, 2019,
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-he
arts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ014.

[20] Li Bicheng [Z=55#£], Hu Huaping [ 4£°F], and Xiong Ya [F& 58], “Intelligent agent model for network
public opinion guidance” [ 4% L1 5| T2 eI L"), Defense Technology Review [ [iF}H),
June 2019.

[21] Lai Dongwei [#i %< 5], “An Analysis of the Minnan Language Sentence Patterns and Vocabulary Used
on Taiwanese Social Media” [“ 5 V& 4t A8 S 1y [ e 15 ) XA RN A8 B L R -4 "), News Research
[#7 [# 1 5T], November 2017. The author is from Fuijian area and likely speaks Southern Min. He appears to
have attended ## %44 7§ % 55 — "5~ high school, then Xiamen University, and appears to have gone to
work for PLA public facing media, perhaps for CCTV’s military channel or PLA media afterwards.

[22] For other non-Base 311 PLA articles on Taiwanese social media, see for example: Lou Sijia [ JE 4],
“On the Strategies of Leveraging Non-local Social Media for Military Broadcasting in Taiwan” [“i:{ &%) & %
B RRAL Sy AR A A 32 S K 5% 7), China Broadcasts. August 2017, pp. 29-32. This deep interest by
Nanjing Political Institute students has continued, as evident in this detailed overview of Taiwanese usage of
Facebook: Liu Weichao [ XI|{fi#] and Zhou Jun [ %], “The Analysis of Facebook Users’ Information
Behavior in Taiwan: Through the Two Angles of the User and the Media” [“ & ¥4 Hh [X Ji6: 5 (Facebook) FH J
15 BAT W FT: JEF P A (K SUEE AL £717), Taiwan Studies [G TS HF5%], June 2019, pp. 71-83.

*k%

35


https://www.ft.com/content/036b609a-a768-11e9-984c-fac8325aaa04
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4
https://www.reuters.com/article/us-taiwan-china-media-insight/paid-news-china-using-taiwan-media-to-win-hearts-and-minds-on-island-sources-idUSKCN1UZ0I4

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

Xinhua Infiltrates Western Electronic Media, Part One:
Online “Advertorial” Content
By John Dotson

Introduction

For many years, the People’s Republic of China (PRC)’s state propaganda apparatus has sought to expand
its influence among foreign audiences as part of a broader effort to achieve greater “discourse power” (& &
X, huayuquan) for the Chinese Communist Party (CCP) internationally (CACR, December 15, 2020). One
component of this effort has been the practice of “borrowing foreign newspapers” (f& F &5} & T, jieyong
haiwai baokan) to promote Beijing’s preferred messages—a practice pursued both through the cultivation of
foreign reporters and media figures, as well as through the direct purchase of “advertorial” inserts in
influential international newspapers and magazines.[1] More recently, this practice has also moved into the
realm of online media, with the PRC’s state-run Xinhua News Agency sponsoring propaganda content for
publication in the websites of foreign newspapers and magazines. The long-standing practice of hardcopy
“advertorial” publishing has moved into the electronic realm.

v & & y &)

CHINA Advertisemant v § W in
Thith conbent witd giabd fod and created by China Dally, Peogle’s Republic of China. The Forsign Policy editorial team had s robe inthe creatien of this contest
HINA Ly maek
U Napiad] 1 L.!._ﬁll.;i.: 3 A The ChyMaimics
>
EN G
Global health security Bright side to a dark Sinophobla won't help Solidarity needed for
must be multiplayer cloud Britain defeat epidemic global fight against
APRIL 28, 3030 APRIL 28, 7020 APRIL 28, 2030 eutbreak

APRIL 28, 3030

Image: A screenshot of the China Watch advertorial webpage hosted by Foreign Policy magazine
(April 29, 2020) (Source: Foreign Policy).

Xinhua “Advertorial” Inserts in Print Media

A long history exists of PRC state media outlets paying for “advertorial” inserts into major U.S. newspapers
such as the Washington Post, Wall Street Journal and New York Times—often under the banners of “China
Watch” or “China Focus,” which are both headings used by Xinhua for its English-language content (see
accompanying images) (Freedom House, 2020). The articles in these inserts are intended to look like news

36


https://www.ccpwatch.org/single-post/raiders-of-the-propaganda-arc-the-ccp-touts-archaeology-to-boost-china-s-cultural-self-confidence
https://foreignpolicy.com/sponsored/chinadaily/
https://freedomhouse.org/report/special-report/2020/beijings-global-megaphone

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

and editorial material presented by the host newspaper (albeit accompanied by disclaimers, often in small
print), but represent propaganda content prepared by the CCP’s foreign media apparatus.

Significant outlays are involved in the purchase of these advertorial inserts. For example, inquiries in 2011 by
Congressional staff indicated that the cost of a China Watch insert in the Washington Post was $300,000
dollars at that time, excluding additional fees for web-based content, and reporting from 2016 indicated that
the U.K.-based Daily Telegraph collected £750,000 annually (over $1 million dollars) to publish similar
inserts.[2] Widespread criticism has led some publications to reconsider the practice: for example, in 2020
Daily Telegraph and a handful of Australian newspapers (including the Sydney Morning Herald and The Age)
announced that they would no longer carry such inserts (The Guardian, April 14, 2020 and December 8
2020).

PN 3 BT L T

ALLYOU

M3 CHINAWATCH 2

Book tells of Xi's
fun days in lowa

iy
i 2y o e e

DUEL UNDERMINES
BENEFITS OF TRADE

Tradke row foroes Clhenesa smpor iors 1o ook 1o South Assmenca
L gh

(Des Moines Register, Sep. 24, 2018). (Right) A full-page “advertorial” advertisement in the March 21, 2020

print edition of The Economist, titled “A Shot of Confidence—President Xi Leads the Battle Against COVID-19
Outbreak,” which praised the Chinese government for “the most ambitious, agile, and aggressive disease
containment effort in history,” and held China’s response up as a model to the world. (Source: Author’s photo)

Xinhua Advertorial Content Goes Digital
While Xinhua's hardcopy newspaper inserts have been the subject of attention for many years, far less

attention has been given to the migration of this material to electronic media—where it has the potential to
reach even wider audiences, and in some instances to be more specifically tailored towards particular target

37


https://www.theguardian.com/media/2020/apr/14/daily-telegraph-stops-publishing-section-paid-for-by-china
https://www.theguardian.com/media/2020/dec/09/nine-entertainment-newspapers-quit-carrying-china-watch-supplement
https://www.theguardian.com/media/2020/dec/09/nine-entertainment-newspapers-quit-carrying-china-watch-supplement
https://www.desmoinesregister.com/story/money/agriculture/2018/09/24/china-daily-watch-advertisement-tries-sway-iowa-farm-support-trump-trade-war-tariffs/1412954002/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

audiences. The China Watch title, a repackaging of material from the Xinhua English-language outlet China
Daily, is now hosted—or has recently been hosted—in online form by a host of Western news and foreign
affairs publications on their websites (see accompanying images).

Foreign Agents Registration Act (FARA) disclosure documents filed by China Daily Distribution Corporation
(CDDC), which is a Xinhua affiliate based in New York City that serves as the executive agent for promoting
this “advertorial” content in North America, give a sense of the scale of resources dedicated to this
propaganda program. Documents covering the twelve-month period from November 2019 through October
2020 indicate that CDDC received a total of $9,191,926.16 from its parent company to support printing and
advertising costs (both hardcopy and online) for Xinhua materials.[3]

Between November 2019 and April 2020, CDDC maintained business ties to an array of North American
newspapers, including the Los Angeles Times, Seattle Times, Chicago Tribune, Houston Chronicle, and
Boston Globe. In the first six months of this period (November 2019 — April 2020), CDDC paid out
$759,179.59 in advertising expenses to media outlets, with the Wall Street Journal and Foreign Policy listed
as specific recipients. For the latter six months (May — October 2020), newspapers receiving CDDC
advertising revenue included the Los Angeles Times ($340,000), the Financial Times ($223,710), and the
Canadian Globe and Mail ($152,046.41).

Case Study: The Wall Street Journal

For several years and continuing throughout much of 2020, the Wall Street Journal (WSJ) has hosted
sponsored Xinhua material on a WSJ-associated China Watch webpage. According to the previously
mentioned FARA documents, from the period of November 2019 to April 2020 WSJ was the recipient of an
undisclosed amount of CDDC advertising funds; in May-June 2020 the WSJ received $85,296.69, but
payments for 2020 apparently ceased at that point. During this period, WSJ appears to have cancelled, or at
least paused, its business relationship with CDDC: although the WSJ-hosted webpage for China Daily
content remains online as of March 31, 2021, it no longer provides active links to any articles (Wall Street
Journal, accessed March 31).

38


https://web.archive.org/web/20210331202950/https:/partners.wsj.com/chinadaily/chinawatch/
https://web.archive.org/web/20210331202950/https:/partners.wsj.com/chinadaily/chinawatch/

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

CHINAWATCH

ALL CONTENT || BUSINESS | | EuLTuRE | m SOCIETY

% Tarifis on China First Blast in Trade War Top Negotlator: China Seeks Equal Educatiomal Exchange Has Long Enriched
Dignified Trade Deal US-China Relatiens

Image: A screenshot of the China Watch advertorial webpage hosted by the Wall Street Journal
(April 29, 2020) (Source: Wall Street Journal).

Throughout 2020, a major propaganda theme stressed in this material was that of praise for China’s highly
effective response to the COVID-19 pandemic—accompanied by calls for global solidarity and insistence that
China not be held responsible in any way for the outbreak. Such content often directly cited or more generally
attributed statements to prominent international figures such as World Health Organization Director-General
Tedros Adhanom Ghebreyesus and Apple Inc. CEO Tim Cook. In addition to praise for PRC policies, these
articles also criticized policies contrary to PRC interests—such as the travel bans issued by many countries
against travelers from China in the early stages of the pandemic. Such content argued that bans on travel to
and from China were ineffective and reflective of “Sinophobia,” and should be opposed. This message
continued even after the PRC instituted travel restrictions of its own in March 2020 (PRC Foreign Ministry,
March 26), and began a propaganda campaign to promote the narrative that the virus originated outside of
China (Xinhua, May 10, 2020).

Another significant theme was the assertion that the United States bore responsibility for starting the
U.S.-China “trade war"—but that despite this, China had staked out a reasonable position and was seeking
an “equal, dignified trade deal” to resolve the disputes (see accompanying images). This description of
bilateral tensions has been framed by the highest levels of China’s foreign policy leadership, including State
Councilor Wang Yi and Director of the CCP Central Committee Foreign Affairs Commission Yang Jiechi (PRC
Foreign Ministry, February 22; Xinhua, February 2).

39


https://partners.wsj.com/chinadaily/chinawatch/
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbxw/t1761867.shtml
http://www.xinhuanet.com/english/2020-05/10/c_139044103.htm
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/zyjh_665391/t1855510.shtml
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/zyjh_665391/t1855510.shtml
http://www.xinhuanet.com/english/2021-02/02/c_139715299.htm

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

WHO Chief Says Widespread Travel Bans
Not Needed to Beat Virus

BY Al HEFING N NEW YORE | OHINA DAILY GLOBAL

Image: China Watch advertorial content hosted on the website of the Wall Street Journal (March 31, 2020)
reinforcing a propaganda theme promoted consistently by PRC state media during the early months of the
global COVID-19 crisis: that bans on travel to and from China were ineffective and racist in nature, and
should be opposed. (Image source: Wall Street Journal, March 31, 2020)

Case Study: Foreign Policy Magazine

An example of Xinhua seeking to branch out beyond traditional newspapers in an effort to engage with a
more specialist audience in the field of international relations was observable in the advertorial campaign
launched through Foreign Policy magazine in 2020. Between November 2019 and April 2020, Foreign Policy
was paid an undisclosed amount by CDDC for advertising services; from May — October 2020 the magazine
was paid $100,000 for the same. These services took the form of hosting China Watch articles on a Foreign
Policy-hosted webpage, as well as an e-mail advertising campaign to promote this content (see
accompanying images).

Another noteworthy propaganda theme promoted in the Foreign Policy advertorial material was that of
China’s positive role in investing capital and building infrastructure overseas, and its similarly beneficent role
in promoting its development model. One such example (see below) was disseminated in February 2020
under the title “Sharing the Fruits of Common Development’—a translation of the phrase fenxiang fazhan
chengguo (= XKERE), which is a CCP propaganda slogan that has been frequently invoked in PRC
domestic discourse under the leadership of CCP General Secretary Xi Jinping (Xuexi Shibao, August 4,
2016). Although such messages may find traction among a certain subset of credulous readers, this example
serves to demonstrate one of the weaknesses of the CCP’s advertorial propaganda efforts: to wit, that the
material is often so closely tied to the CCP’s domestic propaganda that it reads as stilted and clumsy to
foreign audiences.

40


https://partners.wsj.com/chinadaily/chinawatch/who-chief-says-widespread-travel-bans-not-needed-to-beat-virus/?mod=synd_outbrain&utm_medium=content_discovery&utm_source=outbrain&utm_content=Widespread+Virus+Travel+Bans+Not+Needed%2C+WHO+Chief+Says&utm_term=CNN+%28Turner+U.S.%29_CNN&dicbo=v1-5c032a95253a00fd6618a9e5b18438a3-0091238f5aa608cea16e9829a2beb33773-gu2teyzvga3wiljqgnqwcljumeywmljzgu2tcljwgnrdsmteguydsy3bmi
http://theory.people.com.cn/n1/2016/0804/c376186-28610221.html

ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

SPONSIORED

£ - r '._ - !L‘.- o -..-.
Sharing the Fruits of Common Development As global overseas
invesiment declines amidst economic downiurm, China finds itselfl at
an Inflection point. In aorder to remain a leader in outbound
development, China must regvalualte its overseéas investment stratégy.
Click here to read the full story from China Dally's Shina Watch,

FOLLOWFPON § wF

Thes email was sent 1o |r.u.-::..|u=~-.- you are subacribed 1o FPe
EQinors” Faks neasheiier
Want a friend to receive this newsletier? [ oosard (1 mow
WWARE 1D FecEiE othar FIP nidws ners T |anage your FP swsieiter preteiances

Image: An electronic advertisement and link for China Watch “advertorial” content produced by the PRC
English-language state media outlet China Daily. This material was included in e-mail advertising promoted
by the journal Foreign Policy (Feb. 10, 2020) (Source: Author’s personal e-mail).

Conclusion

After many years of paying for hardcopy advertorial inserts in major foreign newspapers and magazines, it is
a natural progression for the PRC’s foreign media apparatus to promote such material in the online editions
of these publications. Such advertorial content—intended to leverage the credibility of prominent
English-language periodicals, and perhaps to deceive credulous readers who fail to take note of disclaimers
and textual differences—provides another example of the intent of the PRC propaganda system to “tell
China’s story well” (¥ % El #(Z8, jiang hao Zhongguo gushi).

The hosting of propaganda material from an authoritarian regime arguably presents ethical challenges for
international news and foreign affairs publications and raises legitimate questions as to whether the
journalistic coverage and editorial positions of these publications might be influenced—even if only
indirectly—by the need to maintain this stream of advertising revenue. Recognizing the potential conflicts of
interest and ethical concerns raised by their relationships with Xinhua, some English-language news outlets
have decided to relinquish these revenue streams—but many others maintain these ties and have expanded
them into the electronic realm.

In terms of the PRC’s foreign propaganda, another new phenomenon—related to, but separate from
advertorial material—is the practice of Xinhua forging business partnerships with Western media companies
and sponsoring repackaged content for distribution through American online news aggregation and

41



ChinaBrief * Volume 21 ¢ Issue 7 * April 12, 2020

distributions  services. These practices—more subtle, and potentially more effective than
“advertorializing”—will be addressed in a second forthcoming article.

John Dotson is a former editor of Jamestown’s China Brief. He currently serves as the deputy director of the
Global Taiwan Institute, a Washington, D.C.-based think tank focused on contemporary Taiwan issues and
U.S.-Taiwan relations. The views expressed here are his own and are not intended to represent those of any
institution.

Notes

[1] Dr. Anne-Marie Brady, testimony presented at China’s Propaganda and Influence Operations, Its
Intelligence Activities That Target the United States, and the Resulting Impacts on U.S. National Security,
(hearing conducted by the U.S.-China Economic and Security Review Commission, April 30, 2009), p. 34.

https://www.uscc.gov/sites/default/files/transcripts/4.30.09Hearing Transcript.pdf.

[2] See: U.S.-China Economic and Security Review Commission, 2071 Report to Congress (pp. 323-324),
https://www.uscc.gov/annual-report/2011-annual-report-congress; and Jack Hazlewood, “China Spends Big
on Propaganda in Britain... But Returns Are Low,” Hong Kong Free Press, April 3, 2016,
https://hongkongfp.com/2016/04/03/china-spends-big-on-propaganda-in-britain-but-returns-are-low/.

[3] FARA disclosure document (“Supplemental Statement for Six-Month Period Ending 04/30/2020") dated

May 21, 2020, https:/efile.fara.gov/docs/3457-Supplemental-Statement-20200521-32.pdf; and FARA
disclosure document (“Supplemental Statement for Six-Month Period Ending 10/31/2020”) dated Nov. 18,

2020, https://efile.fara.gov/docs/3457-Supplemental-Statement-20201118-33.pdf.

k%%

42


https://www.uscc.gov/sites/default/files/transcripts/4.30.09HearingTranscript.pdf
https://www.uscc.gov/sites/default/files/transcripts/4.30.09HearingTranscript.pdf
https://www.uscc.gov/annual-report/2011-annual-report-congress
https://www.uscc.gov/annual-report/2011-annual-report-congress
https://hongkongfp.com/2016/04/03/china-spends-big-on-propaganda-in-britain-but-returns-are-low/
https://hongkongfp.com/2016/04/03/china-spends-big-on-propaganda-in-britain-but-returns-are-low/
https://efile.fara.gov/docs/3457-Supplemental-Statement-20200521-32.pdf
https://efile.fara.gov/docs/3457-Supplemental-Statement-20201118-33.pdf

